Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Grön thaicurry med broccoli, blomkål, röd paprika och nudlar. Kände mig så vansinnigt inspirerad.
Toppat med rödvin och en liten skål vaniljglass med egenkokad kolasås (kvar sedan tårtkalas)

Tycker du att thaicurryn och rödvinet liksom - lirar?

Jag fick tomatsoppa med borlottibönor (tror jag att de heter) i och krutonger på danskt rågbröd som tillbehör. Vatten, inget vin på vardagarna innan jag blir av med mina nya brödrelaterade kilon.

*knappis*

Ikväll blev ett konstigt hopkok av bönor, köttfärs och svamp. Här kör vi "nyttiga veckan" så jag försöker pilla in lite annorlunda skapelser istället för en del av vardagsmaten.

Åh, grön curry är en storfavorit här! Så jäkla gott, särskilt med räkor.

*kl*

Här blev det sista biten av den ugnsstekta laxen serverad med bönsallad,grönsallad och het mangochutney, jag åt alltsammans kallt för jag var så hungrig att det inte gick att vänta! :)
Maken till färgsprakande rätt.

Och så unnade jag mig ett glas vitt till..*vissel*

Ugnspannkaka blev det här med knaperstekt bacon i och hallonsylt till. Och så kall mjölk till såklart :)

Det åt jag igår fast med rårörda lingon. Så himla gott! Men alltså hallonsylt och bacon? Varför?

Ikväll åt jag den där chilin som jag lagade häromdagen. Till chilin åt jag guacamole med koriander, tortillabröd, hackade tomater, majs, gräddfil och nachos (chips till kvällsmat, underbart!). På grund av lite kaosartade omständigheter här hemma med en 2,5-åring som sprang runt som en virvelvind i lägenheten och en missnöjd bebis så fick jag inhalera maten, tiden var förmodligen nytt personbästa. Men jag tror att det var gott!

Ack, dessa skiften i livet! Rätt vad det är så sitter du där och undrar var all mat tog vägen, du har knappt börjat äta förrän bordet är renrakat på mat och tonåringarna fiser iväg från matbordet rapandes och säger 'tackförmatenmamma/pappajagskabarautensvängjagkommersenpusspuss'...

Mina tonåringar lämnade mig och mitt kylskåp och skafferi idag, så jag har imundigat en rejäl portion rotmos och hela tre grönsaksbiffar och en kladd aioli till. Lite märkligt sås-val men det slank ned. Grönsaksbiffarna var gjorda på morot, potatis, persiljerot, purjo och sselleri. Jag kokade allt i buljongvatten, gjorde till stomp, dvs grovmosar med endast lite smör och inte ett endaste dugg mer, och sen formar man biffarna, rullar i äggvita och ströbröd blandat med kryddor som salt, peppar, vitlök, persilja och paprikapilver och steker upp i panna eller ugn om man vill det. Enkelt, skitgott.

Senast ändrad:

Ack, dessa skiften i livet! Rätt vad det är så sitter du där och undrar var all mat tog vägen, du har knappt börjat äta förrän bordet är renrakat på mat och tonåringarna fiser iväg från matbordet rapandes och säger 'tackförmatenmamma/pappajagskabarautensvängjagkommersenpusspuss'...

Jag tror dig, även om det känns rätt långt borta just nu...

Det åt jag igår fast med rårörda lingon. Så himla gott! Men alltså hallonsylt och bacon? Varför?

Jag vet faktiskt inte! Mina middagskompanjoner ville absolut ha hallonsylt och jag vet inte, jag argumenterade väl inte helt enkelt. Det var gott, i alla fall :)

Bacon har ju den där trevliga egenskapen att det kan passa jättebra till sött. Till exempel blev jag en gång serverad pannkakor med knaperstekt bacon, banan och lönnsirap. Det var gudomligt gott, och då gillar inte jag banan något vidare...

den frågan har jag också ställt mig :). Jag har funderat om det hänger ihop med var i landet man befinner sig också. "Hemma" i norr är det alltid lingon till, här nere i dalsland är det alltid söt sylt till och ingen hade tänkt tanken med lingonsylt.

den frågan har jag också ställt mig :). Jag har funderat om det hänger ihop med var i landet man befinner sig också. "Hemma" i norr är det alltid lingon till, här nere i dalsland är det alltid söt sylt till och ingen hade tänkt tanken med lingonsylt.

Nej nej nej, det ska vara äppelmos till!

Jag vet faktiskt inte! Mina middagskompanjoner ville absolut ha hallonsylt och jag vet inte, jag argumenterade väl inte helt enkelt. Det var gott, i alla fall :)

Bacon har ju den där trevliga egenskapen att det kan passa jättebra till sött. Till exempel blev jag en gång serverad pannkakor med knaperstekt bacon, banan och lönnsirap. Det var gudomligt gott, och då gillar inte jag banan något vidare...

Jag åt pannkakor, bacon och jordgubbssmör som efterrätt på en brunch på ett av Jamie Olivers ställen. Mycket gott och smakerna var perfekta ihop. :d

Ibland behöver man bli överraskad! :) Det låter hemskt gott.

Ikväll blev det fina wienerkorvar med keso-äggröra för mig. Och Dijonsenap och tomatsallad.

Yepp:D

Nja, vatten till curryn och syndernas förlåtelse och glass till efterrätt.

Först kall glass, och ett glas rödvin efteråt är däremot en höjdare!

Köttfärssås och makaroner. Vår 3,5-åriga middagsgäst åt 4 portioner.

Rooibos fläder/smultron och alldeles för många After Eight framför Veckans Brott.

Eh...jag åt en röd grapefrukt i morse. Sen har jag nog inte ätit något. Too late nu att laga mat. Det får bli två pizzaslices jag har i frysen, men jag bävar, jag gillar inte microvärmd mat. Allt blir segt och sladdrigt och vattnigt. :(

Men det hade jag inte tid med ju, jag höll ju på att avlida i svältdöden, begrep du inte det? Och ja, de blev sladdriga, oliverna är som gummi och osten ungefär som knäck som inte kokat tillräckligt länge. :( Men nu finns hopp om liv! :D

Synd! För i vanlig ugn blir de som nya. Men nu var det livräddning det handlade om, förstår jag.

Ja, och jag ska sanningsenligt säga att jag vet inte ens vad jag nyss åt! Att det var överblivna slices av en vegetarisk köpepizza vet jag, men bortsett från oliverna och den uppenbara osten så vetitusan? Kan ha varit halloumi, kan ha varit kronärtkocksbotten, kan ha varit vad som helst! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 061
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar