Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Bulgursallad med körsbärstomater, babyspenat, rödlök, feta, gurka. Bröd.

Potatis- och rotselleristomp med stekt svamp+vitlök, rostbiff och svampsås. Snällmat.

Mustig tomatsås med chorizo i, till pasta. Någon Zeta-sort som heter typ cavalletti (okej, cavatelli), den var helt okej tyckte jag efter att ha fasat efter denna trådens senaste dagar ;) Snabbt, enkelt och gott.

Jag tycker att Zetas ärggröna serie är alldeles utmärkt tillfredställande bra. Den nya billiga varianten är inte lika bra.

Alltså, jag minns 60-70-talen som väldigt restriktiva ifråga om socker. Inte som lchf, man fick ju äta bröd och pasta och man fick äta sylt (hemkokt av min pappa) till pannkakorna, men sockerkonsumtionen var låg i mitt hem.

Kom på något som gjorde att jag måste backa till det här.

Sockerkonsumtionen var inte så hög i mitt hem heller. Men alltså inte av pga medvetenhet, utan av ekonomiska skäl. Man lyxade inte med sånt särskilt ofta, helt enkelt, undantaget var hembakt kaffebröd.

Som jag ser det är det alltså en klassfråga också (förstås). Medvetenheten var kanske hög på andra håll men i min omgivning i den lilla industristaden var den det inte. Sånt där sipprar ju ner långsammare i arbetarklassen dit jag hörde (minns att mamma pratade om en av mina klasskamrater som "läkarbarn" men det var också den enda :D).

I alla fall, det jag nu plötsligt erinrade mig var när det på mitt högstadium på 70-talet infördes ett mellanmål varje eftermiddag. Det var kanelbulle med juice/mjölk! Så dit hade sockerlarmen helt klart inte nått.

(Tänk om det varit idag, då hade lchf-arna gjort statskupp :laugh: )

Alltså, det skulle ju nästan vara kul att gå till terapeuten och säga att förhållandet är vid separationens kant därför att han inte bakar croissanter och kavlar pasta till mig! :D

Jag har tillbringat den gångna natten på hotell (inte pga äktenskapskris utan av andra skäl :p).

Jojo.:p Säg som det är bara, ni försökte prata croissanter och så slutade det på hotell? Katterna grät säkert ikapp därhemma. :nailbiting:

Mitt förslag är att du gör som Mandalaki föreslår, och slutar med det där pratandet - skriv brev istället! Ta det ett steg längre, gör om mannen till brevvän? Tänk vad roligt ni kommer få med all korrespondens!

*kl*

Efter en lång ökenvandring i köket tog jag mig i kragen och lagade lite ordentlig mat igår - jerk chicken, ananassalsa, rice-and-beans och stekt matbanan. Det blev oväntat gott, jag förenklade en del, och helt plötsligt smakade maten som den gjorde när jag handlade av jamaicaner i London. Jag brukar anstränga mig och göra från grunden annars, men det är ju rätt enkel gatumat egentligen, så enkelhet verkar vara grejen. Provade att göra rice-and-beans utan kokosmjölk, och det blev nästan bättre, inte så mastigt.

I alla fall, det jag nu plötsligt erinrade mig var när det på mitt högstadium på 70-talet infördes ett mellanmål varje eftermiddag. Det var kanelbulle med juice/mjölk! Så dit hade sockerlarmen helt klart inte nått.

(Tänk om det varit idag, då hade lchf-arna gjort statskupp :laugh: )

Mina föräldrar hade helt klart en idé om att socker inte är så nyttigt, därav viss restriktiv inställning, de köpte osötad yoghurt, osötad müsli osv. Fett ansågs inte heller särskilt nyttigt, och köttkonsumtionen var ju drastiskt lägre överlag. Apropå lchf, då. Plus en betydligt mer artikulerad idé om att chips, läsk - cola!!! - och ett antal andra produkter var imperialistiska och kommersiella på ett särskilt ont vis och borde undvikas därför.

Personligen gör jag dock bedömningen att en bulle med mjölk/läsk om dagen är ett intet jämfört med de berg av sötsaker och framförallt floder av läsk väldigt många numera sätter i sig. (Jag vet att "alla" säger att de inte äter/dricker mycket sådant, men jag tror inte att försäljningssiffrorna ljuger, och jag tror inte att folk köper läsk och häller ut det som ett slag för folkhälsan heller.) Bulle är långt ifrån det sämsta möjliga mellanmålet, om du frågar mig.

Ta det ett steg längre, gör om mannen till brevvän? Tänk vad roligt ni kommer få med all korrespondens!

Detta påminner mig om ett relationsstört par jag läste om, som enbart kunde kommunicera via sms! Alltså, de satt vid frukostbordet och messade, så vitt jag kunde förstå i stor sämja, men ändå.

Ja gud, jämfört med dagens sockerkonsumtion är förmodligen en kanelbulle och juice en hälsobomb ...

Alla ljuger alltså? Jag tror ju kanske att många helt enkelt inte är medvetna om sin sockerkonsumtion. Att det finns de som helt enkelt inte tror sig äta socker ("choklad är ju n y t t i g t ju?!" -"lite glass då och då?, B&J är faktiskt miljöcertifierat ju?"), och de som faktiskt gör det precis som det finns de som faktiskt har såväl kunskap som engagemang nog att faktiskt inte bidra till de siffror du hänvisar till.

Självklart tror jag snarare som du, än att man avsiktligt och planerat ljuger. I sammanhanget kändes den bakomliggande psykologin dock inte så viktig. Jag tycker snarare att sådana där paradoxer tillhör livets charm.

Senast ändrad:

Självklart tror jag snarare som du, än att man avsiktligt och planerat ljuger. I sammanhanget kändes den bakomliggande psykologin dock inte så viktig. Jag tycker snarare att sådana där paradoxer tillhör livets charm.

Det är dock inte så charmigt att påpeka det uppfostrande och därmed förminskande.

Jag är måttligt trött på häxjakten på folk som äter för mycket kolhydrater, för mycket fett, för mycket socker, för lite grönsaker, för mycket kött, för lite fisk, fel fisk, omoraliskt kött, fel fett, ocertifierad frukt, fel färg på köttet, dieter hit och dieter dit...jag är milt vansinnigt trött på debatten om mat. Speciellt när den handlar om att tala om hur FEL människor gör. Debatten och folkhälsan skulle vinna allt på att istället handla om hur man äter för att äta RÄTT istället för att skuldbelägga alla fel.

Jag nådde nog min gräns för dietdebatten i helgen, när jag läste ett stort reportage om "mindful eating". Man skulle TÄNKA på vad man åt, KÄNNA EFTER.

Där kände jag lite att jag fått nog av medelklassens ilandsproblem och navelskådande.

Dessutom slutade det med att om man bara lyssnar så TALAR KROPPEN OM vad den behöver, den VET vad den ska väga. Yeah right. Min kropp vrålar oavbrutet om saker som pizza, choklad, saltgodis och chips. Får nog börja lyssna på det.

Dessutom slutade det med att om man bara lyssnar så TALAR KROPPEN OM vad den behöver, den VET vad den ska väga. Yeah right. Min kropp vrålar oavbrutet om saker som pizza, choklad, saltgodis och chips. Får nog börja lyssna på det.

Min kropp säger dagligen och stundligen åt mig att jag ska ligga på soffan och läsa och äta kakor, bullar och praliner.

Fast den här diskussionen handlade väl mer om socker nu och då, ungefär?

Det är ju lite roligt att sockerkonsumtionen skjuter i höjden samtidigt som sockerskräcken breder ut sig.

Eller hur! Jag lovar att i samma tidning du läste fanns det säkert minst ett smaskigt recept på något 'onyttigt'. Eller annonser om fantastiska priser på något 'onyttigt'.

Min kropp säger inget om vad den behöver, tro mig - jag kan inte tolka min kropp på annat sätt att den svarar mig när jag har gett den det den inte behöver. Svar som risig mage, extra kilon, karies, finnar, huvudvärk...tja. Den har nog aldrig varit i svarsläge "toppen, nu gör du rätt hela vägen".

Min kropp säger dagligen och stundligen åt mig att jag ska ligga på soffan och läsa och äta kakor, bullar och praliner.

Exakt. Kalla det mindful eating så är du helt rätt :). Jag blev så mindful att jag gick ut och köpte en kaka mörk choklad med kolafyllning och havssalt halv nio i söndags kväll, under förevändning att batterierna i fjärrkontrollen till dvd:n var slut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar