Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har börjat göra pasta på dinkelmjöl. Gott, och jag tycker att degen blir mer lättarbetad.

Varken pasta eller croissanter? Dåligt!! :mad:

Vi anvander oftast 'pork shoulder', med eller utan ben, till pulled pork. Vad ar det pa Svenska?

KL

Här står köttfärssåsen och puttrar på spisen sedan ca två timmar tillbaka, och den ska få stå i någon timme till innan middagssällskapet kommer över. Har varit löjligt sugen på helt vanlig spaghetti med köttfärssås i flera veckor nu, det vattnas redan i munnen! :d

Hur gör du din köttfärssås? Jag äääälskar köttfärssås med tagliatelle men min blir alltid aptråkig bara, misslyckas totalt.

Oj... Hur gör jag inte min köttfärssås är nog en bättre fråga! Det blir liksom olika varje gång, beroende på vad jag råkar ha hemma... De tre gyllene reglerna för mig är dock som följer:

1. Ha gott om tid! Den ska gärna få puttra i minst en, gärna två-tre timmar på spisen för att smakerna ska komma fram ordentligt.
2. Alltid rödvin! Hälften i såsen och hälften i kocken ;)
3. Rivna morötter istället för skurna/slantade/hackade - sötman kommer fram mer och det blir lite saftigare inbillar jag mig.

Annars, som jag tror någon påpekade här innan, tycker jag att det blir extra gott om man låter morötter, lök och paprika fräsa ganska länge ihop innan man lägger till köttfärsen. När den är genomstekt kan du ha i krossade/passerade tomater, tomatpuré, paprikapulver, svamp, ett par matskedar mango chutney, en skvätt rödvin och en nästan lika stor skvätt köttfond. Lite kidneybönor, squash eller aubergine gör sig också bra om du råkar ha det hemma. Och sedan som sagt - låt puttra! Under lock! Länge! Jag brukar avsluta med att klicka i ungefär en deciliter crème fraiche på slutet också mest för att jag gillar en krämig sås, men då blir ju smakerna naturligtvis aningen mindre koncentrerade.

Ungefär sådär brukar jag göra, säg till om du vill ha något förtydligat. Det finns säkert massor av andra bra tips att få från de duktiga kockarna i den här tråden, ingen köttfärssås är den andra lik!

Hahahaha! No wonder min köttfärs smakar tamt, jag har typ ingenting i! :p Din var ju helt fantastiskt mycket mer intressant än min! Har fått bra inspiration så nästa helg kanske vi gör ett försök :)

Tack för tipset!

Instämmer med Mineurs tips (förutom creme fraiche, det är gott men inte i köttfärssås). Man kan också ha i torkade tomater, jag tycker det ger en väldigt trevlig fyllig smak.

Kockens vin är givetvis viktigaste ingrediensen ;)

Min smakar inte heller någonting!

Men senast gjorde jag den här, inte 200 ingredienser men blev god ändå. Jag öste på av kryddorna men tog ingen creme fraiche, det tar ju bort mustigheten.

Åh, såg jättegod ut! Håller dock med dig och athena_arabians om att inte ha i nån creme fraiche.

Har du hälften dinkel och hälften durum då?

Prova göra på hel karré nästa gång istället. Och låt det bli så mört att det faktiskt blir trådar, inte bitar.

Japp. Ska bara ta tag i att beställa hem hel ekokarre då.

Angående pizzadiskussionen så tycker jag att fulpizza kan vara gott, även om jag köper det väldigt sällan. Men jag beställer dock alltid vegetarisk. Har faktiskt inte råkat ut för burkchampinjoner vad jag kan minnas.

När jag bodde i Lund köpte jag finpizza på Vespa och Fellini (Fellini finns inte längre). Här i Stockholm har jag inte hittat någon bra som också ligger nära där jag bor.

Åh, herregud. Jag läste ekorre!

Jag också! :arghh:

Ang fulpizza; jag har nog aldrig ätit vanlig köpefulpizza nån gång utan att vara medveten om att det är skräpmat, utan att ha dåligt samvete för att jag gjort valet att äta det. Jag brukar beställa vegetarisk, men ack...det är inga vackra saker jag blivit serverad. Burkslafs all over. Jag säger alltid ifrån om champinjonerna, för de är för gräsliga. Paprikan likaså. Och jag väljer rå lök efter gräddning. Always.

Edit: PizzaHut är inte fulpizza. Så det så!

Att steka löken tillsammans med rotselleri (och eventuellt morot) är en dröm när man gör köttfärssås. Sen är jag otroligt förtjust i rotselleri så det påverkar säkerligen :p Och i med lite grönsaksbuljong också! (för det är jag rätt förtjust i med :D )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV