Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det var kanske lugnt med allt socker för fluortanten kom ju till skolan ;)

I mitt föräldrahem var man även mycket restriktiv med isglass. Det avfärdades som frusna kemikalier. Att jämföra med köpesaft som var flytande kemikalier. Den enda godkända isglassen gjorde man själv på min pappas hemkokta saft (gjord på frukter och bär från sommarstugan).

O'boy var djävulens påfund och kom inte över tröskeln.

Sött fikabröd förekom vid festliga tillfällen, absolut inte till vardags.

Alltså, jag minns 60-70-talen som väldigt restriktiva ifråga om socker. Inte som lchf, man fick ju äta bröd och pasta och man fick äta sylt (hemkokt av min pappa) till pannkakorna, men sockerkonsumtionen var låg i mitt hem.

I en sångbok med barnsånger från 70-talet fanns det en sång som handlade om en sockerbit, hur den tog sig till kaffekoppen om jag inte minns alldeles fel. Där fanns också en notis att sången skulle användas med måtta och omdöme eftersom den lätt kunde uppfattas som propaganda för socker. Så nog låg det i tidsandan.

KL

Jag har vaga minnen av alla glassar ni namner, men den enda jag minns var god var lakrits puck :d Fast jag at bara isglass, inte vanlig glass (utom lakrits puck da) sa jag kanner mig lite outbildad i amnet.:p

Samma galler lask, jag var inte speciellt fortjust i lask, utom julmust. For nagra ar sendan hade IKEA i Florida (Orlando) riktig, akta Svensk julmust som de salde for ett hutlost pris. Jag kopte flera flaskor med denna dryck som jag mindes som sa FANTASTISKT god. En av sonerna (den enda som mindes denna fortraffliga dryck fran sin barndoms jular i Sverige) och jag var helt lyriska och oppnade varsin flaska med stor andakt. Det var det kvalmigaste ackel nagon av oss nagonsin druckit:yuck: Jag forstar fortfarande inte riktigt vad som hande, for inte kan det val vara sa att smaklokarna vaxt upp och utvecklats?

Jag landade pa Arlanda i gar kvall och middagen blev en kebab pizzza:d och sa delade maken och jag pa en flaska vin som skulla ha blivit en kompis fodelsedags present. Grattis till oss istallet!:) Nu maste en "riktig" Calzone och en tunnbrods rulle ocksa inmundigas i det snaraste sa jag riktigt kanner att jag ar i Sverige.:)

Jag har också tappat smaken för julmust. Ibland undrar man om det är för att man mognar, eller för att de tar bort en massa smarriga tillsatser och socker... O_o

Visst är det lustigt att det finns så många tolkningar av hur en pizza ska vara? Jag har visserligen bara ätit pizza i Sverige och England, men bara där är det skillnad. På de ställen vi har varit i England är pizzan mindre, har tunnare botten och bättre kvalitet på toppingen. I Sverige är det ju rätt äckligt egentligen med hopklistrad pizzaskinka och hushållsost. Men samtidigt oemotståndligt gott att svulla ibland. Jag drar gärna i mig en kebabpizza eller en kyckling curry... Jag antar att det blir en helt ny pizzaupplevelse den dag jag äntligen kommer till Italien.

Maken som tillbringat många somrar hos sin mammas moster i Italien är inte förtjust i svensk köpepizza, så vi äter oftast hemlagad. Gärna med ansjovis, kapris och oliver och en stor kall öl. :d

Fast det jag gillar med svensk pizza är att den faktiskt har "pizzakrydda" dvs de klassiska pizzaörterna på. Amerikansk pizza har det aldrig, där är det mer som en varm macka. I England åt jag nog aldrig pizza.....

(Annars är det ju definitivt godast med hemgjord pixxa, där man kan ösa på med favorittioppingen helt hämningslöst :d )

Jag har förstått att amerikanska pizzor kan vara ganska smaklösa historier... Men generöst med ost?

Jag har förstått att amerikanska pizzor kan vara ganska smaklösa historier... Men generöst med ost?

Jaa - och ofta väldigt tjock botten. Priset tar ändå pizzorna med ostfyllning i kanten!! Dvs ost inne i den tjocka kanten runt fyllningen. :yuck: Det är liksom så Amerikanskt, extra extra av allting, helt utan måtta.

Som t.ex. om man beställer toast (rostat bröd) till frukost, är den doppad i smält smör och sen får man också smör till!! Vi fick alltid säga till, att vi INTE ville ha smördoppad toast, tack. Osv i det oändliga.

Missförstå mig inte, jag vill inte låta som en gnällspik men jag är inte ett dugg förvånad över att USA har ett rätt rejält fetmaproblem......

Nu är det ganska många år sen men jag minns en reklam i amerikansk tv där en kille sitter och äter pizza framför tv:n, det ringer på dörren och han springer dit. Det sitter ost mellan hans slice och övriga pizzan vilken dras ut flera meter lång som ett gummiband. Osten ska vara seg och inte snålas med.

Jaa - och ofta väldigt tjock botten. Priset tar ändå pizzorna med ostfyllning i kanten!! Dvs ost inne i den tjocka kanten runt fyllningen. :yuck: Det är liksom så Amerikanskt, extra extra av allting, helt utan måtta.

Är helt sonika inne här och snokar ungefär varje dag då jag älskar att läsa och bli inspirerad av all god mat ni lagar, men har inte skrivit något själv än. Det här var jag dock tvungen att svara på, för det kan bli värre!

Vad sägs om en Domino's pizza med kanten fylld av varmkorv ? Eller en Pizza Hut med cheese burgers i kanten?

Ja, det finns här och nej, jag har inte provat. Får både kärlkramp och kväljningar av blotta tanken...:yuck: :yuck: :yuck:

Finns en pizzeria i närheten av Skellefteå (fast det är säkert flera som gör den) som bakar in ett skrovmål (japp, hamburgare och strips) i en pizza. Calzone ala hamburgare liksom :yuck: :yuck:

Edit: Hittade den, det är en Calzskrove på Tre Kronor i Skellefteå.

Åh fy för! Fast ska jag krypa till korset så har jag faktiskt - som överförtjust 10-åring - ätit pizza med pommes frites på en gång. I Italien. Och min mamma har fått in en pizza med vispgrädde på (note to self: beställ aldrig "Pizza Sorpresa" igen) - också i Italien. Så även italienarna kan äckla till sig när det kommer till pizza verkar det som! :yuck:

Finns en pizzeria i närheten av Skellefteå (fast det är säkert flera som gör den) som bakar in ett skrovmål (japp, hamburgare och strips) i en pizza. Calzone ala hamburgare liksom :yuck: :yuck:

Edit: Hittade den, det är en Calzskrove på Tre Kronor i Skellefteå.

I SKELLEFTEÅ?!? :eek: Min barndomsstad!! Nu får jag skämmes......

Inget förvånar mig längre.........:yuck:

Men det är väl i England (ja, jag vet att du befinner dig i Skottland ;) inte England) man kan, på vissa fish`n´Chips-ställen köpa en friterad Mars-bar? En chokladbit typ Snickers fast med annan fyllning. Och som sagt - friterad!

Senast ändrad:

Åh fy för! Fast ska jag krypa till korset så har jag faktiskt - som överförtjust 10-åring - ätit pizza med pommes frites på en gång. I Italien. Och min mamma har fått in en pizza med vispgrädde på (note to self: beställ aldrig "Pizza Sorpresa" igen) - också i Italien. Så även italienarna kan äckla till sig när det kommer till pizza verkar det som! :yuck:

GRÄDDE?????

Pommespizza tror jag finns här också.........................

Tjocka pommes på bröd äter engelsmännen ibland :-) A chip sarnie!

Ska strax planera kvällens middag och känner att jag behöver rensa skallen lite först, innan jag beslutar mig för nåt helt galet.......

Mer typiskt för Skottland, påstår maken.

*KL*

Apropå friterat. Det blir nog steak frites eller dylikt hemma i morgon. Har köpt en pommes-strimlare till matberedaren och hoppas på snygga potatisstavar. Men sen då? Jag har ingen fritös. Gillar knapriga, frasiga, gyllengula pommes...

Ge mig era bästa pommes-tips!

Jag kan inte påstå att jag är någon expert men enligt bättre halvan så ska man INTE fritera inomhus såvida man inte har någon fritös (han friterar när han är ute och åker skoter... svärföräldrarna åker varsin skoter med pulka, en för fiskegrejorna och en för maten). Gör man i kastrull har det en tendens att bli en oljehinna över allting i köket.

Har du någon liten kokhäll (typ två hällar som man kan ha i husvagnen)? Isåfall kan du ju fritera ute (eller skicka ut maken *hehe*) och springa in med dem fort som f-n när de är färdiga :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar