Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår gjorde jag potatispizza som @Myrten har tipsat om tidigare. Det blev väldigt gott och satt helt perfekt efter två timmar i demonstrationståg med världens baksmälla... Jag hade tomatsås på och tyckte att det blev bra. Lite sojaost (Jeezly "italian style") under potatisen och chimichurri på vid servering. Kommer definitivt att göra om det!

Det var kallt demonstrationsväder! Sanslöst blåsigt och för min del knasig kontrast med champagne efteråt.

@Trani Potatispizzan är underbar!

Jag har ingen aning vad vi ska äta till middag idag, tänkte grilla men får vara då sambon åkte iväg och jobba.
Valet står mellan pannkakor (och hemmagjord tranbärssylt då jag har uvi symptom) eller baguetter i ugnen

Jag kämpar på med den ungerska matkulturen. Lunchen blev synnerligen gedigen med spenatfylld pannkaka till förrätt, anklår, potatiskaka och rödkål till huvudrätt och en riktigt god pplommonstrudel till dessert. Maten god, vällagad, men lite snålt kryddad. Det vilade en stämning av svenskt femtiotal över hela restaurangen, faktiskt.

Nu tycker jag att jag har gjort mitt för den östeuropeiska matkulturen, så ikväll blir det meze och rödvin i de judiska kvarteren.

Grillade här. Fläskkarré som tyvärr inte var så rolig, men fetaostsalladen och den senapade broccolin till var desto roligare. För att inte tala om tzatsikin som var jätterolig! ;)

Det visade sig att de judiska kvarteren då shabat går in var i religiösaste laget för oss gojim. En underbar svamprisotto på italiensk restaurang och flera glas rött vin senare, mår jag mycket bra.

Jag kopte Tamales (typisk Mexikansk ratt med majs, biff och kryddor) och det blev var middag i kvall. Helt fantastiskt gott! Sedan fick vi jatte bra nyheter sa det blev lite firande med hallon paj och Kaliforniskt vin. Tva eller tre glas. Nu ar det sangdags och jag mar SA bra! :p

Igår: Pirog med fyllning av stekt gul lök, ihopfräst röra av riven röd lök, riven stjälkselleri, pp-rester, och hackad bladpersilja, vitlök och ihoprört med riven mozzarella. Kryddat med dragon, salt och peppar. Deg på filo. Mums.
Idag, varmrökt lax med citronpeppar och balsamico, potatisgratäng med kajp och vanlig gräslök. Mums.

Ikväll blir det räkor (båtfrysta då långhelgen betyder att det var lögn att få tag på färska, men dessa verkar vara helt okej) och havskräftor. Jag har just gjort en aioli med lite extra Dijon-kick, och så blir det väl rostat bröd till också.

Gjorde kokosris idag, som tipsats om här tidigare. Det var gott men jag skulle behövt en lime, lite färsk chili eller något för att bryta av mot den lite jolmiga risgrynsgrötskänslan. Det var dock en inte-orkat-handla-middag så det fick bli som det blev. Riset var tillbehör till gröna linser och morötter kryddat med röd curry, koriander och jordnötssmör.

Jag har matfrossat:)

En köttbit marinerad i charlottenlök med rotfruktsbakelse med mozzarella och tomat till huvudrätt, men kantarellsås och en god sallad till och en flaska rött.
Till efterrätt en perfekt chokladfondant med vaniljglass och en cognac. Jäklar vad bra jag är ibland!

40g_rootfruit.jpg
Min frukost idag. Alldeles nyss alltså. Såååå goda. Mums.

I helgen har jag haft besök av far med fru, och vi har ätit thailändskt (vårrullar, paneng curry, massaman curry, wok med äggnudlar) samt italienskt (himmelsk carpaccio samt tagliatelle med kalv, pumpa och tryffelsmör - gudomligt). Mycket bra mathelg. Avslutade med bulgursallad och utskuren biff med sås på soltorkade tomater. Också väldigt gott.

Jag förbereder kyckling till kvällen, marinerad i mango chutney, vitlök, soya, szechuanpepparellerhurdetstavas och lime. Vi får se hur det blir.
Hade en annan plan från början men saknade grönpeppar och då åtog det en ny oväntad inriktning... Outgrundliga äro mina vägar i köket.

Igår gjorde jag en episk köttfärssås, med sardeller och bacon och små rara champinjoner i. Spaghettini till.

Till lunch idag behövde jag något stadigt kände jag, så jag kokade färsk fettuccine och rörde ner hackade gröna oliver, hackad kapris, färsk tomat och lite chilisås samt ett pocherat kycklingbröst i lite "pulled"-aktig gestalt. Det blev gott och fräscht, ibland tycker jag att lite "raw-sås" är godast till färsk pasta.

Ikväll blir det Caesarsallad utan krutonger, och så lite mozzarella och skinka och kanske lättkokt sparris bredvid. Alternativt sill och potatis, fick en hysterisk craving vid kyldisken trots att jag har ätit sill två gånger i helgen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 061
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar