Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Anna Jag fick nyfångad makrill levererad till frukosten! Givaren tänkte sig nog att det skulle bli min lunch, men folk har som bekant olika dygnsrytm. Jösses, så gott det är!

Ja. Det är helt fantastiskt gott. Och en av de rätter som jag bara vill ha på det traditionella sättet (i min släkt) - enbart kryddad med salt i ströbrödet och inga grönsaker så långt ögat når, förutom dillen då. Den räknas, har vi ju bestämt. Dessutom vill jag gärna att någon annan steker den. Och så ska den vara stekt i järnpanna. Inget jefvla teflonnymoderi här.

@Anna och @Petruska Makrill är vansinnigt gott och stekt med färskpotatis är det ju rena himmelriket och så mycket sommar det kan bli!

Ja! Mor och far drog upp två stycken i förrgår, så det var dom två plus en från fiskaffärn hundra meter bort som vi käkade upp igår. Så färskt som det kan bli, typ. Havet bokstavligen kokar av makrill nu, båtmotorn trilskades så de vågade inte vara ute längre, annars hade vi nog dragit fram röken ur källaren också.
 
Kvallens middag blev "blackened" rodspetta med en nectarin salsa och ris med svarta bonor pa Mexicanskt vis. Gott! Nu har jag lagat tillrackligt med mat for ett tag ... en eller tva (kanske) dagar till sedan blir det pizza i en vecka minst. ;)
 
Så färskt som det kan bli, typ. Havet bokstavligen kokar av makrill nu, båtmotorn trilskades så de vågade inte vara ute längre, annars hade vi nog dragit fram röken ur källaren också.

Åh, ibland drömmer jag om att bli uppbjuden till er och få röka makrill.

Nu på kvällen har jag ätit en av mina danska favoritsmörgåsar: danskt rågbröd, ättiksströmming, rödlök, en rå äggula. Sen ska det vara svart kaviar, tex stenbitsrom, men jag tog vegetarisk tångkaviar med tanke på bestånden av fisk. Nästa gång ska jag modernisera ytterligare och testa med det där sjögräset som numera ofta finns i fiskdiskar.

Folköl till, Kung Markatta, mörk lager.
 
Åh, ibland drömmer jag om att bli uppbjuden till er och få röka makrill.

Nu på kvällen har jag ätit en av mina danska favoritsmörgåsar: danskt rågbröd, ättiksströmming, rödlök, en rå äggula. Sen ska det vara svart kaviar, tex stenbitsrom, men jag tog vegetarisk tångkaviar med tanke på bestånden av fisk. Nästa gång ska jag modernisera ytterligare och testa med det där sjögräset som numera ofta finns i fiskdiskar.

Folköl till, Kung Markatta, mörk lager.

Du är så varmt välkommen!

Men jag hoppas på att inte vara där så mycket i sommar... av en god anledning och jag måste få berätta det för er - utan att vilja ta ut något i förhand. Men ni är ju mina homiez.

Jag var nämligen på en intervju idag, där personen som intervjuade mig (HR-direktören i Sverige) avslutade intervjun med "vad mig anbelangar är du helt perfekt klippt och skuren för detta" - hennes chef i sin tur var sjuk idag och kunde inte vara med, men det är hon (globala VP:n, herregud!) som rent formellt har sista ordet och ska träffa kandidaterna personligen - så jag ska träffa henne imorgon eftermiddag. Med lite tur gör jag inte bort mig så till den milda grad att hon lägger in veto... och går det vägen börjar jag förmodligen redan i början på nästa vecka!

Det jag ville komma till här var då alltså att jag med lite tur bara kommer att vara i Hunnebo på helgerna ;) Men DÅ är du välkommen! Vi kan ta bussen upp en fredagseftermiddag och äta strömmingssmörgåsar och söla äggula på sätena.
 
Det låter ju oerhört lovande @Anna :) Håller tummarna!

Här blir det purjolökspaj idag, spartansk sallad till och st Eriks English Ipa att dricka.

Efterrätt blir jordgubbar marinerade i lite cognac, mynta och gnutta florsocker.
 
Idag blev det ett glas juice, en lingongrova med skinka och tomat, lite yoghurt och ett knippe mediciner till frukost.
Till lunch blev det frukostkorv, färskpotatis, senapssås och blomkål.
Till middag blev det tacos.
Nu en kopp te.
 
Idag cornflakes och mjölk till frukost.
Två rostmackor till lunch.
Och lite lösgodis till middag.

Mår så himla illa och det är tämligen självförvållat...

Trodde sambon skulle komma hem vid 16 och då skulle vi göra en trevlig korvgryta.

Han är inte hemma än, frågan är om han ens åkt... :cry:
 
Tack för lyckönskningarna kära ni - det gick vägen! Börjar som ett ytterst kort uppdrag, drygt sex veckor bara, men det verkar som om det har mest att göra med att alla konsultkontrakt är fyra månader i taget (jan-apr, maj-aug, sep-dec) - så jag hoppas att det blir något mer stabilt. Hur som helst är alla jobb bättre än inget jobb ;)

Så ikväll har jag firat lite. Skulle ha ätit sushi, men har hattat runt så mycket i två dagar nu att jag kände att jag var tvungen att ha något rejälare - så vi gick till Taras på Södra Vägen och åt turkiskt. Friterade musslor, följt av kycklingspett för mig. Väninnan åt havskräftor, och jag tror bannemig hon fick in ett helt kilo på tallriken!

dsc_0031_2_53b70db72a6b22484b355b8d.jpg


Vitt vin till och kaffe efteråt och nu är jag helt mör i både kropp och själ och planerar att sova väldigt gott ganska snart :-)
 
På Taras? Jösses, då var det inte ens dyrt?

Nej, jag tror att den kostade 210 eller 220:-. Med andra ord mindre än vad ett kilo havskräftor kostar sisådär 100 meter längre bort på Coop Avenyn. Jag har för mig att man brukar säga att det går 12-15 kräftor på ett kilo och här tror jag vi räknade till 14 huven. Dessutom i god "sås" och med en rejäl laddning sallad.

Jag njuter med andra ord också av civilisationen (och självstyret) i några dagar!
 
Och jag tycker lidl är jättebra. Mycket ekologiska grönsaker, svenskt ekologiskt kött, och sen har jag samvetet att jag handlar en del av de sepcialitéer de har som tex tyska korvar, eller grekiska feta eller oliver, eller franska frysta tårtor (omnomnom, den med körsbär och farinsocker är delicious!)
Alltså lidl är fräscht. Netto - ofräscht och sunkigt, och vansinnigt ohygieniskt.

Jag sprang in på Lidl idag, nästan för skojs skull för att kika runt lite då jag råkade ha lite tid att slå ihjäl alldeles nära ett Lidl. Och herregud alltså, vilka fynd och vilka fina varor!

Jag handlade ett halvt kilo färskpotatis, 400 g broccoli, en burk romsås, en påse gratängost, ett paket kallrökt skinka, ett paket lufttorkad skinka, 300 g varmrökt lax, en flaska mangodippsås och sex frökusar (eller frörutor, ett annat fabrikat men exakt likadana) och en plastpåse och landade på 150 kronor och 89 öre. Jag menar... bara paketen med kallskuret hade lätt gått på 60 kronor någon annanstans, frökusarna närmare 30, för att inte tala om laxen - och detta är ju varor som jag anser vara rätt lyxiga ändå. Fantastiskt!

Det färska brödet såg också otroligt gott ut men det var inte läge för det idag.

((Dessutom fick jag vara med om att uppleva tjugo tyska handbollskillar i extas över att det stod på tyska på ganska många varor, samt två salongsberusade herrar som försökte snatta öl genom att prata med kassören som distraktion medan de gick ut genom kassan. Planen fallerade då en blev så animerad att han lyfte på handen där han höll burken.))
 
Potatissallad med babyspenat och rädisor, grillad sojakorv, paprika och lök, yoghurt med lime och sambal oelek. Äppelmust.
Jordgubbar, sockerkaka och vispgrädde.
 
Till lunch idag åt jag en bit av den varmrökta laxen - otroligt fin - med blomkål och broccoli, som jag kokade i några minuter och sedan körde in i ugnen med lite senap (tyvärr inte dijon!), pepparrot, paprikapulver och riven ost på i tio minuter eller så.

Nu har jag ännu en laddning blomkål och broccoli på gång, till den äter jag ett par nötfärsbiffar (också Lidl, svenskt utan en enda tillsats förutom kryddor). Skulle ha varit på fest ikväll egentligen, men det som jag trodde var extrem allergi visade sig vara sommarförkylning, så jag tröstar mig hemmavid. Silverfodret är förstås att jag kan ta ett glas av vinet jag skulle ha haft med mig till maten ;)
 
I kvall blev det grillad kyckling med senaps BBQ sas, pa akta sydstatsmaner :p Till det gjorde jag coscous med diverse frukt och gronsaker och ett glas rott (medan maken och gasten valde ett glas vitt)
 
@Trani Ja, jordgubbar kommer verkligen till sin rätt i sallader!

Idag har jag lagat enkel middag på landet: stekt makrill, färskpotatis och ett fat med grönsaker: egen spenat, tomater och lök. Öl och Hallands Fläder till.
 
Idag har jag lagat enkel middag på landet: stekt makrill, färskpotatis och ett fat med grönsaker: egen spenat, tomater och lök. Öl och Hallands Fläder till.

Men lägg AV.

*försöker bemästra snålvattnet och undrar innerligt varför vi aldrig får nån Hallands Fläder till makrillen på min gata i... eh, mindre tätorten*
 
@Anna

Man går till Systembolaget och köper Hallands Fläder och tar sedan med det hem till sin mindre tätort. Min nuvarande tätort är verkligen mindre tät.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp