Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tröstäter efter att ha återgått i arbete från en fin semestervecka. Först kex och manchego + fikonmarmelad. Sedan ugnsgrillade lammracks med kantarellrisotto. Till detta två glas rödvin. Och så som avrundning en bit mumsig, fådd Key Lime Pie.

*burp* :)

@Hyacinth: Gula hjälmar är inte att förakta, jag har en egen. På framsidan står det "Geo" vilket är mitt yrke (geolog) och på baksidan "Kärnhäxan" vilket är mitt (givetvis) kärleksfulla smeknamn i mitt yrke dominerat av män (har aldrig haft en kvinnlig kollega).

Idag var jag helt död efter att ha kört lass efter lass till återvinningen med ris vi inte han med när min bättre hälft var här. Det betydde att middagen var tvungen att vara kortfattad tillagningsmässigt så det blev dragen kossa från frysen. Det var tillfredsställande och nu ska jag kollapsa i säng.

Jag har ätit... surprise... ceasarsallad.

Igår åt jag fantastiskt god tomatsås med oliver och kapris och grillad lax med färsk pasta hos exet. På uteplatsen. Väldigt gott och ungefär 300 motstridiga känslor samtidigt. Men det var fint att ses och dela en måltid.

En anthon berg med apelsin, ett sånt där litet marsipanbröd. En kopp te, four o'clock strawberry daiquiri (lycka).
Har ingen aptit idag, eller rättare sagt- ingen lust att laga mat.
Barnet fick min lunchlåda, jag hoppas på att sambon lagar något. Bara inte pasta med tomatsås...

Kan säga att enda fördelen med magsjuka är hur liten magsäcken blir. Hade förberett en fin middag för sambon, vi fick i oss ca en halv portion var. Har inte ens orkat tänka på efterrätten än

Inspirerad av dagens recept i DN (mycket sällan det inspirerar mig) gjorde jag något slags sallad på pasta (varm) med rökt makrill, en massa basilika, färsk spenat och salladslök samt en god vinägrett med bland annat hallonvinäger och dijonsenap i. Med ett par generösa varv på pepparkvarnen över alltsammans, blev det riktigt gott och det var ju föredömligt lättlagat. Inget vin pga vit dag efter polenresan. (Åker utomlands igen imorgon.)

Well, har har inspirationen for matlagning helt legat nere i dag. Jag har agnat dagen at att storstada sadelkammare och skura (med en liten, liten stalulls kudde i taget) hund burar for flygturen till Sverige.

SA ... till middag snodde jag tre stycken kalla kyckling varmkorvar (hundarnas spar korv) med massor av senap:o och en ra majskolv samt en farsk mango. Matt ar jag och forhoppningsvis drabbas jag av lite mer inspiration i morgon igen.:p

Champagne, blinier med löjrom, gräslök och smetana.
En fantastisk peppar/chilikyckling med ris, och rabarberpaj till efterrätt.
Hinmelskt gott! Att bli bortbjuden på middag kan vara rena lyckokastet ibland.

Har landat efter kulinarisk misär ett par veckor och börjar se ljuset! Grillade igår egna hamburgare gjorda på kalkonfärs som var uppblandat med kajp och finfinhackade soltorkade tomater, riven mozzarella, salt och peppar och en kladd creme fraiche rostad vitlök. La de grillade burgarna i vanligt vitt bergis-bröd som var penslat med chiliolja på ena sidan, i skivor och hade grönkålscoleslaw(efter recept i en ny ica-broschyr) och bifftomat, salladsblad och dijon emellan. Det var lite för kallt att sitta ute så vi satt inne och åt. Nu väntar jobbhelg och typ matmisär med matlådor.

Torskrygg igår kväll, i ugnen med smör, pepparrot och citron... pressad potatis och bouchons muqueux verts till. Gudomligt. Men jag glömde dillen... hur nu det gick till.

I går klyftpotatis, färsk lök och körsbärstomater i ugnen, stekt squash och vegetarisk burgare, chiliyoghurt.

I dag blir det rabarberpaj och vaniljglass (först) och tortillabröd med falafel, sallat, gurka, tomat och yoghurt.

Har varit lite oengagerad när det gäller maten några dagar så jag tror jag ska rycka tag i det hela genom att grilla. Grilla är alltid gott!

Igår gjorde jag potatispizza som @Myrten har tipsat om tidigare. Det blev väldigt gott och satt helt perfekt efter två timmar i demonstrationståg med världens baksmälla... Jag hade tomatsås på och tyckte att det blev bra. Lite sojaost (Jeezly "italian style") under potatisen och chimichurri på vid servering. Kommer definitivt att göra om det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar