Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har tillbringat en till dag pa Stromsholms djursjukhus ... 5 timmar. suck. Men det ar det vart nar lillan blir battre. :) Vi tog en promenad for att ata mjukglass, men i morgon tas en ordentlig fikakorg med. OCH en promenad for mjukglass. Sa det sa. ;)

Maken "hamtar" just pizza ... Det blir nog morgondagens middag ocksa.
 
Pasta Carbonara enligt goda råd inhämtade från @Myrten. Skippade dock bacon/skinka och stekte istället lök, vitlök, chili och hasselnötter som jag rörde i. Svarta oliver och körsbärstomater bredvid och en folköl till. Norrlands guld, av alla sorter, för att den där skruvkorken som ser ut som en kapsyl är så rolig. :)
 
Det här kanske kan räknas som i alla fall lite on topic eftersom det är matrelaterat men natten till igår drömde jag att jag var bjuden på middag med @Petruska , @Anna och @mandalaki. Petruska lagade maten. Till huvudrätt blev det fisk (såklart) och potatis men det grämer mig att jag inte kommer ihåg vad resten av trerättersmenyn bestod av. Tyvärr kom jag försent och blev utan mat. :(

Jag är på landet och det är full fräs hela tiden så det har inte blivit mycket till matlagning tyvärr. Idag blev det pannkakor med sylt och grädde. Igår grillad fläskytterfilé, majs och sparris med nypotatis och créme fraiche med franska örter. Some Zin till. Zinfandel är ju gott men lite speciellt och jag tror att det var för mycket att köpa en hel box.
 
Mitt kycklingfiléproblem löste sig på bästa sätt! Kycklingfilén och jag gick helt enkelt över till en kompis som hade avorioris som hen aldrig kommit sig för att göra risotto på(för många grötupplevelser) och med hjälp av en annan kompis karljohan-överflöd och resterna av gårdagens vita vin blev det riktigt bra.

Karljohanrisotto, tomatsallad och strimlor av stekt kycklingfilé. Corona-folkis med lime till. Körsbär efteråt.

Så himla skönt att ha vänner i närheten att ta draghjälp av när matdrivet tryter.:love: Det är dessutom så mycket roligare att laga mat och äta i sällskap.
 
Det här kanske kan räknas som i alla fall lite on topic eftersom det är matrelaterat men natten till igår drömde jag att jag var bjuden på middag med @Petruska , @Anna och @mandalaki. Petruska lagade maten. Till huvudrätt blev det fisk (såklart) och potatis men det grämer mig att jag inte kommer ihåg vad resten av trerättersmenyn bestod av. Tyvärr kom jag försent och blev utan mat. :(
Det kan ju ha berott på att mina trerättersmenyer alltid skiter sig och slutar med många olika saker till huvudrätt istället. :) Det är det här med att sakna personal i köket som ställer till det, tycker jag. Jag har aldrig någon som gör klart huvudrätten medan jag äter förrätt med gästerna i lugn och ro.
 
Det var länge sedan jag var här! Kul att se att ni fortfarande håller ställningarna. Min mathållning var så enformig att jag inte orkade skriva om den längre men efter uppehållet känns det lite kul igen. Åt en kronärtskocka med smör med vitlök och saft från en torr citron till. Sedan ravioli med sparris och ricotta som jag hade i frysen sedan sparrissäsongen och massor av grönsallad och parmesan till. Drack rosa Mulderbox till ;)
 
Strandlivsmatsäcksmackor under dagen, på kvällskvisten melon och en proteindoserad mjölkdrink, och ännu senare en plocktallrik ute på lokal som bestod av grillad marinerad paprika, manchegokuber, kalamataoliver, buffelmozzarella, ett par olika lufttorkade skinkor, ett par olika korvar, kallmarinerad fläskfilé, persiljefriterade morotstazzels, marinerad chili.
 
Tyvärr kom jag försent och blev utan mat. :(
:rofl:


---
Lever i stor utsträckning på frukt och mackor i sommarvärmen. I vanliga fall är jag väldigt dålig på att få i mig frukt så det känns omväxlande att vara sugen på bara det, hela tiden. Igår en halv liter jordgubbar och en hel galiamelon, idag än så länge en halv vattenmelon. Jag äter upp mig till vintern! :D

Men ska nog få ihop en zucchinigratäng senare ikväll så att det blir någon lagad middag.
 
Efter en valdigt upplyftande dag da lill-tjejen blivit sa bra att vi borjar se slutet pa den har sagan sitter jag och samlar mig for att gora nagot med ett paket renskav. Lillan ska byta bandage i morgon ocksa, sedan blir det operation pa Fredag och efter den hoppas vi att det bara blir normal lakning av operations omradet som ska tittas till pa Stromsholm.

Renskav, min basta raddare i noden :p onskar jag hade det hemma ocksa. I kvall gor jag nog nagot mexikanskt med den ... vill spara de fa mjolk proteriner jag kan ata till glass med saltlakrits i kvall.:d

Det blir definitivt ett glas vin, eller tva, och kanske couscous med paprika hack och torkade cranberries.
 
Pasta Carbonara enligt goda råd inhämtade från @Myrten. Skippade dock bacon/skinka och stekte istället lök, vitlök, chili och hasselnötter som jag rörde i. Svarta oliver och körsbärstomater bredvid och en folköl till. Norrlands guld, av alla sorter, för att den där skruvkorken som ser ut som en kapsyl är så rolig. :)

Åh, hasselnötter! Vilken bra idé, det måste jag prova. Jag brukar annars köra vinäger-chilistekt pancetta, champinjoner och lök, och så svartpeppar, parmesan och äggula. Hur gjorde du?
 
Kokt potatis, honungs/chili/chipotle/liquid smoke-kryddade fetaostbiffar (på högrevsfärs), rödlökssmör och kantarellsmör (som är så gott så jag skulle kunna äta det som pålägg på knäcke till frukost...:d:o ), sallad på isberg och vanlig plocksallad, rårivna morötter,tomater och vit färsksaltad gurka.
 
Romansallad, gurka, fetaost, paprika och timjan/citron/olja/vinäger/vitlökssalt.
En öl till, nu lite nötter och cigarill. Lagom lätt och gott.
 
Pasta Alle vongole till lunch vid poolkanten. Ikväll jumbopomme, sallad på rädisor, tomater, vit färsksaktad gurka, och halloumi som legat i basilikamarinad under dagen. Vatten i glasen.
 
Alltjämt gröna ärtor som gäller här.:o

Igår mosade med citron, flingsalt, olivolja och feta, idag samma fast med rökt lax till. I övrigt blir det mycket hallon och nektariner i värmen.

@Hyacinth och @Trani: Sushi har jag gått och suktat efter i snart två veckor och nu när jag ser hur trendvågen går här i tråden får jag nog se till att göra nåt åt mitt sug.
 
Ännu en dag vid poolkanten, idag lunchade jag på matsäcksmackor som låter hur märkliga som helst men som var supergoda....jag är ju ingen mack-människa, det kanske är därför de blev som de blev: Franskbröd som bruscettats med penslad vitlöks/chiliolja och rostats, Sen ett lager philadelphia, sen skivad kall potatis, skivade svarta oliver och rödlöksringar och en halv näve ruccola. Hur gott som helst.
Snart dags att fixa middag, det blir långkkokt kalkon, eller pulled turkey rå - det låter bättre...i pitabröd, isberg, tomater och skaraborgscharks grillsås. Och vatten till. Kanske ett glas vitt vin efter maten, om jag inte har somnat innan dess.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp