Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Petruska - fy, vilken hemsk sits. Tänker på dig och familjen!

Här har det blivit påskmat i ett par dagar - igår kväll en fantastiskt god varmrökt lax från Håfweruds Rökeri med gröna bönor och romsås. Verkligen otroligt gott!

Ikväll har jag ätit pulled pork för första gången. Libabröd, grönsaker och en underbart god stark mangosås till.

Klyftpotatis, sparris med fetaost och mandel, vegetarisk burgare, körsbärstomater, turkisk yoghurt.
Chokladglass.

Jag började tro att jag var sist i Sverige med att INTE ha ätit pulled pork... och... det är jag kanske nu också?! :crazy:Men snart så! Måste bara ha tillgång till godkänd köttråvara först, men nu lär jag komma över sådan om några dagar.

@Petruska tycker att det låter som att fosterdottern har bra folk omkring sig även om ni inte alltid kan vara där fysiskt. Jag tror faktiskt att din syn på familjeliv kan vara väldigt frigörande, speciellt för någon som försöker bryta sig loss ur ett fruktansvärt förhållande.

Åh, nu blev jag glad! Jag hoppas att du har rätt!

@Petruska - fy, vilken hemsk sits. Tänker på dig och familjen!

Tack! Det är gräsligt. Den värsta maktlöshet jag någonsin har upplevt, tror jag.

Varmrökt lax är gott, men här lever vi ett mer spännande liv än så.

En kompis har plockat murklor åt mig. Min partner är i full färd med att laga den (något sena) middagen. Förvälla murklor tre gånger, laga svampsås, servera med pasta och hoppas att man överlever.

Om ni inte hör av mig vidare, vet ni vad som har hänt. :p

Matmisär, jag grävde fram en macaroni & cheese-låda ur flyttkartongerna men näe, det gick inte ner. Så jag har levt på knäcke och mjölk idag. Resten av veckan lär bli köpemat på pizza-nivå.

@ Petruska ... Vilken svar situation, jag hoppas att situationen for din familj forbattras snabbt.

I dag stannade jag vid ett litet rokeri/BBQ stalle pa vag ut ur sta'n och kopte lite rokt pulled pork med en av deras senap BBQ saser (YUM!) och akte hem och la det pa ett jatte gott (TUNNT) "hamburger" brod. Till det gjorde jag en mango salsa med en balsamic/granateapple sas till. Jag kommer definitivt att kopa mer kott fran det/BBQ stallet. Nasta gang provar jag nog deras rokta revbenspjall.

Jag åt croque madame på café till middag. Första arbetsdagen på alldeles för länge och det kändes rätt skönt att slippa tänka på att handla och laga mat, när jag ändå skulle träffa en vän på kvällen.

Till lunch åt jag caesarsallad, men det blev för fattigt utan något till (kyckling eller en smörgås till exempel) så jag kompletterade med en Yalla! jordgubb lime. Den var jättegod och jag trodde att den innehöll minst 5% fett, men icke, 0,5% men ändå så otroligt krämig. Den var laktosfri - kan det ha något med konsistensen att göra? Jag är helt okunnig om sådant.

Jag har slarvat och inte ätit mina antidepressiva som jag ska, mår därför pyton.
Att gå från maxdos till noll är inget jag rekommenderar. Nu hoppade jag tillbaka på min normaldos, mår rätt konstigt.
Tog därför med mig barnet ut på lokal, blev en lokal indier med ny kock, resultatet var miserabel mat. Vi åt oss mätta på naan, vilket inte är det sämsta.

Kinamatsbuffé till lunch, och till middag friterad pomme & köttbit & hickorysås och inte en endaste liten grönsak så långt ögat kunde nå.

Vilken matmisär du har hamnat i, honung. Det gör mig ont för din skull.

Jag åt en hyfsat god pastalunch på stan igår, sen blev det födelsedagsfika med plastbarnbarnet och efter det orkade ingen laga middag, än mindre äta middag. Men prinsesstårtan var mycket god! (Vi kallade den prinstårta eftersom den lilla jubilaren är en pojke.)

@hastflicka Tack! vi gör vårt bästa för att hålla näsan över vattenytan och stärka vårt flickebarn. Hon tyr sig tack och lov mycket till oss. (Hon är mamma till den lilla pojke som vi firade igår.)

@Petruska: så vidrigt för din bonusdotter och hennes barn. Det måste vara en fruktansvärd känsla att inte kunna hjälpa, men du betyder nog mycket bara genom att finnas där. Kram.

Såhär i slutet på månaden är det riktigt fattigt. Blev matlåda till lunch med pasta och köttfärssås som jag lagade igår. Smakade helt okej! Ikväll får jag (som tur är för plånboken) kvällsfika då jag ska på utbildning för Rädda Barnen.

Jag kom over ett par bitar 'sockeye salmon' (vild lax fran stilla havet) som jag marinerade i lite citron, tamari soy sauce, lonn sirap, peppar och chili innan jag la dem pa grillen. YUM! super gott. Jag lyckades fa till skinnet riktigt krispigt utan att det blev brannt eller "soggigt". Det ar sakert halften av gangerna jag forsoker som det blir for lite eller for hart grillat/stekt, sa jag kanner mig mycket nojd med mig sjalv.:p
Till laxen gjorde jag en salsa av vad jag hade hemma, mango, grapefruit, rod paprika, cilantro, och lok med en dressing av grapefruit juice, vinager, citron och kryddor. super gott!

Skrei med salviakräm, värmda pärltomater i mangosås, couscous med lök, chiliflakes och salta solrosfrön och ett glas mjölk.

Flied noodles med gul curry, broccoli, morötter, lök, sesamfrön och sånadärsmåsvartaknaprigafrön, lite nötter och annat jox.
Dunderhuvudvärk och vatten till.

@Petruska skitjobbig situation. Jag tycker som flera här, skönt att inte alla är "traditionella" familjer. Jag skulle också ha svårt att ställa om mig till en familjeomvårdande person. Jag tror och hoppas att mina nära och kära i alla fall vet att de kan lita på att jag ställer upp i en akut situation, och att de vet hur viktiga de är för mig... hoppas att det ska reda ut sig för dottern, Fy, vilken trist situation för en ung människa; den som ska vara ens partner i livet sviker en på det grövsta tänkbara sätt. :(((

Pga köksrenovering har matlagningen legat nere ett tag. Gravad lax med dillstuvad potatis blev det i alla händelser idag.

Just nu har jag rodbetts klyftor i balsam vinager som ska fa 'caramelize' och sa gor jag en liten varm sallad med ra majs, lite arugula och en handfull hackade pecan notter. Till det blir det 'sockeye salmon' marinerad en halvtimma i citron, olja och kryddor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar