Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag och bror fick ibland dela en krusbärsläsk hos mormor och morfar.

Läsk till helgen, var inte att tänka på. Det är ju helg varje vecka! Jag minns julmust och påskmust. Läsk två, tre gånger om året förutom det, kanske.

I mitt hem som vuxen har lite mer läsk än så förekommit, men definitivt inte varje vecka, kanske en gång i månaden. Jag tycker inte det är värt besväret att bära hem det från affären.

Jag minns också Julmust - och sockerdricka till surströmmingen!! :d

I övrigt dracks väldigt lite söta drycker därhemma när jag var liten, juice tror jag knappt förekom alls. Däremot kokade mamma "hemkokt" saft som sparades i flaskor; hallon, jordgubb eller apelsin, tycks jag minnas, gjorda på koncentrat från små platta bruna flaskor. Innehållet i dem tror jag totalförbjöds sen, eller i vart fall modifierades rejält, eftersom färgämnena i dem var klart ohälsosamma to say the least.....

Samma sak gällde godis. Inte tänkbart att smälla i sig nävar med godis flera gånger i veckan.

Idag tycker jag inte om läsk, heller, och det är jag rätt tacksam över.

När jag var liten serverade mamma efterrätt varje dag till middagen, varje dag i veckan. Kräm, glass med chokladsås, paj med vaniljglass, pannkakor. Det fanns alltid hemgjord sylt och saft hemma, nästan alltid en tillbringare färdigblandad saft i kylen. Och baka fick man ju göra precis hur mycket man ville...

Läsk vankades det sällan, julmust till jul och grape tonic på sommaren. Då delade familjen på en enlitersflaska. Jag tror att vi fick läsk sällan för att det ansågs lyxigt, inte för att det var sött. Godis var också hårt begränsat. En påse hårda karameller för familjen att dela på vid resor, kanske en klubba elelr tablettask någon gång.

Ingen näringsmässig logik någonstans dock. :D

Det här med sötsaker...den äldre generationen, ser det som självklart att man ska få efterrätt efter maten mitt på dagen. Och tre-kaffet med kaffebröd icke att förglömma.
Jag tror sockerskräcken är en nymodighet, möjligtvis att vi som växt upp på 70-talet och framåt 80-talet fått ett mer begränsat sockerliv.

När jag var liten brukade jag få en flaska Merry eller Grape Tonic (eller annat om jag ville men de två var alltid första valen) till fredags- och lördagsmiddagen om mamma och pappa drack något extra gott. Det brukade alltid finnas en drickaback i förrådet, jag gissar att det var för att de brukade ha lättöl hemma och därmed slängde ner några sötdrickor också.

((Varför finns inte Merry längre, det som var så gott!?))

Hos mormor och morfar fanns det alltid minst en drickaback redo i matkällaren då morfar var en hängiven groggdrickare (obs: inte så illa som det låter! :D). Jag och mina kusiner fick festa loss där på "högtider" då vi alla var där... passionsfrukt, päronsoda, hallonsoda... och citronsoda! Jag vågar knappt tänka på hur mycket tillsatser och färgämnen det var i citronsoda, den var ju för farao självlysande.

Efterrätt är jag inte direkt uppvuxen med, det hände väl någon gång och om vi hade gäster. Lördagsgodis var en institution, åka med pappa och handla på lördagarna. Inte till överdrift dock och aldrig i veckorna om det inte var kalas och godispåse (eller chokladkalender-årstid).

Diskurs - nej, det verkar som om det mest är mineralvatten och lättöl som säljs i backar numera.

==

Och Diskurs igen - ja, vinaigrette med Dijon är ljuuuuvligt!

Så nostalgisk den här tråden blev nu... mysigt :) Citronsoda kommer jag ihåg! Var evigheter sedan jag drack det. Farfar och farfar hade alltid sockerdricka hemma och Pommac. Och citron och päronsoda.

De var nykterister och jag minns en gång när de hade råkat köpa julöl till oss barn istället för julmust :D

Middagen här blev lite torftig. Två skivor rågbröd med ett kokt, skivat ägg på.

Kanske torftig men god gissar jag? Jag åt en frökuse med skivat kokt ägg och ett par överblivna sardellfiléer på till brunch idag. Det var jättegott! :D

Pommac brukade vi få hos farmor och farfar på födelsedagar och Mors / Fars Dag när det vankades smörgåstårta minns jag. Eller Champis!

Ja det var faktiskt gott, hade gärna tagit 2 skivor till men försöker gå ner ett par kg så.. jag gillar inte kokt ägg men skivat på rågbröd var det riktigt gott.

Hoppas hönsen kan komma igång att värpa ordentligt nån gång :D

Tips på både kokt ägg och mättande kalorisnål lunchrätt som jag uppfann häromdagen - mosat kokt ägg med keso, tonfisk, citronpeppar (eller citronsaft och svartpeppar) och förstås dijonsenap är både gott och nyttigt (om du nu inte råkar vara vegetarian för då kan du hoppa tonfisken ;)). Det är inte vackert men gott, snabbt och nyttigt. Gör sig mycket bra på en knäckemacka och tar ingen skada av ett par stänk Tabasco om man gillar det.

Det här med sötsaker...den äldre generationen, ser det som självklart att man ska få efterrätt efter maten mitt på dagen. Och tre-kaffet med kaffebröd icke att förglömma.
Jag tror sockerskräcken är en nymodighet, möjligtvis att vi som växt upp på 70-talet och framåt 80-talet fått ett mer begränsat sockerliv.

Ja, jag minns en bästis när jag var barn som MÅSTE komma hem och "fika" vid en viss tid på dagen. Saft (eller kaffe) och kakor. Det var jätteviktigt. jag tyckte det var så konstigt, när vi var upptagna med annat; äta middag förstod jag ju, men måsta hem för att fika??

:love::love::love:Merry:love::love::love:

Den hade jag glömt! SÅ god den var. Coca-cola, däremot, det drack man aldrig. Däremot åt man ju Igloo cola (fast den kallades dubbelpinne)

Sötdricka drack vi bara till kalas när jag var riktigt liten. Sedan kom det där med "en back dricka" med blandade sorter, det köpte vi alltid. Men jag tror att vi fortsatte dricka det mest vid festliga tillfällen med undantag för mamma, hon drack sötdricka till maten (!). Vi andra drack mjölk.

Svea - efterrätt varje dag? Vi hade efterrätterna du nämnde men bara en gång i veckan och då på helgen. Inte pga sockerskräck, den tror även jag är av senare datum, utan av ekonomiska skäl. Man lyxade inte med sånt, helt enkelt. Med kaffebröd var det något annat, det kunde man äta varje dag.

Att det inte fanns någon sockerskräck tror jag beror på att man inte åt sådant överflöd som man gör idag. Socker är ju inte farligt i små mängder.

När jag var barn var det en del familjer som drack nåt som hette Svagdricka; det köptes i en stor brun flaska, måste rymt 6 - 7 liter minst. Flaskan satt ibland i en träram och hade sån där kork man liksom spänner fast. Var det inte lite alkohol i den?

Hm. Eller är det bara jag som är gammal nog att minnas Svagdricka...? Drickan var brun, som cola ungefär, och jag tyckte aldrig det var gott när jag fick smaka hos kompisen som drack den till maten.

Svagdricka, köpte man den, tillverkade man inte den hemma? Jag vet precis vilken flaska du menar men jag smakade den aldrig, var misstänksam mot "vuxendricka".

KL

Något som borde ha förbjudits av sockerskräck borde väl ha varit Oboy? Innan vi började köpa det gjorde mamma kall choklad av kakao, socker och mjölk. Hon hade inte i tillnärmelsevis så mycket socker som i Oboy.

:love::love::love:Merry:love::love::love:

Den hade jag glömt! SÅ god den var. Coca-cola, däremot, det drack man aldrig. Däremot åt man ju Igloo cola (fast den kallades dubbelpinne)

Sötdricka drack vi bara till kalas när jag var riktigt liten. Sedan kom det där med "en back dricka" med blandade sorter, det köpte vi alltid. Men jag tror att vi fortsatte dricka det mest vid festliga tillfällen med undantag för mamma, hon drack sötdricka till maten (!). Vi andra drack mjölk.

Svea - efterrätt varje dag? Vi hade efterrätterna du nämnde men bara en gång i veckan och då på helgen. Inte pga sockerskräck, den tror även jag är av senare datum, utan av ekonomiska skäl. Man lyxade inte med sånt, helt enkelt. Med kaffebröd var det något annat, det kunde man äta varje dag.

Att det inte fanns någon sockerskräck tror jag beror på att man inte åt sådant överflöd som man gör idag. Socker är ju inte farligt i små mängder.

Ja! Mina föräldrar har också nostalgiminnen av Merry (födda 50 och 52) från SIN barndom så den var uppenbarligen poppis länge. Det sista jag minns av Merry var att de gjorde en light-version, men sedan försvann den, förmodligen under min tid i England.

Igloo-glassen hette Igloo när jag var liten (god men så jefvla kladdig efter ett litet tag i solen, jag förstår varför den blev Pop-Up!), men när jag hade en duschkräm för ett tag sedan som luktade just Igloo-cola sa mamma att den luktade dubbelpinne.

Men jag har faktiskt inget minne av att ha druckit Coca-Cola förrän jag var kanske 11-12 någonting. Det fanns väl inte i backsortimentet antar jag ;)

Kaffebröd var ett tvång för mina farföräldrar. Farmor kunde bli alldeles ifrån sig om hon inte hade vetebröd redo om någon kom på oväntat fikabesök och farfar åt vetelängdsbitar med smör på till frukost ;) Vilket nog var bra, för han var en tunn liten herre.

Sockerskräcken tror jag också är tidsbetingad. Som du säger är överflödet naturligtvis den största anledningen men även kunskap - som ofta går överstyr. När jag trodde att LCHF skulle vara en bra metod för mig läste jag på en massa, och vissa saker har jag tagit med mig vad gäller hur mycket socker det kan finnas i en produkt eller ett livsmedel som man inte alls tänker på som söt. Jag menar - jag tänkte ju inte direkt att en banan innehåller motsvarande 4½ sockerbitar eller att ett glas apelsinjuice innehåller motsvarande 12.

När jag var barn var det en del familjer som drack nåt som hette Svagdricka; det köptes i en stor brun flaska, måste rymt 6 - 7 liter minst. Flaskan satt ibland i en träram och hade sån där kork man liksom spänner fast. Var det inte lite alkohol i den?

Hm. Eller är det bara jag som är gammal nog att minnas Svagdricka...? Drickan var brun, som cola ungefär, och jag tyckte aldrig det var gott när jag fick smaka hos kompisen som drack den till maten.

Nä, vi dricker svagdricka hejvilt på somrarna i min familj! Det finns inget bättre till en sillsmörgås i solskenet än svagdricka :love: - det är faktiskt en dricka som finns att köpa i back! Den är jättesvalkande också.

Mamma har berättat om svagdricka i stor träram från sin barndom. Hon lyckades nämligen välta ut en hel sådan över köksgolvet en gång. Tio liter har jag för mig att hon sa.

Det är, numera i alla fall, 2,2% alkohol i svagdricka - så som en lättöl, lite drygt, men inte stark nog för att kräva leg.

Och på tal om det vill jag minnas att Herrljungas cider i min barndom också innehöll ungefär så mycket alkohol men det fick vi dricka. Kanske var därför vi hade lika roligt på krabbkalasen som de vuxna? ;)

Svagdricka, köpte man den, tillverkade man inte den hemma? Jag vet precis vilken flaska du menar men jag smakade den aldrig, var misstänksam mot "vuxendricka".

KL

Något som borde ha förbjudits av sockerskräck borde väl ha varit Oboy? Innan vi började köpa det gjorde mamma kall choklad av kakao, socker och mjölk. Hon hade inte i tillnärmelsevis så mycket socker som i Oboy.

Man kan tillverka den hemma, men det är betydligt lättare att köpa den ;)

Och ja herregud, O'boy! Jag undrar fortfarande hur min mamma - tandsköterska - kunde tillåta sånt hemma.

Jag har för mig att de där måtten som cirkulerar gäller 33 cl flaska, inte ett glas juice. Det borde väl i såfall vara typ hälften. Men säker är jag inte.

Så hon sa dubbelpinne alltså? Då hette den nog så, det var inte bara vi som kallade den det. Den rödgröna var originalet, sedan kom cola. Och även hallon, lite senare, var mycket god.

Senast ändrad:

Japp, varje dag. Det kanske hon hade fått med sig från sin farbrors hushåll, han var matglad och hade kokerska.

Jag har för mig att de där måtten som cirkulerar gäller 33 cl flaska, inte ett glas juice. Det borde väl i såfall typ hälften. Men säker är jag inte.

Så hon sa dubbelpinne alltså? Då hette den nog så, det var inte bara vi som kallade den det. Den rödgröna var originalet, sedan kom cola. Och även hallon, lite senare, var mycket god.

Det kan vara så! 12-måttet har jag från en tandsköterska som kom och pratade med oss i mellanstadiet, det var ju tre-fyra år sedan så det kan ha ändrats :angel: :D

Ja - men det kan ju vara ett sådant där hittepå-ord också. Det var ju en dubbel pinne ergo dubbelpinne. Ni kan ju ha växt upp i samma stad, även om jag tror att du är ett antal år yngre, och vissa slangiga ord hänger ju sig fast.

Den rödgröna tyckte jag var jätteäcklig! Men det fanns en orange också, som jag gillade. Och en som var till hälften doppad i mörk choklad.

Min favorit hette Djungelpinne, en isglass som var brungulgrötig i färgen och hade smak av banan och nåt annat. Den blev inte så långlivad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar