Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mabuse Nu hade jag inte direkt tankt anvanda Mango (fast hittade jag Pakistansk Mango skulle jag definitivt hitta pa nagot att anvanda den till) ... jag bara konstaterade att det sag valdigt illa ut med gammal vissen frukt i disken.

Otur, och lite ovanligt, att du inte hittade nagot ekologiskt som passade din smak i New York ... jag ar dock mycket saker att inte jag heller skulle gilla nagot som sag ut eller smakade som plast. ;) Dar jag bor (i South Carolina's glesbygd) ar de ekologiska diskarna betydligt storre an i nagon butik jag sett i Sverige hittills, vare sig det var glesbyggd eller storstad, sa for mig kanns det som en utopi att man inte kan hitta ekologiska gronsaker.

I kvall blev det pulled chicken med rokt BBQ "stuk" da vaninnan som ar har inte ater rott kott. Till kycklingen gjorde jag balsamic rodbettor och en spenat sallad med vindruvor och chevre och en balsamic dressing till. Till det drack vi en Merlot ... Gott!:)
 
Jag kom just ihag ... Ligger inte en Farmer's Market vid Union Square? Dar lar det finnas hur mycket ecologiska gronsaker som helst.
 
Jag kom just ihag ... Ligger inte en Farmer's Market vid Union Square? Dar lar det finnas hur mycket ecologiska gronsaker som helst.

Du menar utomhusmarknaden? Jodå, där fanns det ekologiska grönsaker, men bara mycket närodlat, och eftersom vi var där i mars innebar det potatis, morötter, rättika och äpplen, i princip. Det som fanns var fint, men sortimentet var jättelitet. Mango lär aldrig säljas där, eftersom det inte växer i NY.

Hursomhelst, titta efter det lokala där du är, istället för att leta efter det du har hemma. Gissningsvis är utbudet av strömming och messmör uselt i SC, exempelvis? USA är ju inte alltings måttstock.
 
Idag är det Frukt i mat-dagen. Av mitt fb-flöde att döma, associerar de flesta frukt i mat till sådant som kassler med burkananas. Jag bad partner laga något indiskt, och det blev en sydindisk rätt med fisk, kokos och mango. Basmatiråris till.

(Minns med ett stilla fnitter mina försök att köpa sallad som inte var skuren, när jag var i San Fransisco.)
 
Du menar utomhusmarknaden? Jodå, där fanns det ekologiska grönsaker, men bara mycket närodlat, och eftersom vi var där i mars innebar det potatis, morötter, rättika och äpplen, i princip. Det som fanns var fint, men sortimentet var jättelitet. Mango lär aldrig säljas där, eftersom det inte växer i NY.

Hursomhelst, titta efter det lokala där du är, istället för att leta efter det du har hemma. Gissningsvis är utbudet av strömming och messmör uselt i SC, exempelvis? USA är ju inte alltings måttstock.

Aterigen ... jag hade inget intresse av att anvanda mango ... jag bara konstaterade att det var mycket osmakligt med skrynklig och overmogen mango pa hyllor och i lador. Jag letade efter hogst lokal kyckling. Vid den tredje affaren utan farsk kyckling brydde jag mig inte om den var importerad ... eller ekologisk. Bara den var farsk.

Jag forstar inte heller varfor det ar sa nodvandigt att jamfora de olika landerna? Hade det kannts battre om jag beklagat min nod over saker jag inte kan hitta i USA som motvikt?
 
Aterigen ... jag hade inget intresse av att anvanda mango ... jag bara konstaterade att det var mycket osmakligt med skrynklig och overmogen mango pa hyllor och i lador. Jag letade efter hogst lokal kyckling. Vid den tredje affaren utan farsk kyckling brydde jag mig inte om den var importerad ... eller ekologisk. Bara den var farsk.

Jag forstar inte heller varfor det ar sa nodvandigt att jamfora de olika landerna? Hade det kannts battre om jag beklagat min nod over saker jag inte kan hitta i USA som motvikt?

Det var du som jämförde med south carolina, och du beklagar dig ju hela tiden över att utbudet inte är lika bra som i USA?

Döm inte alla svenska butiker efter den matmässiga ödemark du verkar befinna dig i nu - jag har nog aldrig stött på dess like, enligt vad du beskriver.
 
Det var du som jämförde med south carolina, och du beklagar dig ju hela tiden över att utbudet inte är lika bra som i USA?

Döm inte alla svenska butiker efter den matmässiga ödemark du verkar befinna dig i nu - jag har nog aldrig stött på dess like, enligt vad du beskriver.

Inte alls ... Jag fragade var man kopte farska produkter har i mitten pa Sverige och konstaterade att mangon var vissen och skrynklig. Du drog dina egna slutsatser fran det. Nu ar jag i alla handelser fardig med den har diskutionen och atergar till tradens amne.

Da jag fick tag pa farsk lax i den storre staden tankte jag gora lax pa en avocado remoulad badd. Sa hoppas vi att avocadona ar precis lagom mogna. Far jag hem lill vovven fran djursjukhuset i morgon funderar jag pa att overlata matlagnings bestyren till gasten.:p
 
Idag är det Frukt i mat-dagen. Av mitt fb-flöde att döma, associerar de flesta frukt i mat till sådant som kassler med burkananas. Jag bad partner laga något indiskt, och det blev en sydindisk rätt med fisk, kokos och mango. Basmatiråris till.

(Minns med ett stilla fnitter mina försök att köpa sallad som inte var skuren, när jag var i San Fransisco.)

Mmm! Jag har lite svårt för frukt i mat, rent generellt, men just mango i fiskcurry-rätter är gudomligt. Jag åt på en kerala... keralansk? keralsk? restaurang i London för längesen, just en fiskcurry med kokos och mango, och den kan jag fortfarande drömma om fast det nog är tio år sedan.
 
Min dotter har försett mig med scones, med fyllning av choklad & russin. Ja, jag vet! Det låter skitkonstigt men ack - syndigt gott var det till frukost!
 
@Mabuse jag har heller aldrig sett dess like! Men så har jag heller aldrig varit i Dalarna i vuxen ålder heller.

@hastflicka du måste verkligen ha haft otur. Färsk koriander och kyckling finns i de allra flesta små Ica, Coop och liknande jag varit inne i. Däremot finns det vad jag vet bara en uppfödare av ekologisk kyckling (Bosarp/Änglamark) så det kan man inte alltid räkna med att få tag i.
 
@honung nej det låter jättegott! Scones är gott, russin är gott och choklad är gott, då måste ju en kombination av dessa också vara god såklart. :)
 
@hastflicka som det gamla djungelordspråket lyder: man ska aldrig ta avokadon för given.

Brukar alltid köpa några dagar innan jag ska använda dem och lägga i en påse med ett äpple så de ska mogna.
 
@hastflicka förresten angående färsk fisk så finns även det på "min" lilla kvarters-Coop. De har ingen manuell fiskdisk men färska filéer av bland annat strömming, lax, rödspätta och torsk.

I den lite större Hemköp-butiken finns manuell fiskdisk med bland annat ostron och olika musslor.
 
Just nu mumsar jag på otroligt goda jordgubbar och planerar dagens middag i huvudet. Kommer bli någon slags thaikryddad sopp-historia med sötpotatis, röda linser och kokosmjölk.
 
Vår lilla butik har ett mycket basic sortiment. Men den verkar gå hyfsat bra även om de säkert till största delen lever på sommargästerna. De utökade öppettiderna i vintras, så nu hinner de som jobbar lite längre bort handla där på vägen hem.

Och de flesta i byn verkar inse hur viktigt det är att handla där så mycket som möjligt för att de ska finnas kvar.

Utbudet av frukt och grönt är naturligtvis inte så stort men vill man ha något särskilt så tar de hem det på begäran.

Igår kokt nypotatis, köttbullar och lite grönsaker.

Idag steker jag de potatisarna som blev över med massor av gul lök och några kryddiga korvsnuttar. Lär bli ägg och inlagda rödbetor till plus lite grönsaker.
 
Inte alls ... Jag fragade var man kopte farska produkter har i mitten pa Sverige och konstaterade att mangon var vissen och skrynklig. Du drog dina egna slutsatser fran det. Nu ar jag i alla handelser fardig med den har diskutionen och atergar till tradens amne.

Da jag fick tag pa farsk lax i den storre staden tankte jag gora lax pa en avocado remoulad badd. Sa hoppas vi att avocadona ar precis lagom mogna. Far jag hem lill vovven fran djursjukhuset i morgon funderar jag pa att overlata matlagnings bestyren till gasten.:p
Alltså, avocado är verkligen något som är knepigt i sverige tycker jag. Vilket givetvis beror på att det är en mjuk frukt/frö/grönsak/nöt (!?!). Jag har en resehistoria från är jag var med familjen på spanska sydkusten under avocadosäsong och besökte en grönskshandlare. På bästa svennebananmanér kände jag försiktigt på avocadon för att kolla om den var mogen. DET gör man INTE i spanien, grönsaksfärsäljerskan blev mycket missnöjd med mig. Perfeto, sa hon ilsket (och det var dom också), dagen efter fanns där en skylt om att man inte fick klämma på avocadosarna. De var så sjukt goda så vi handlade där varje dag trots att hon ilsket bevakade oss och vi skämdes (men klämde inte!). Här i sverige är det lite mer gambling att köpa avocados, man får curla dom lite och få dom att mogna lite här hemma om de inte är redo. Men svenska äpplen är fantastiska tycker jag :) slår allt annat.

*kl* På matfronten har det blivit någon form av hopkok; ekologisk purjo och savojkål från holland (de lokala grönsakerna hade dåligt tillväxt just nu pga av vädret, för kallt här, bara några grader på natten sa odlerskan). Sedan kombinerades det med frysta grönsaker och lite buljong och cremefraise, tippade i lite kapris med och åt med couscous. Det var helt ok. Bättre än kakor och choklad som varit diet de övriga dagarna. Att vara singel och less inverkar menligt på mina matvanor.
 
På bästa svennebananmanér kände jag försiktigt på avocadon för att kolla om den var mogen. DET gör man INTE i spanien, grönsaksfärsäljerskan blev mycket missnöjd med mig. Perfeto, sa hon ilsket (och det var dom också), dagen efter fanns där en skylt om att man inte fick klämma på avocadosarna. De var så sjukt goda så vi handlade där varje dag trots att hon ilsket bevakade oss och vi skämdes (men klämde inte!).
Haha! Finns ett uttryck på spanska som heter typ "att göra sig svensk" (eller att göra som svensken) och när jag bad min lärare förklara det så förklarade hon, med samma exempel som de följande tre personer jag senare skulle fråga, såhär: "Hacerse el sueco betyder att man spelar dum och låtsas som att man inte fattar någonting när man blir tillsagd. Till exempel i affären där det står att man inte får klämma på frukten och ändå står man där och klämmer tills nån säger 'hörru, lägg av med det där' och då spelar man helt borta 'jamen jaaaahaaaa, jag hade ingen aning' precis som alla svenskar turister gör när de köper frukt".

Nu är det inte helt sant vad jag har fattat det som att uttrycket ens från början syftar på just svenskar men det är lite lustigt att vi är är rätt kända som fruktklämmare :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp