Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ugnsrostad färskpotatis, gul lök och sötpotatis, m olja & flingsalt och en korvgryta på lithells korv med smak av vårlök och timjan, som jag fräste ihop med ett par skivade carlipaprikor, en halv skivad gul lök, purjo som jag slog på lite grädde, en bytta creme fraiche med smak av timjan och rostad vitlök, och så hystade jag i en slatt senap och en slatt pepparrot i det så fick det koka ihop.

Sen sippar vi hela kvällen på egengjord fläderchampagne som blev jättegod. :d
 
Varmt. Varmt. Varmt. Avskyr och tappar aptiten.

Har gnagit på saltgurkor hela dagen, men jag får väl äta något till middag. Det blir troligen varmrökt lax med romsås och bouchons muqueux verts.
 
Vietnamesiska vårrullar och öl i goda vänners lag.

Som vanligt vansinnigt gott och jag åt löjligt mycket. Nu kaffe, choklad och likör.

Åh, som jag älskar vietnamesiska vårrullar, för att inte tala om sommarrullarna! Om någon har tips på prisvärd vietnamesmat i Göteborg går det bra att hojta till ;)
 
Åh, som jag älskar vietnamesiska vårrullar, för att inte tala om sommarrullarna! Om någon har tips på prisvärd vietnamesmat i Göteborg går det bra att hojta till ;)

Jag tycker att Vi Viet på Erikdahlbergsgatan är riktigt bra! Huvudrätter från 130 kr, och det finns flera vegetariska och veganska alternativ vilket alltid är ett plus :up::)
 
Pastasallad på pasta, färsk spenat och hemodlad "vanlig" sallad (??), gårdagens grillade grönsaker såsom aubergine, paprika, purjo, gul lök, vitlök med färska örter samt tärnad prästost med en liten sked hemgjord majo och en msk kraftfull olivolja.
 
Lunch: Gröna ärtor ihopjoxade med olivolja, flingsalt, citron och timjan i mängder. Fetaost, fänkålssallad(den gamla vanliga). Väldigt grön-vitt blev det och en färgklick av nåt slag hade inte varit fel.

Ikväll måste jag äta kyckling. En kompis gav mig en bröstfilé(färsk, med skinn) som måste ätas snarast. Jag har så gott som aldrig lagat kyckling och vet inte riktigt vad jag ska göra.
 
I går åt vi spagetti och köttfärssås, smaken har jag lite dålig koll på pga täppt näsa.

I dag bjöd svärmor på kolad karré (den glömdes på grillen och gav välstekt ett nytt ansikte ;-)), kokt färskpotatis, blandad grönsallad och svampsås (av champinjoner på burk).
 
Pa vag hem efter ett besok pa vet sjukhuset i Stromsholm upptackte vi att Apotek (och ett helt sjukhus) stangde klockan 17. :eek: vid narmare efter forskningar (ett latt panikslaget telefonsamtal till sonen i USA nar den andra Svenska kontakten inte svarade :p) visade det sig att innom en och en halv timmas radie fanns det tva apotek som stangde klockan 18.
Med andan i halsen nadde vi ett av dem just fore stangning sa "lillhunden" fick sin medicin. Det finns inte ett enda nattoppet apotek med over 25.000 innevanare ... Och inte ett enda som har oppet efter 18. Vi hittade till och med ett helt sjukhus som var stangt och inte en personal efter 17.:cautious:

Middagen blev klart lidande ... vi var parkerade bredvid Coop och ignorerade det factum att de hade saker jag behovde. Jag gjorde en "rora" pa bonor, morotter, svamp, ett paket kalkon bacon och ett halvt paket "riktig" bacon ... med en sas av ett par matskedar graddfil och en halv burk "Ridderheims hot sweet garlic" (inte alls hot, definitivt sweet och god, dock)
Det hela blev battre an vantat.
 
Potatissallad och coleslaw (hemgjorda) och italienskt bigabröd (Icabakat) i kväll.

Findus Falafel Marrakech till lunch, och dessförinnan Budapestbakelse med jordgubbar och en cola.
 
Jag tycker att Vi Viet på Erikdahlbergsgatan är riktigt bra! Huvudrätter från 130 kr, och det finns flera vegetariska och veganska alternativ vilket alltid är ett plus :up::)

Tackar! Ska äta middag med en väninna imorgon, kanske jag kan få med henne dit :)

Jag har fortfarande ingen direkt aptit, men blev av någon anledning hysteriskt sugen på ostomelett och bruschetta till sen lunch idag, så när regnet kom och temperaturen dalade så åkte jag och handlade till sånt. Samt ett par nävar körsbär. Och hasselnötsglass, men den orkade jag inte så mycket av.

Pocherade en kycklingfilé till Caesarsallad (sans krutonger) i förmiddags, får se om det blir vickning av den eller om den får vänta till lunch imorgon.
 
Idag har jag fått två liter skogssmultron i present! Har aldrig sett så många smultron förut!

Till middag serverade jag chevre chaude (ska det var e på slutet eller inte?) med massor av smultron över, en enkel potatissalla (med vinägrett som alltid), tomater, oliver, rostad paprika, rädisor och vitt vin.
 
Idag har jag fått två liter skogssmultron i present! Har aldrig sett så många smultron förut!

Till middag serverade jag chevre chaude (ska det var e på slutet eller inte?) med massor av smultron över, en enkel potatissalla (med vinägrett som alltid), tomater, oliver, rostad paprika, rädisor och vitt vin.

Skulle vilja påstå att det ska vara chèvre chaud utan e. I potatissallad är det om inte ett e, så väl ett d på slutet.:D

Vilken lyx med smultronen!:d
 
Accenter har jag gett upp när jag skriver på mobilen. Språkets förfall, är vad det är.

Salla är en helt ny rätt, förstår du.

Smultronen känns som om jag är en prinsessa som alla smörar för. Jag ska äta smultron till frukost imorgon!!
 
Accenter har jag gett upp när jag skriver på mobilen. Språkets förfall, är vad det är.

Salla är en helt ny rätt, förstår du.

Smultronen känns som om jag är en prinsessa som alla smörar för. Jag ska äta smultron till frukost imorgon!!

Jag förstår precis, att överhuvudtaget lyckas skriva något som påminner om chèvre chaud på mobilen är en bedrift.

Här blev det inte någon kyckling utan åter igen gröna ärtor med citron och feta. Insnöad, moi?:confused:
 
Strandliv=dagobertiska utflyktsmackor.

Alla mackor på olivoljebröd med havssalt. Dubbla brödskivor på alla.
Variant #1: Philadelphiaost, salladsblad, skivade urkärnade oliver, tomatskivor och spansk korv av choritzo-typ. Väldigt röd och väldigt stora så de fick vikas dubbelt för att få plats på brödet. Lidl-fynd för 12:-paket med ca 15 skivor.
Variant #: Spansk tomatdressing, tjock bredbar variant med mycket smak, salladsblad, pulledpork-rester, inlagd rödlök, och tomatskivor.
Variant #3: Salladsblad, stekt ägg och kall skivad potatis som var rester från gårdagen, gräslökshack.
Variant #4: Philadelphiaost, salladsblad, färsksaltad vit gurka,och alfaalfagroddar.
Pelligrino till! Världens godaste och det enda prisvärda bubbelvattnet!

På kvällen; rotfruktsgratäng på potatis, morot, kålrot, och stekt muminfläsk/halloumi.

Det blir liknande i morrn om det blir lika fint väder.
 
GoGreen Salsa Mediterranean, Apetina vitost, Arla Köket turkisk meze matyoghurt, hembakt bröd, svarta oliver, vattenmelon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp