Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Köttfärssås och makaroner. Vår 3,5-åriga middagsgäst åt 4 portioner. .

Alltid roligt när gästerna uppskattar maten!

Jag har ätit grönsakstagine med bulgur. Det är en av min mans favoriter, med bla russin o h timjan i. Jag är inte överförtjust, men det funkar.

Jag har på förmiddagen idag suttit i solskenet på en brygga och dinglat med benen över bryggkanten och ätit tunnbrödsrulle med sallad och rökt lax, och ätit västerbotten/pepparrotspaj med rökt lax även i den, tillsammans med en ung man som firar sin femårsdag idag. Vi skålade glatt med varandra och förbipasserande båtar i solskenet med krusbärsläsk. Vi har även bestämt att vi ska ha en dejt, vi ska gå på outrigger den dagen de kommer till vår stad, så det så! :)

De kommer liksom undan med gammal mossighet genom att kalla det klassiker. Men finns det NÅGON som går ut på restaurang idag och beställer Biff Rydberg :confused:

Men alltså, det är den retrotrend som är på gång. Vänta bara!

/Svea - som ligger i framkant och redan har köpt sin Butler på Kupan.

Kikärts- och purjolökssoppa med parmesan uppepå. Kmäckemacka med räkost till och mjölk i glaset.

Spaghetti puttanesca här. Hoppsan så gott det blev! Lade till knaprig pancetta då det behövde bli en extra portion och det passade bra.

Jag hade inte haft något emot lite mer eld och hetta, men övriga middagskäkare var nöjda.

Till lunch idag åt jag förresten en hemskt trevlig grov varm smörgås med skinka, ost, tomat och dijon på café. Jag har insett att jag nog måste söka upp närmaste AD (Anonyma Dijonister) snarast då jag definitivt är en slav under senapen.

Tror dessutom att jag gick förbi den där indiska kryddbutiken som Petruska nämnt några gånger - nu vet jag i alla fall var den ligger!

Jag skulle göra en enkel soppa, jag strimlade ett antal morötter, två gula lökar, och hackade två stora vitlöksklyftor. La allt i olja i kastrull och lät det fräsa ihop. Hystade i lite vanlig gul curry, malde svartpeppar, saltade och hackade fäsk koriander som fick fräsa med. Sen hällde jag i en burk mutti tomatkross och fyllde burken med vatten två gånger, smulade ner en buljongtärning (som är hemmakokt i en butik) och lät koka ihop. Jag smakade av efter en stund och konstaterade att soppan kändes 'mager' En snabb raid i skafferiet och jag hittade risoni-kartongen! Yay! I med halva den och sen lär jag det koka en kvart till.
Det bidde ingen soppa, det bidde typ gryta. Risonin hade sugit upp _all_ vätska. Häpp. Men gott var det ändå! Mjölk i glaset.

Jag tror att jag ska låta trycka en T-shirt där det står "Broccoli byggde denna vackra kropp".

Ett halvt kilo ugnsrostad broccoli senare. Plus lite pasta, och så brynte jag lite hackad lök, vitlök och valötter till.

Jag har pizza på gång. Degen jäser och tomatsåsen puttrar på spisen. Blir oliver och champinjoner som topping. Nu väntar jag bara på att sambon ska behaga komma hem innan degen blir överjäst. (Känner mig nästan som en riktig husfru! :nailbiting:)

Jag älskar också dijonsenap! En favorit är vinaigrett med dijon i.

Krusbärsläsk, vilken nostalgi.

Mina föräldrar köpte ibland läskbackar med ett hopplock av flaskor som hallonsoda, päronsoda och Pommac. Det var lite speciellt att välja ut en flaska och sticka ner några sugrör. Jag tror att läsk på back har slutat säljas faktiskt.

Du måste vara äldre än jag men till och med när jag var liten så dracks det väl långt ifrån så mycket läsk som det gör nu.

I min familj rådde en stenhård läskpolicy, betydligt strängare än genomsnittet vid tiden. Dock inte så sträng som hos en kompis, där fick man c-vitaminbrus som läsksubstitut. Hemma hos oss fanns i alla fall min pappas hemkokta saft.

Nastan som hos mig da, ofta fick Barnen saft, men inte heller det hur mycket som helst (for, hu! Sa mycket socker) Vatten och mjolk fans alltid tillgangligt och lask till helgen.

Läsk till helgen, var inte att tänka på. Det är ju helg varje vecka! Jag minns julmust och påskmust. Läsk två, tre gånger om året förutom det, kanske.

I mitt hem som vuxen har lite mer läsk än så förekommit, men definitivt inte varje vecka, kanske en gång i månaden. Jag tycker inte det är värt besväret att bära hem det från affären.

Mina föräldrar köpte ibland läskbackar med ett hopplock av flaskor som hallonsoda, päronsoda och Pommac. Det var lite speciellt att välja ut en flaska och sticka ner några sugrör. Jag tror att läsk på back har slutat säljas faktiskt.

Du måste vara äldre än jag men till och med när jag var liten så dracks det väl långt ifrån så mycket läsk som det gör nu.

Jag har samma minnen av backläsken med blandad läsk. Krusbärsläsken var väl inte mer udda än de sorter du också nämner. Coca cola var däremot inte lika stort då som det är idag. Jag minns däremot att Fantas kapsyler hade någon slags text på insidan, och jag som är uppvuxen i restaurangfamilj med flera rörelser vältrade mig i kapsyler från just fanta. Jag hade tusentals kapsyler sparade. Senare fanns texterna med även på coca colas kapsyler.
Jaja, nostalgi!

I min familj var väl köpesaft icke-existerande, mjölk var måltidsdryck och läsk var något man kunde bli unnad just ute på restaurang, sällan hemma. Jag kan inte ens minnas att läsk var saknat hemma, det var liksom så självklart att det inte fanns behov av läsk hemma liksom.

Hos oss fick barnen en cola pa Fredag eller Lordag kvall och valja om de ville ha en Coke och veckopeng eller godis.:p De valde undantagslost veckopeng da de snabbt raknade ut att de kunde fa BADE godis (fast mindre) OCH en slant att handla nagot kul for. Da det framjade deras iniativformaga och lagom nariga tankande korde de med det i aratal. :p

Saft var till for om det var nagot speciellt for ovrigt under veckan.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 061
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar