Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Lovar att uppdatera om georgiska grytor, slovenska sausages, pullade porkar och parfaiter i fortsättningen!

Må gud eller vem som helst, hjälpa oss i dessa svåra tider! :nailbiting:

----------------------

Och jag ska nu äta lunch, Ejhemmastoppad isterband och dillstuvad potatis. Så det så. :d

Jag har aldrig förstått varför man döper ett snabbmatsmärke till Dr Oetker. Det får mig alltid att tänka på tyska gynekologer.

Haha! När jag bodde i England såg jag ofta, nästan dagligen, en firmabil tillhörande ett matföretag. Där stod med stora bokstäver : Roach Food.

Ok, dom hette antagligen Roach men för mig var det -ping!- Kackerlackor i maten jag såg :eek:

(Cockroach...)

Haha! Roach food :D Jag hade tänkt likadant!

Mer typiskt för Skottland, påstår maken.

*KL*

Apropå friterat. Det blir nog steak frites eller dylikt hemma i morgon. Har köpt en pommes-strimlare till matberedaren och hoppas på snygga potatisstavar. Men sen då? Jag har ingen fritös. Gillar knapriga, frasiga, gyllengula pommes...

Ge mig era bästa pommes-tips!

Jag kan inte laga mat - men via mitt missbruk av masterchef-såpor har jag teoretiskt inhämtat att dubbelfritering är hemligheten. Här är ett sådant recept.

Jag äter mycket gott i Spanien! Framförallt lagar jag -aldrig- mat vilket måste betyda att jag råkat hamna i himmelen. Sicken tur!
Men seriöst så skulle jag nästan kunna offra mitt liv för avokadosarna här, likaså serranoskinkan och alla goda efterrätter (torrijas! :love:).

Fick googla torrijas. Verkade vara typ french toast/fattiga riddare?

Tacokrydda är ju bara gulligt :love: Om Hosey själv får välja ;)

Starstruckad. Basta.

Tjändisblyg är ett bra svenskt ord annars. Och lättstavat :D

Tjändisblyg kan jag acceptera. Lajkar fett.

Jag tinar vårkycklingar jag hade i frysen. Ska stoppa dem fulla med lime och rosmarin, om jag inte blir sämre igen och får leva på pennepasta hela helgen.

Jag ska strax äta Dr Oetker pizza. Och hemgjord vitkålssallad. :)

Precls vad jag åt för nån vecka sedan. Dr Oetker med svart på kartongen är riktigt god, fast jag vill inte veta vad det för kött på den (tror det är både "skinka" och "salami" på den jag gillar. )

Och så har jag ett värlsklassrecept på pizzasallad. Dvs, det smakar exakt som pizzerians ;)

Ja, tror torrijas är fattiga riddare. Men med kanel? Men det kanske fattiga riddare har också? Jag har noll koll. Vet bara att jag kan äta torrijas morgon, lunch och kväll resten av mitt liv och vara nöjd.

Tacokrydda är ju bara gulligt :love: Om Hosey själv får välja ;)
Haha exakt! Hosey och alla hans idéer :love: :D ;)

Det lilla livet :love:

Ja, torrijas såg skiiitgott ut!

KL

Annars kan vi väl konstatera att det lutar åt final mellan Ala och Markiz (eller möjligen Amir om de vill ha med en kille) - med Ala som vinnare?

För mig är det okej med alla fyra som är kvar, de verkar nog jämnbra. Monicas tallrik med lammracks senast såg helt fantastisk ut. Kul att se tanten i gänget kliva fram.

Jag sätter mina förkläden på Markiz. jag kan bara inte med runda tanten. oavsett vad hon tillagar! :arghh:

Jag tror mest på Ala men jag gillar Markiz mer. Fast båda hade gärna fått bjuda mig på middag. Amir och Monica också ;)

Jag tror mest på Ala men jag gillar Markiz mer. Fast båda hade gärna fått bjuda mig på middag. Amir och Monica också ;)

Absolut, de är duktiga alla. Men i skarpt läge i ett restaurangkök av kaliber i samarbete med andra kockar och övrig personal, så tror jag att det bara är markiz som har 'det'. Möjligtvis Amir också. Ala är för nervig, klarar inte att ta kritik, och monica (varför heter hon kerstin i mitt huvud?) har på tok för dåligt självförtroende. Markiz är medial, och ser ut att kunna laga och planera god mat, och hon har vad jag sett varit den som samarbetat bäst. Men nu är det ju tv och tja...det kan gå hur som.

Ja, tror torrijas är fattiga riddare. Men med kanel? Men det kanske fattiga riddare har också? Jag har noll koll. Vet bara att jag kan äta torrijas morgon, lunch och kväll resten av mitt liv och vara nöjd.

Haha exakt! Hosey och alla hans idéer :love: :D ;)

Vad säger du, människa, bor du i Spanien??? Har jag missat nån viktig info här? Jag vill ju också bo i Spanien - åtminstone vintertid.....

Yes, jag bor i Spanien nu. På obestämd tid :) Dock inte i en stad som man gärna bor i vintertid (eller kanske ens sommartid pga värmen och ingen kust). Jag stortrivs!

*kl*

Har precis plockat upp två fransyskor (alltså styckdetaljen från nöt ingen stackars fransk kvinna) ur frysen, imorrn blir det kalas och porterstek för hela slanten.

kl

här blev det tacos utan bröd för min del.. försöker vara lite nyttigare. 4 Salladsblad fyllda med köttfärs och massa grönsaker, det var riktigt gott!

kl:

Färsk bandspaghetti med kokt broccoli, borlottibönor och bondbönor... lite bacon till. (Lillskrutt snodde alla skärbönor och fick lax istället för bacon, Storfot åt en skål med råa grönsaker till pastan och baconet - de senare med ketchup).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar