Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Kylskåpsrester, jag hittade en bytta med ugnsrostade bakpotatisklyftor från i fredags, en nötfärsbiff från en lunch i veckan och en tub med cajP's aioli. Det sista smakar kemi men duger när orken tryter. Garants ekologiska majs på burk till och ett glas sänkdalens ekologiska mjölk.

Tagliatelle med köttfärssås. Eller Bolognese.

Jag tycker att det är gott att bryna rivna rotfrukter, löken och köttfärsen först. Sen hälla på tomatkross, lite tomatpuré och en skvätt vin. Kryddar med diverse örtkryddor och sen får det puttra så länge man orkar vänta. Gärna flera timmar, men jag orkade vänta en timme.

Svartpeppar på slutet och parmesan till.

Nu kaffe och choklad.

(Samtliga ingredienser miljömärkta utom pastan och saltet. Jag har traumatiska minnen av eko-märkt pasta från min ungdom, och har inte hittat någon.)

Har inte Zeta ekologisk spagge?

Inte aktuellt för min del idag dock, vi jobbade vidare med konceptet steak sandwich.

Inte hittat någon god, skulle det vara. :p

Jag har kulinariska problem med Zetas pasta, trots att jag annars tycker att en hel del i deras sortiment är utmärkt prisvärt.

I ungdomen åt jag underliga tyska pastamärken, som säkert finns fortfarande tex på Eko Store och liknande butiker. Men de var inte goda. Jag fattar inte varför ekopasta blir sämre, mjöl blir ju inte sämre av att vara ekologiskt, inte ens annorlunda än konventionellt mjöl, rimligtvis (förutom att det blir bättre att göra surdeg på).

Eko vet jag inte men - du som letar bra pasta, har du prövat De Cecco? Ska tydligen godkännas av de mest kräsna.

I dag var jag och maken bjudna pa Lunch, med vin importerat fran Italien, hos goda vanner ... sedan blev det gott kaffe och desert och nar gasterna aldrig gick fortsatte det med middag med vin importerat fran Frankrike. Jag ar mer an matt och belaten. I morgon blir det en langpromenad!:p

Vad det galler pizza sa finns det jatte god pizza pa en pizzeria pa Ekero ... och atminstone brukade det finnas en super bra pizzeria i Tullinge (bagaren var Italienare) men jag vet inte om den finns kvar langre. En kompis kopte jattegod pizza nagonstans i Arsta for nagra ar sedan. Det finns sakert manga fler bra pizzerior, men det ar de jag kanner till.

Jag har tänkt testa det märket, men varje gång jag är i affären glömmer jag vad det heter. (Skriva på en lapp är ju för veklingar, som du förstår.)

Nu äter jag Garofalo-pasta. Den är minst lika god som Barilla, men tyvärr klart dyrare. I gengäld äter jag mindre portioner, nu med den nya viktregimen.

Ekopasta har jag gett upp. Skulle väl vara om jag gör egen då, vilket är ett trevligt pyssel någon gång om året. Men pasta vill jag ju ha mycket oftare än så.

Nä, namn är ju helt omöjligt att komma ihåg. Men förpackningar är lättare :)

nj380m7dmnwskp2904xc5a.jpg

Jag fattar inte varför ekopasta blir sämre, mjöl blir ju inte sämre av att vara ekologiskt, inte ens annorlunda än konventionellt mjöl, rimligtvis (förutom att det blir bättre att göra surdeg på).

Ekologiskt mjöl är potentare, och är känsligare än konventionellt mjöl. Använder man ekologiskt mjöl på samma sätt som konventionellt mjöl, i snabb produktion och mättar det på samma sätt som med konventionellt mjöl blir det stumt och gråtrist, lite sovjet. Det _är_ stor skillnad. Men ekologiskt mjöl använt på rätt sätt där glutenätet får utvecklas på rätt sätt för det man vill skapa, så smakar det mycket bättre än konventionellt säd.

Aha, det förklarar ju den katastrofala ekopastan. (Å andra sidan tycker man ju att producenterna kunde lära sig göra ekopasta först, istället för att misslyckas och sen sälja den.)

I hemmet har jag i stort sett aldrig i mitt liv haft annat än miljömärkt mjöl, så jag är inte rätta personen att uttala mig om skillnaden, egentligen.

Ekologiskt tar tid, kräver känsla. Det finns det inte i livsmedelsindustrin idag. men miljömärkning och certifieringar säljer ändå.

Ekologiskt tar tid, kräver känsla. Det finns det inte i livsmedelsindustrin idag. men miljömärkning och certifieringar säljer ändå.

Fast pasta? Vi pratar ju inte om surdeg med 77 sorters organismer, direkt. De borde ju kunna lära sig att knåda ihop en pastadeg, tycker man.

Lite oförlåtligt är det allt att den miljömärkta inte har blivit bättre under de senaste tre decennierna. Ekokaffet har tex gått från "drickbart endast för entusiaster" till "fullt uthärdligt" under samma tid.

Tack, gärna! Jag behöver ändra mina butiksvanor av antirasistiska skäl, så någon närbelägen Ica är ett lika gott alternativ som vad som helst, so far.

Ja, det förstår jag. Har heller inte sett att Hemköp skulle ha den, men jag googlade bara snabbt.

Annars får även Zeta Casa di Luca bra omdömen men det kanske är den Zeta du testat?

Senast ändrad:

Igår gjorde jag äntligen pulled pork på min stackars skivade ekologiska karré med ben. Såsen innehöll chilisås, lök, vitlök, salt, peppar, honung, whiskey, chipotlesalsa, spiskummin, korianderfrön och salt och peppar. Det fick stå inne i 6 timmar i en gryta med väldigt tättslutande lock så det blev väldigt mycket vätska. Sen tog jag ut och skar loss köttet som var väldigt mört om än inte i dra isärstadiet så det blev små bitar istället, silade och reducerade såsen och la tillbaka köttet. Vi åt med tortillabröd, cole slaw och sugar snaps (pga extrapris i affären). Jag säger faktiskt nja. Nästa gång jag gör långkok gör jag nog chili istället.

Nu:KAFFE.

Det var värst vad du var petig med pastan! :p

Kan inte din händiga man göra egen? I min ungdoms dagar gjorde jag ofta egen; på hälften vetemjöl och hälften durummjöl och sen i med ägg tills konsistensen är lagom. Blir ljuvligt!

Det var värst vad du var petig med pastan! :p

Kan inte din händiga man göra egen? I min ungdoms dagar gjorde jag ofta egen; på hälften vetemjöl och hälften durummjöl och sen i med ägg tills konsistensen är lagom. Blir ljuvligt!

Pasta är nog min favoriträtt, även om jag har vuxit ifrån att äta den med enbart riven ost.

Mannen visar sig fullständigt omedgörlig när det gäller egen pasta och egna croissanter. Hjälper familjeterapi mot sådant?

(Det enda jag inte gillar med Garofolopastan är dock priset. Resten får högt betyg.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV