Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läsk till helgen, var inte att tänka på. Det är ju helg varje vecka! Jag minns julmust och påskmust. Läsk två, tre gånger om året förutom det, kanske.
I mitt hem som vuxen har lite mer läsk än så förekommit, men definitivt inte varje vecka, kanske en gång i månaden. Jag tycker inte det är värt besväret att bära hem det från affären.
Det här med sötsaker...den äldre generationen, ser det som självklart att man ska få efterrätt efter maten mitt på dagen. Och tre-kaffet med kaffebröd icke att förglömma.
Jag tror sockerskräcken är en nymodighet, möjligtvis att vi som växt upp på 70-talet och framåt 80-talet fått ett mer begränsat sockerliv.
Merry
Den hade jag glömt! SÅ god den var. Coca-cola, däremot, det drack man aldrig. Däremot åt man ju Igloo cola (fast den kallades dubbelpinne)
Sötdricka drack vi bara till kalas när jag var riktigt liten. Sedan kom det där med "en back dricka" med blandade sorter, det köpte vi alltid. Men jag tror att vi fortsatte dricka det mest vid festliga tillfällen med undantag för mamma, hon drack sötdricka till maten (!). Vi andra drack mjölk.
Svea - efterrätt varje dag? Vi hade efterrätterna du nämnde men bara en gång i veckan och då på helgen. Inte pga sockerskräck, den tror även jag är av senare datum, utan av ekonomiska skäl. Man lyxade inte med sånt, helt enkelt. Med kaffebröd var det något annat, det kunde man äta varje dag.
Att det inte fanns någon sockerskräck tror jag beror på att man inte åt sådant överflöd som man gör idag. Socker är ju inte farligt i små mängder.
När jag var barn var det en del familjer som drack nåt som hette Svagdricka; det köptes i en stor brun flaska, måste rymt 6 - 7 liter minst. Flaskan satt ibland i en träram och hade sån där kork man liksom spänner fast. Var det inte lite alkohol i den?
Hm. Eller är det bara jag som är gammal nog att minnas Svagdricka...? Drickan var brun, som cola ungefär, och jag tyckte aldrig det var gott när jag fick smaka hos kompisen som drack den till maten.
Svagdricka, köpte man den, tillverkade man inte den hemma? Jag vet precis vilken flaska du menar men jag smakade den aldrig, var misstänksam mot "vuxendricka".
KL
Något som borde ha förbjudits av sockerskräck borde väl ha varit Oboy? Innan vi började köpa det gjorde mamma kall choklad av kakao, socker och mjölk. Hon hade inte i tillnärmelsevis så mycket socker som i Oboy.
Jag har för mig att de där måtten som cirkulerar gäller 33 cl flaska, inte ett glas juice. Det borde väl i såfall typ hälften. Men säker är jag inte.
Så hon sa dubbelpinne alltså? Då hette den nog så, det var inte bara vi som kallade den det. Den rödgröna var originalet, sedan kom cola. Och även hallon, lite senare, var mycket god.
Så hon sa dubbelpinne alltså? Då hette den nog så, det var inte bara vi som kallade den det. Den rödgröna var originalet, sedan kom cola. Och även hallon, lite senare, var mycket god.