Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grillad vattenmelon, fetaost. Baguette. Potatis, örter. Crème fraiche med apelsin. Äppelcider.
Svart vinbärspaj, rabarberpaj, vispgrädde. Äppelmust.
 
Frukost bestående av ett kokt ägg och ett par hembakta mackor med salami. Sedan fyra timmar på sjön på båt med tändkulemotor. Vi drack lite kaffe och åt kakor och bullar under resan. När jag kom hem fick jag färskpotatis och stekt makrill med dill och gräddsås. Det var förmodligen årets godaste måltid! Har druckit drygt en halv flaska rosé på balkongen efter att jag kom hem. Med tanke på vätskebristen orsakad av dagens aktivitet var det mer än nog :D
 
@em76 : Grillad vattenmelon låter som något jag aldrig hade kommit på av mig själv - googlade nu och såg att det faktiskt gav en del träffar. Spännande! Penslar du den bara med olja eller gör något mer med den? Hittade ett recept med jordnötssås, (?!) det låter synnerligen konstigt. Men fetaost kan jag tänka mig funkar bra som tillbehör!

Här finns det för närvarande noll matlagningstid, -ork eller -inspiration. Idag har jag festat till det med bulgursallad, oliver, fetaost och soltorkade tomater. Samt yoghurt och vattenmelon (inte grillad då).

Jag måste snart rycka upp matinspirationen då jag planerar en fest till nästa lördag på temat mordgåta i en miljö från 1974 på ett kollektivboende à la gröna vågen. Det ska serveras middagsbuffé till gästerna (nej, haschrökning kommer inte att vara tillåten). Det är viktigare att det är gott än tidstypiskt, men det är förstås ett plus om det är både och! Har möjligen mat-oraklen här några bra tips att bjuda på under dessa förutsättningar? Det lär bli en hel del vegetariskt och lite linssallader och sånt, tyvärr ligger jag gravt efter med mina egna odlingar detta år så det får bli köpegrönsaker och sallader men det syns ju inte direkt. Det måste också gå att förbereda så mycket som möjligt, så att jag själv kan delta i spektaklet utöver att stå och laga mat under festen.
 
Jag måste snart rycka upp matinspirationen då jag planerar en fest till nästa lördag på temat mordgåta i en miljö från 1974 på ett kollektivboende à la gröna vågen. Det ska serveras middagsbuffé till gästerna (nej, haschrökning kommer inte att vara tillåten). Det är viktigare att det är gott än tidstypiskt, men det är förstås ett plus om det är både och! Har möjligen mat-oraklen här några bra tips att bjuda på under dessa förutsättningar? Det lär bli en hel del vegetariskt och lite linssallader och sånt, tyvärr ligger jag gravt efter med mina egna odlingar detta år så det får bli köpegrönsaker och sallader men det syns ju inte direkt. Det måste också gå att förbereda så mycket som möjligt, så att jag själv kan delta i spektaklet utöver att stå och laga mat under festen.

http://denbrunamaten.se/
Oj förlåt. Jag tyckte du sa att det är viktigare att det är tidstypiskt än gott.

Jag skulle kunna tänka mig som eftertugg ett mycket grovt surdegsrågbröd (typ lika delar masonit, kruskakli och rågkross) med kantarellstuvning i botten (stew on magic mushrooms), rökt renkött uppepå (ja, du fattar, direkt från Lapplands Cheech och Chong), dekorerat med några rårörda lingon.
Direkt kopierat från mitt oortodoxa kök på midsommarafton.
 
Den bruna maten är väldigt underlig. Jag känner knappt igen någon av rätterna sedan 70-talet. Jag fattar inte vad de är ute efter, riktigt.

Jag har lagat fisksoppa med aioli idag. Då jag befinner mig på ostkusten var besöket i fiskaffären en utmaning.
 
Den bruna maten är väldigt underlig. Jag känner knappt igen någon av rätterna sedan 70-talet. Jag fattar inte vad de är ute efter, riktigt.

Kommer du ihåg receptkorten varenda kök var utrustat med under 70-talet?
Där, är den bruna maten. En okulinarisk kulturskatt, lika värdefull som banlonbyxor, sockiplast och Tramps med extra grov sula och randiga skosnören.
 
Den bruna maten är väldigt underlig. Jag känner knappt igen någon av rätterna sedan 70-talet. Jag fattar inte vad de är ute efter, riktigt.
Det är en helt autentisk receptsamling, och de är inte ute efter annat än att hjälpa oss komma ihåg. Att du inte kommer ihåg maträtterna beror på att ingen lagade eländet då, eftersom kunskapen att laga god mat var så utbredd ändå. Lik förbaskat skulle varje folkhemskök ha fanstyget, eftersom det var nån slags folkhemsstatus.
 
Igår åt jag färska (eller "färska" som trådens göteborgare nog skulle skriva eftersom jag befinner mig i Blekinge) räkor med sallad, sockerärter, körsbärstomater och bröd. Champagne till. Efterrätten blev nog bara mörk choklad.

Ikväll blev det grillad majs och grillade lammkotletter från saluhallen i Lund och potatissallad med dijonvinaigrett och kapris. St Eriks IPA till. Kaffe och sockerkaka efter (därav detta nattliga inlägg ).
 
@Petruska hur då utmaning? Frågade du när fisken var fångad och så eller vad baserade du ditt urval på?

Om jag kommer ihåg rätt så har du väl skrivit att ni när du växte upp inte alls lagade typisk svensk mat . Kanske därför du inte känner igen något från den bruna maten?
 
@Petruska hur då utmaning? Frågade du när fisken var fångad och så eller vad baserade du ditt urval på?

Om jag kommer ihåg rätt så har du väl skrivit att ni när du växte upp inte alls lagade typisk svensk mat . Kanske därför du inte känner igen något från den bruna maten?
Känner NÅGON igen den bruna maten? Den kommer på tal bland vänner ibland, de flesta födda 1955-65, ingen brukar känna igen mer än nåt enstaka. Högst.

I mitt hem förekom också receptkort, av sjuttiotalistiskt snitt, men inte tillnärmelsevis så underliga.
 
Fisken: det fanns mycket få arter, mycket lite färskt. Iofs goda inlagda sillar och god rökt lax, men det var jag inte ute efter.

Jag hade inte tänkt på det där med bräckvattnet, bara. Glömde det pga ovana. Att det tex inte fanns färska musslor. Jag glömde.
 
Känner NÅGON igen den bruna maten? Den kommer på tal bland vänner ibland, de flesta födda 1955-65, ingen brukar känna igen mer än nåt enstaka. Högst.

I mitt hem förekom också receptkort, av sjuttiotalistiskt snitt, men inte tillnärmelsevis så underliga.
Bläddrade du i receptionen? Jag lovar, det är den maten bland dessa. Men också kalops, kåldolmar med brunsås, chipsgratäng, sån där gratäng vad den nu heter med kyckling och jordnötter (slemproppar)och ris...all den där maten dom du brukar vara väldigt frågande inför. Den ingår ju i den bruna maten.
 
Jag var lite för ung för att riktigt intressera mig för innehållet på receptkorten när det begav sig, men jag kan säga att om det hade serverats skinkägg i gelé så mycket som en gång under min uppväxt, så är jag tämligen säker på att jag skulle ha kommit ihåg det till tidens ände.
 
Kommer du ihåg receptkorten varenda kök var utrustat med under 70-talet?
Där, är den bruna maten. En okulinarisk kulturskatt, lika värdefull som banlonbyxor, sockiplast och Tramps med extra grov sula och randiga skosnören.
Åh. Jag hade en sån där låda. Kan förklara varför jag aldrig lärde mig laga mat utan tyckte att det var (och är) ointressant och tråkigt.
 
@em76 : Grillad vattenmelon låter som något jag aldrig hade kommit på av mig själv - googlade nu och såg att det faktiskt gav en del träffar. Spännande! Penslar du den bara med olja eller gör något mer med den? Hittade ett recept med jordnötssås, (?!) det låter synnerligen konstigt. Men fetaost kan jag tänka mig funkar bra som tillbehör!

Det var mamma som lagade maten (utom rabarberpajen som jag gjorde). Grillad vattenmelon med fårost och mynta ELLE mat&vin.
 
Fisken: det fanns mycket få arter, mycket lite färskt. Iofs goda inlagda sillar och god rökt lax, men det var jag inte ute efter.

Jag hade inte tänkt på det där med bräckvattnet, bara. Glömde det pga ovana. Att det tex inte fanns färska musslor. Jag glömde.

Jag har mammas gamla låda med Kockens-kort, och den är inte alls särskilt konstig, definitivt inte lika konstig som den de använder sig av i bloggen. Många enklare husmansaktiga recept på förhållandevis billiga råvaror, ungefär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp