Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, avocado är verkligen något som är knepigt i sverige tycker jag. Vilket givetvis beror på att det är en mjuk frukt/frö/grönsak/nöt (!?!). Jag har en resehistoria från är jag var med familjen på spanska sydkusten under avocadosäsong och besökte en grönskshandlare. På bästa svennebananmanér kände jag försiktigt på avocadon för att kolla om den var mogen. DET gör man INTE i spanien, grönsaksfärsäljerskan blev mycket missnöjd med mig. Perfeto, sa hon ilsket (och det var dom också), dagen efter fanns där en skylt om att man inte fick klämma på avocadosarna. De var så sjukt goda så vi handlade där varje dag trots att hon ilsket bevakade oss och vi skämdes (men klämde inte!). Här i sverige är det lite mer gambling att köpa avocados, man får curla dom lite och få dom att mogna lite här hemma om de inte är redo. Men svenska äpplen är fantastiska tycker jag :) slår allt annat.

*kl* På matfronten har det blivit någon form av hopkok; ekologisk purjo och savojkål från holland (de lokala grönsakerna hade dåligt tillväxt just nu pga av vädret, för kallt här, bara några grader på natten sa odlerskan). Sedan kombinerades det med frysta grönsaker och lite buljong och cremefraise, tippade i lite kapris med och åt med couscous. Det var helt ok. Bättre än kakor och choklad som varit diet de övriga dagarna. Att vara singel och less inverkar menligt på mina matvanor.
:rofl: Det är verkligen svårt med avokado här. Jag struntar ofta i att köpa det trots att jag är sugen, för jag pallar inte stå där och klämma, fundera, se dum ut och komma hem med övermogen äckelavokado. Helst har jag med mig min kompis som har jobbat i grönsaksaffär. Han behöver inte alls stå och klämma och vela sådär länge som jag gör utan känner/tittar lite snabbt och har aldrig fel. Borde gå en kurs för honom.

@niphredil sueco är är ett roligt ord! Måste vara enda ordet i världen som har de tre betydelserna kålrot, korkad och svensk. :laugh:
 
Jag brukar förvånas över hur lite folk känner, luktar och tittar på frukt och grönt i butikerna. Inte så att jag klämmer och mosar nåt, men jag vill gärna ha ett hum om vad jag köper. Sånt som har vuxit snabbt eller mognat i transporten kan behöva mer än en okulärbesiktning. På torget eller i små grönsaksstånd eller rena grönsaksbutiker utomlands törs jag inte alltid känna och klämma, kanske för att jag blivit åthutad någon gång(vilket jag i sånt fall förträngt:p).

På matfronten lite stiltje här. Missade frukosten och lunchen blev en stor burk cornichoner alldeles nyss. Jodå, det går bra nu. Får ta mig i kragen och komma på nåt middagsaktigt, men jag har inte så stor matlust(skulle kunna ha med gurkorna att göra, kanske...).
 
Sådär, matmisären är över.

Kallrökt laxspill, sallad på fin-mandolinad fänkål, hel citron och squash + stora bitar stekt purjo. Smask! Hallon efteråt.
 
Fick lunch hos föräldrarna idag, broccoligratäng och kassler, väldigt gott. Kvällsmat blev värre med, orkade inte fixa något mer än lite glass, halstabletter och te med honung, halsen gör ooooont *ynk*
 
Nudlar! Jag älskar nudlar! Färska gröna bönor, morötter, pak choi, lite salladslök, jordnötter och röd curry. Citron över.
 
Stekt makrill. Kokt potatis. Mjölksås. Dill. Mjölk. Precis som det ska vara. Skulle kunna äta makrill flera gånger i veckan.
 
Sa middagen var laxfile pa en badd av en avocado remoulade med dillkokade sma nypotatisar och en spenat sallad. En enkel salad och ett glas vitt till. YUM!

Oh ... och jag hade perfect mogna avacados ... och det blir fler om en dag eller tva utan ett enda "klam". ;)
 
@Anna Jag fick nyfångad makrill levererad till frukosten! Givaren tänkte sig nog att det skulle bli min lunch, men folk har som bekant olika dygnsrytm. Jösses, så gott det är!

Lunchen blev yoghurt och hallon. Jag fortsätter med det tills hallonen är slut i trädgården. Än så länge mognar nya hela tiden.

Till middag strimlade jag fänkål, lök och vitlök och stekte i olivolja. Hällde på en skvätt vin, kryddade lite, och lade en bit lax ovanpå. Stekte grön sparris och åt alltsammans med lite bröd.

Det finns ett bra litet bageri i byn. Jag köpte levainrågbröd där igår.

Livsmedelsbutiken i byn heter förresten Tempo. Det ser man sällan numera, tycker jag. (Mycket liten butik med eländigt sortiment.)
 
@Anna och @Petruska Makrill är vansinnigt gott och stekt med färskpotatis är det ju rena himmelriket och så mycket sommar det kan bli!

Jobbigt att bli vansinnigt sugen på stekt makrill kvart i tolv på natten, bara. Finns nog inte i jourlivsbutiken.:mad:
 
Livsmedelsbutiken i byn heter förresten Tempo. Det ser man sällan numera, tycker jag. (Mycket liten butik med eländigt sortiment.)

Jag har en i mina hoods och en lite längre bort! Den närmaste ser ut som en gammal butik, trångt mellan den gamla typen av hyllor. Manuell kött och chark. Den är svindyr - men har bra sortiment men jag handlar där ibland, den är bra att ha.

En lustig grej är att jag är en av den minoritet som betalar direkt när jag handlar. Väldigt många skriver upp, den som står i kassan har en pärm där många i området har en sida! Ibland är det ett barn som handlar lite och säger att det ska skrivas upp på von Knorrhök (det verkar mest vara folk med sådana namn som skriver upp, kanske får det dem att känna sig viktiga och betrodda. Pengar till mat verkar de inte sakna).
 
Jag har en i mina hoods och en lite längre bort! Den närmaste ser ut som en gammal butik, trångt mellan den gamla typen av hyllor. Manuell kött och chark. Den är svindyr - men har bra sortiment men jag handlar där ibland, den är bra att ha.

Jag läste detta i förmiddags och kom på att jag åker förbi ett Tempo ganska ofta - har alltid trott att det var någon sorts pytteservicebutik på hörnet för man ser bara ena sidan (typ en bit gavel) från spårvagnen, men inser nu efter att ha tittat ordentligt i eftermiddag att butiken förmodligen "öppnar upp" mot ett torg, eller vad det kan vara, på andra sidan och faktiskt är en "riktig" affär. (Vid Wavrinskys för er som vet.) Ska stanna och titta någon dag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp