Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Fast även min man som är diabetiker (typ 1), tycker att pasta fungerar bättre än potatis, vad tabellerna än säger. Och då pratar vi ju om blodsocker som man mäter, inte om hur mätt man känner sig.

Så är det för mig med, potatis verkar nästan omöjligt att parera med konstgjort insulin. Det är typ som att äta godis, skyhögt direkt och sen dalar det nästan lika snabbt (= hungrig igen). Pasta kräver också massvis med insulin men ger ett mycket stabilare blodsocker. Jag tänker att det beror dels på hur insulinkänslig man är (det är ju olika även för personer utan diabetes) och dels vad resten av måltiden består av såklart. Åtminstone jag äter oftare äter mer fett (ost och sånt) till pasta än till potatis, och fett gör ju att blodsockret stiger långsammare.

Och jag är fast i kycklingben-och-broccoli-och-avokado-salladsträsket och håller på att tillreda en sådan måltid... men det är gott och mättande och nyttigt tänker jag, så!

Och ikväll är det Mästerkocksfinal!

Men det är ok det med :) vi får stötta varandra i vårt beroende ;) :D

Plus att jag inbillar mig att grillat är rätt nyttigt (nej, jag behöver inte höra om några cancerframkallande eländen vad det gäller grillat. Det fixar min sjuka kropp och de räliga medicinerna jag tar så tills jag trillar av pinn tänker jag äta gott!).

Jag har funderat på vad vi brukar äta till, men jag tror inte att (enbart) handlar om det. Oftast har vi inte mer ost till pastan än riven parmesan på, och i princip aldrig gräddsås (ostsås).

Jag har ju inte järnkoll på min partners diabetes, men jag vet att han lätt blir lite väl insulinokänslig i perioder då han tränar för lite.

Hela sammansättningen av måltiden, mängden fibrer osv påverkar ju förstås också, förmodligen även sånt som hur många gånger man tuggar maten. :D Men jag är helt med på att den psykologiska aspekten är jätteviktig! Enormt mycket som har med mat, hunger, mättnad, ätande och sug tänker jag är vanor och inlärda beteenden, känslor och tankar. Jag kan också absolut känna igen mig i att när jag ätit "tråkig" mat så vill jag äta något snart igen, jag kanske inte är hungrig egentligen men jag känner mig liksom inte tillfredsställd.

Precis fått middag, var i sista sekund!
Hungersnöden-döden var nära. Lax med citron och sesamfrön, ört-citronsås och mandelpotatis samt massa ärtor. Jag älskar ärtor!
Vatten till. Fantastiskt gott var det!

Jag kan också absolut känna igen mig i att när jag ätit "tråkig" mat så vill jag äta något snart igen, jag kanske inte är hungrig egentligen men jag känner mig liksom inte tillfredsställd.

Det är därför man måste välja någon gourmetinriktad "diet" om man vill gå ner i vikt. :)

Precis fått middag, var i sista sekund!
Hungersnöden-döden var nära. Lax med citron och sesamfrön, ört-citronsås och mandelpotatis samt massa ärtor. Jag älskar ärtor!
Vatten till. Fantastiskt gott var det!

Hur tillagade du laxen? Det lät väldigt fräscht och jag har lax i frysen *snor middagsidé*

Så är det för mig med, potatis verkar nästan omöjligt att parera med konstgjort insulin. Det är typ som att äta godis, skyhögt direkt och sen dalar det nästan lika snabbt (= hungrig igen). Pasta kräver också massvis med insulin men ger ett mycket stabilare blodsocker. Jag tänker att det beror dels på hur insulinkänslig man är (det är ju olika även för personer utan diabetes) och dels vad resten av måltiden består av såklart. Åtminstone jag äter oftare äter mer fett (ost och sånt) till pasta än till potatis, och fett gör ju att blodsockret stiger långsammare.

Konstigt, jag tycker att jag ibland knappt behöver ta insulin när jag ätit potatis och att det därför är lättare att ta en korrekt dos insulin till pasta för där vet jag precis hur jag reagerar varje gång.

Blir även mer mätt på pasta än potatis.

Ikväll äter jag chèvregratinerade rödbetor med broccoli och en stor näve sallad. Hittade förkokta rödbetor på Ica för 13:- och en lagom skärva chèvre för samma antal kronor. Känns som en lyxig middag för inte så värst mycket pengar - det kommer dessutom att bli minst en extra portion av det.

Och - varför har jag aldrig tidigare kommit på tanken att göra en ordentlig sats vinaigrette skakad direkt i en petflaska? Inte så elegant men väldigt praktiskt.

==

Och vad tyckte vi nu om Mästerkocksfinalen? Jag är supernöjd då jag inte direkt älskade tvåans gnöl och gnäll vilket bekräftades av henoms (ja, jag försöker att inte spoila) uttalanden i pressen idag om varför just hen borde ha vunnit då den andra finalisten använde sig av ett halvfabrikat. Jag tänker såhär - det handlar om att få till det man vill servera inom rätt tidsram. Har man då "tillåtelse" att göra det enklare för sig och därmed fixa det inom en kort tidsram så nog sjutton gör man det?

Senast ändrad:

Jag tyckte att det var en synnerligen trist final! Båda finalisterna har tävlingen igenom lagat färgsprakande, smakrika rätter från jordens olika hörn och i finalen blir det - oxfilé? Och hjort? Och nu borde jag tvätta munnen för jag kan verkligen inte laga mat - men inte var det finalnivå på någon av de sex tallrikarna?

Och sen konstaterar juryn "det var gott" utan att närmare precisera varför och utser efter hemlig överläggning vinnaren - utan att precisera varför.

Nää, det var platt fall.

In i ugnen på 200 grader, ovanpå salt, skårade laxen och pressade över citron, toppade med sesamfrön.

Jo, jag håller med om att det televisionellt (? :D) var en tråkig final men i slutändan var jag nöjd med själva resultatet.

Jag tyckte att båda förrätterna såg goda ut men utan att vilja låta arrogant så hade jag nog bannemig ha kunnat svänga ihop dem själva i köket utan särskilda ansträngningar. Kötträtterna var ju rätt tråkiga, tvåans dessert tyckte jag såg rent ut sagt osmaklig ut.

Lunchen bestod helt och hållet av grönsaker, i form av en enkel curry jag slängde ihop igårkväll. Man steker sina favoritkryddor och sin/sina favoritpasta/-or från Patak och slänger ner de grönsaker man.har hemma. I mitt fall lök, ärtor, champinjoner och aubergine.

Efter drygt ett halvt kilo av detta till lunch, tyckte jag att jag hade gjort mig förtjänt av pasta till middag. Partner gjorde något slags pesto på mestadels mandel, persilja och röd paprika. Parmensan till och tyvärr inte vin, bara vatten,

kl

Här hemma blev det wokade risnudlar med ingefära, vitlök, chili, koriander, lite blandade grönsaker och tofu. Blev riktigt hyfsat. Jag får nog försöka komma ihåg att använda min gjutjärnswok oftare, den är fantastisk! (Om än fruktansvärt otymplig, tar enkelt upp mer än halva spisen trotts att det står på den minsta plattan)

Jag tyckte att båda förrätterna såg goda ut men utan att vilja låta arrogant så hade jag nog bannemig ha kunnat svänga ihop dem själva i köket utan särskilda ansträngningar. Kötträtterna var ju rätt tråkiga, tvåans dessert tyckte jag såg rent ut sagt osmaklig ut.

Ja, jag tror också att förrätterna var fräscha och goda. Men jag såg liksom ingen svårighetsgrad i vare sig dem eller de övriga rätterna. Chokladmousse? Tarte tatin? Och som sagt, kött med jordärtkockspuré eller vad det nu var. Det var inte finalnivå :(

Utgången kändes given redan från förra veckan. Vinnaren i år skulle vara en man. Punkt.

Nej, verkligen inte finalnivå. Jag vet inte, jag kanske är lite jobbig men när det gäller en final så vill jag gärna se sådant jag inte själv skulle kunna fixa ihop med rätt utrustning och rätt råvaror, så att säga. Jag vågar påstå att jag hade kunnat fixa alla sex rätterna ur finalen och jag är då rakt ingen mästerkock.

Jaa... Jag har allt för mig att finalrätterna i tidigare omgångar varit mycket mer kreativa.

Men ikväll är det dubbelavsnitt av amerikanska Masterchef igen, då blir det drag under kastrullerna. Och innan det är det Junior masterchef Australia som är planetens sötaste samling 10-12-åringar som är urduktiga i köket, alla är snälla och glada, domarna är underbara och peppande och hittar något att berömma även på misslyckade tallrikar och de som åker hem får med sig en pokal så de är lika glada när de åker som de var när de kom. Helt underbart program :love:

Man hör ju ibland att de som köper de trendiga och svindyra köken med inbyggd ankpress är folk som inte lagar mat. De lär även köpa alla de snajdiga kokböckerna.

På nåt vis kommer man att tänka på det när man läser om dina tv-vanor, hörru! :)

Jag tyckte att det var en synnerligen trist final! Båda finalisterna har tävlingen igenom lagat färgsprakande, smakrika rätter från jordens olika hörn och i finalen blir det - oxfilé? Och hjort? Och nu borde jag tvätta munnen för jag kan verkligen inte laga mat - men inte var det finalnivå på någon av de sex tallrikarna?

Och sen konstaterar juryn "det var gott" utan att närmare precisera varför och utser efter hemlig överläggning vinnaren - utan att precisera varför.

Nää, det var platt fall.

Jag håller med i varenda ord! Så vansinnigt tråkigt, platt, färglöst SMAKlöst, tråkigt, okarismatiskt, amatörmässigt på hög nivå.

Amir har känts favoriserad från första stund från visst håll, medan Ala känts som hon fått porträttera en roll som inte funnits med i programmet tidigare. Amir har inte imponerat på mig alls, och Ala har känts lite som en felanvänd krutdurk som mest framställts som dramaqueen utan hennes egen vetskap. Amir känns genuint amatörmässig, fortfarande. Han deltog i programmet 'mest på kul' och saknar oerhört mycket grund i sin matlagning. Tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar