Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Har inte sett det än men - jag vill ändå påstå att Australienversionen leder i den grenen. 11-årige Harry med de runda kinderna: Oh, that is an interesting mystery box. I think I have a nice dish up my sleeve.

:D

Jo, lillgammalt är nog gränslöst. Men att se dessa barn uppväxta i svensk matkultur som bär drag som de allra flesta av oss kan känna igen, ha sån kärlek till mat tycker jag ger mig en större portion av road förvåning än att se de lika söta australienska barnen.

Precis.

Jag känner att ansvaret vilar på mig här, har ju en 4,5-åring som ännu inte pocherat sina första ägg.
Undrar hurdan mat deras föräldrar lagar och hur i helsefyr det finns så många som tycker matlagning med småbarn är kul. Själv blir jag mest frustrerad, det tar sån tid... Men jag ska bättra mig.

Inför påsken blir det ju perfekt om du lär henne att pochera ägg och attlaga färserad fasan. Det är hög tid! Hon är ju över fyra år!

Jag vet:o

Stackars barn, hon ligger redan efter.
Hon lagade Mabuses kokosris idag, och krossade nötter till såsen.
Vi åt en trevlig kyckling med ovan nämnda ris, samt jordnötssås och färska grönsaker.

Nu ska jag googla färserad fasan, vilket barnets stackars okulturella moder aldrig har lagat. Hon har en tuff start i livet.

Ja, du ligger verkligen efter i hennes utbildning! :mad: Dags att styra upp det hela och göra sjötunga Walewska till vardagsmat, basta! ;) :p

*delvis kl*

Dels är jag stolt över att jag fått in bästa väninnan i chipotleträsket, vi tävlar numera om att använda den dagligen.

Dels är jag så satans less på vädret som gör att jag inte kan/vill grilla! :mad: jag som köpt ny grill och allt. Jag har hotat särbon med att är det grillväder när han kommer hit ska allt grillas, oavsett om det går eller ej (han har iaf humor, hans kommentar var: "Jordgubbskräm").

Idag blev det alltså plock istället för grillat men jag hoppas på imorgon, det verkar som om kvällen ska vara bra.

Om nån vill ha receptet på den smörgåstårta jag nämnt tidigare, så var inkråmet gjort på lättvispad grädde och leverpastej blandat med tonfisk, lättmajonäs och hackad gul lök. Lite limesaft.
Några kollegor bad just skaparen om receptet.
Jag avstod en skriftlig kopia. Man kunde visst ha citronpeppar i också hörde jag.

Jag tvättar öronen och jag vill ha ett nytt jobb, asap.

(dagens mat, rökt lax, kokt delikatesspotatis, dillsås. Knäcke med rosmarin & havssalt.)

Men honung, nu mår jag ju illa så här innan frukostintaget :crazy:

Dina kollegor måste vara helt befriade från smaklökar, ta dig därifrån snabbast möjligt innan det smittar!

Åh herregud! Inte konstigt att vissa avskyr smörgåstårta.
Och när vi är inne på ämnet är det snart dags att göra "min" med lax, räkor och kräftor.

Lördag: middag på restaurang Ho's. Dumplings, wontonsoppa, vårrulle, räkchips, tofu med krossad vitlök och ingefära, wokad pak choi. Kinesisk öl till. Allt var fantastiskt!

Igår: barnfamilj på besök. Jag hade gjort sparrispaj med västerbottenost. Sallad till och Chardonnay i glasen. Glass med chokladsås till efterrätt. Gott! All mat och dukning var förberedd men detta gör jag inte om förrän tidigast 2020 (mitt barn var jobbigast).

All mat och dukning var förberedd men detta gör jag inte om förrän tidigast 2020 (mitt barn var jobbigast).

Jag måste instämma i att umgänge med flera barnfamiljer samtidigt är rätt överskattat. Jag undvek det efter förmåga under min tid med småbarn hemmet.

Jag måste instämma i att umgänge med flera barnfamiljer samtidigt är rätt överskattat. Jag undvek det efter förmåga under min tid med småbarn hemmet.

Men det verkar funka så bra för "alla andra"... Pratade med en kompis igår som har andra barnfamiljer från dagis osv på middag 2-3 dagar i veckan.

De kanske har upplägg där de hjälps åt?
Sen är man olika som personer, hade två extra barn på fika igår och det tyckte jag inte var jobbigt. Middag har vi inte provat, men är nog ungefär lika kaotiskt.

honung, är det inte du som tidigare lagt upp ett recept på enkelt och gott bröd? Med typ havssalt eller nåt strösslat över? Min sambo vill baka bröd men jag kan inte för mitt liv hitta receptet som någon (har för mig och hoppas att det var du!) lagt upp här tidigare.

kl

Igår, spaghetti och köttfärssås - en riktigt god sådan, om jag får säga det själv. Kokt broccoli med citronsaft och salt på till.

Ikväll får jag ugnsstekt falukorv och potatismos. Har inte ätit det på länge men det är ju verkligen gott när det är... gott ;) Gissar råriven morot och förstås broccoli till.

Men det verkar funka så bra för "alla andra"...

Gör det verkligen det?

Det är inte så att de under bråk, stök och kladd äter kokt denniskorv med snabbmakaroner och ketchup? (Och tycker att det finns något i detta som ändå gör det värt det?)

Jag lutar åt att olika personer tycker att olika saker är trevliga. Till det jag tycker är trevligt hör inte vardagsmiddagar med flera barnfamiljer, däremot tycker jag att det är trevligt att äta tillsammans med ytterligare någon eller några vuxna, även på vardagarna.

Jag tycker ofta att barn kommer bättre till sin rätt i plural än i singular, så att säga.

De kanske har upplägg där de hjälps åt?
Sen är man olika som personer, hade två extra barn på fika igår och det tyckte jag inte var jobbigt. Middag har vi inte provat, men är nog ungefär lika kaotiskt.

Vi har ibland en flicka på middag, jag hämtar henne på dagis vid halv fyra och sen går vi hit och leker och äter middag och sen hämtar hennes mamma vid kvart i sju och det går alltid jättebra.

Igår var vi fyra vuxna, en nioåring, två treåringar och två bebisar i en rätt trång lägenhet. Jag tror att min pojke blir lite stressad av så mycket folk.

Kanske. Men jag tror att just igår blev det för mycket folk på liten yta. Det brukar faktiskt funka ok i andra sammanhang typ hemma hos kompisar som bor större eller på sommaren när man kan vara ute.

honung, är det inte du som tidigare lagt upp ett recept på enkelt och gott bröd? Med typ havssalt eller nåt strösslat över? Min sambo vill baka bröd men jag kan inte för mitt liv hitta receptet som någon (har för mig och hoppas att det var du!) lagt upp här tidigare.

1 msk färsk jäst (det brukar finnas på typ mercadona)
3 dl kallt vatten
2 msk olivolja
1 tsk flingsalt
6 - 6 1/2 dl stenmalet eko-vetemjöl. (eller vad du nu har till
Blanda, låt jäsa ca 40 min (kan även ligga över natten i kylen), forma till stor låg bulle, pensla med olivolja, strö över flingsalt på ytan, låt vila på plåten en halvtimme, grädda i ugn 180' v-ugn ca 20 minuter eller till den fått fin färg.
Ha en skål vatten i botten på ugnen så får brödet en tjockare seg skorpa. Ibland penslar jag degen med örtolja, ibland klipper jag ned färska örter i degsmeten, hackade oliver, fetaost, ibland har jag bara flingsalt.

Det här blir inte så mycket, det räcker dock till en måltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar