Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nejdå, @hastflicka Det verkar bara så långsökt att bege sig till ett så här kallt och ocentralt beläget land och sen förvånas över att mangon och avokadon inte är som den ska.

Alltså, jag bor i storstad till stor del för att kunna handla mat vettigt. Och i viss mån bor jag på västkusten för fiskens skull.
Jag skulle heller inte vara nöjd om mangon eller avocadon var dåliga. Sååå högt krav är det inte 2014 att ha fräscha produkter om man nu ska ha dem alls i sortimentet. Oavsett jag bor i en by på riktiga landsbygen eller i storstan.
För mig är det viktigaste som avgör om jag blir återkommande kund i en affär hur allmänintrycket av framförallt frukt & grönt samt charker. Ser jag övermogna svarta avocado eller skrynkliga mangos eller vitnad lax så njä - det skulle jag inte acceptera eller återkomma till. Varken på kust eller inland, stad eller landsbygd.
 
Igår, quiche lorraine och sallad med fetaost till.

Ikväll lutar det åt grillade starka korvar och rotfrukter i ugn med gremolata igen (det har sannerligen gått hem hos föräldrarna).
 
@honung Nej, som sagt, det är en stor anledning till att jagbor i staden. Där finns det butiker som jag vill återkomma till. Om den trista butiken också är den enda, hjälper det ju inte att inte vilja återkomma, tvärtom.

Beroende på var i landet @hastflicka befinner sig, skulle jag föreslå att kolla om det finnd någon butik med inriktning mot "invandrad" mat. Där är grönsaksutbudet ofta bättre.
 
@Petruska, min poang ar exact vad @honung sa. Jag ar mycket overaskad att de later de vissna gamla gronsakerna ligga kvar i disken. Om de inte finns i butiken far man ju hitta nagot annat, men det ar tamligen osmakligt att se skrynklig overmogen frukt i hyllor och lador.

I kvall blev det "honey and cider glazed salmon" pa en badd av farsk spenat "wilted" i smor och vin. Supergott tillsammans med en varm potatis sallad men sot lok dressing och ett glas vitt.
 
@Petruska, min poang ar exact vad @honung sa. Jag ar mycket overaskad att de later de vissna gamla gronsakerna ligga kvar i disken. Om de inte finns i butiken far man ju hitta nagot annat, men det ar tamligen osmakligt att se skrynklig overmogen frukt i hyllor och lador.

I kvall blev det "honey and cider glazed salmon" pa en badd av farsk spenat "wilted" i smor och vin. Supergott tillsammans med en varm potatis sallad men sot lok dressing och ett glas vitt.
Det beror nog på att den generella prioriteringen i Sverige är lågt pris snarare än god service. Små butiker har väldigt svårt att gå runt då svenskar inte är särskilt lojala konsumenter utan hellre vänder sig till den större stadens storköpsbutiker än att använda sig av sin lokala handlare. Den lilla handlaren får då svårt att få sin affär att gå runt och hålla ett välsorterat utbud. Eftersom ingen kanske köpte mango just den veckan och han inte har råd att hålla på att bara byta ut produkter som blir dåliga kanske hen resonerar att en skrynklig mango är bättre än ingen mango alls. På storköpsbutikerna så är det nog en kombination av låg bemanning och avsaknad av utbildning på personalen för att hålla priset lågt.
 
Det beror nog på att den generella prioriteringen i Sverige är lågt pris snarare än god service. Små butiker har väldigt svårt att gå runt då svenskar inte är särskilt lojala konsumenter utan hellre vänder sig till den större stadens storköpsbutiker än att använda sig av sin lokala handlare. Den lilla handlaren får då svårt att få sin affär att gå runt och hålla ett välsorterat utbud. Eftersom ingen kanske köpte mango just den veckan och han inte har råd att hålla på att bara byta ut produkter som blir dåliga kanske hen resonerar att en skrynklig mango är bättre än ingen mango alls. På storköpsbutikerna så är det nog en kombination av låg bemanning och avsaknad av utbildning på personalen för att hålla priset lågt.

fast det där är väl en sällsynt dåligt skött butik som hellre har dålig frukt än ingen alls? I så fall bör de ligga i en korg med pris efter skick. Min affär ute på landsbygden där jag bodde tidigare var nästan bättre skött än de stora jag har inne i stan nu. Alla varor som började bli för gamla sattes ner, ganska långt innan datumet gått ut, och nytt fräscht tog dess plats i ordinarie hylla. Medan man kan hitta mögliga saker med utgånget daum förra veckan på de stora som CityGross exempelvis som jag nu tycker är en mögig kedja oavsett var de finns. Nästan så de är i klass med Netto-butikerna som är rena rama skämtet, man vet inte om man ska skratta eller gråta när man går in i en sån.
 
Min middag: Jag var under dagen på ett expressohouse och fikade. förfasades över hutlösa priser på grillade mackor men tog inspiration! Så jag inhandlade (på liten yttepytteliten ica-affär) färska bagels, philadelphiaost, ruccola, och svarta tomater. Hemma petade jag även in inlagd rödlök, sen grillade jag bageln i ett järn och Voila! En grilled bagel creme cheese with red onion, för halva priset! Mättande med en kopp te till!
 
Det beror nog på att den generella prioriteringen i Sverige är lågt pris snarare än god service.

Jag kan egentligen överse med rätt stora brister vad gäller service, och jag jagar inte billigaste möjliga. Mitt problem ser snarare ut som att många butiker prioriterar lågt pris framför att varorna är goda och framför att ha ett rimligt sortiment. Det har jag svårt att fördra.

Sen kan ju det se ut på olika sätt. Som en Nettobutik där man nästan brister i gråt när man går in, men de har ofta ett bra danskt rågbröd, så jag går in och köper just det. Eller som butiken i min by på landet, där sortimentet i stort sett består av industribröd, fläskkotletter och hushållsost. Samt obegripligt många olika grönsakskonserver, alltså ärtor, bönor osv på burk.

Idag blev det pastasallad till middag. Det var inte direkt meningen, men med mina basilikasorter, spenat och rucola, samt småtomaterna som blev över igår, oliver och knipplök och så en vinägrett, så blev det riktigt gott.

Imorgon kommer min partner och lagar en indisk middag, men han får ju handla i stan innan han åker. :p
 
fast det där är väl en sällsynt dåligt skött butik som hellre har dålig frukt än ingen alls? I så fall bör de ligga i en korg med pris efter skick. Min affär ute på landsbygden där jag bodde tidigare var nästan bättre skött än de stora jag har inne i stan nu. Alla varor som började bli för gamla sattes ner, ganska långt innan datumet gått ut, och nytt fräscht tog dess plats i ordinarie hylla. Medan man kan hitta mögliga saker med utgånget daum förra veckan på de stora som CityGross exempelvis som jag nu tycker är en mögig kedja oavsett var de finns. Nästan så de är i klass med Netto-butikerna som är rena rama skämtet, man vet inte om man ska skratta eller gråta när man går in i en sån.
Mja eller en butik på upphällningen som de flesta små butiker på landsbygden är för tillfället. Här klappar butikerna i små samhällena igen i parti och minut till förmån för exempelvis citygross. Här i stan har vi den härliga kombinationen av Willys, Lidl, Netto och Ica Maxi.

Att handla på Netto eller Lidl är för mig som att gå på loppis, man kan göra ett fynd men det kräver ett visst irrande och rotande i olika högar av märkliga saker. Jag handlar i princip aldrig mat där utan mer kanske någon godis eller typ färg eller något annat som de gör reklam för.
 
Just det ja, jag hade mozzarella i salladen också! Genast ser det mindre spartanskt ut.

Men jag håller på att bli galen på att ha missat att köpa vin! Löjligt långt till Systembolaget, men imorgon ska jag slå ihop ärenden som kan motivera en biltur till samhället längre bort än byns centrum.
 
Jag kan egentligen överse med rätt stora brister vad gäller service, och jag jagar inte billigaste möjliga. Mitt problem ser snarare ut som att många butiker prioriterar lågt pris framför att varorna är goda och framför att ha ett rimligt sortiment. Det har jag svårt att fördra.

Sen kan ju det se ut på olika sätt. Som en Nettobutik där man nästan brister i gråt när man går in, men de har ofta ett bra danskt rågbröd, så jag går in och köper just det. Eller som butiken i min by på landet, där sortimentet i stort sett består av industribröd, fläskkotletter och hushållsost. Samt obegripligt många olika grönsakskonserver, alltså ärtor, bönor osv på burk.

Idag blev det pastasallad till middag. Det var inte direkt meningen, men med mina basilikasorter, spenat och rucola, samt småtomaterna som blev över igår, oliver och knipplök och så en vinägrett, så blev det riktigt gott.

Imorgon kommer min partner och lagar en indisk middag, men han får ju handla i stan innan han åker. :p
Ett brett sortiment är ju service :).
 
Att handla på Netto eller Lidl är för mig som att gå på loppis, man kan göra ett fynd men det kräver ett visst irrande och rotande i olika högar av märkliga saker. Jag handlar i princip aldrig mat där utan mer kanske någon godis eller typ färg eller något annat som de gör reklam för.

Och jag tycker lidl är jättebra. Mycket ekologiska grönsaker, svenskt ekologiskt kött, och sen har jag samvetet att jag handlar en del av de sepcialitéer de har som tex tyska korvar, eller grekiska feta eller oliver, eller franska frysta tårtor (omnomnom, den med körsbär och farinsocker är delicious!)
Alltså lidl är fräscht. Netto - ofräscht och sunkigt, och vansinnigt ohygieniskt.
 
@Hyacinth Precis. Jag haller pa att fa krupp har i mitten pa Sverige. :cautious:

Nu kommer en kompis som inte ater rott kott utan det maste bli kyckling och fisk. Den enda frysta mat jag har lagat till de senaste 10 aren ar nar hundarna ar daliga i magen och jag kokar ris och kyckling eller fisk. Jag vet inte ens vad man gor med fryst mat.

Tursamt nog ska vi hamta kompisen vid taget i en lite storre stad, dar det till och med finns en ICA Kvantum sa jag hoppas hitta bade kyckling och fisk dar. Det kanns dock valdigt markligt att man maste kora narmare en timma for att kunna hitta farska matvaror (men att mangon och avacadon fortfarande ar overmogna och gansa daliga). Uppenbarligen ar farska producter inte efterfragat i de mindre butikerna runt om.:confused:

Sortimentet i svenska butiker, framförallt ICA, är i regel väldigt anpassat till lokal efterfrågan. Är du ute på landet så äter folk inte så mycket färsk mango, däremot kan du säkert hitta ett stort utbud av annat (vi brukar t ex semestra vid höga kusten, och urvalet av hårt tunnbröd där är utmärkt - utbudet av färskt lammkött däremot oftast obefintligt). På min närmsta ICA finns just nu tre sorters mango att tillgå: gul, pakistansk mango, vanlig grönröd mango, och ekologisk mango från Elfenbenskusten. Allihop utmärkta. Däremot bara en sorts hårt tunnbröd.

Mitt bästa tips är därför att helt enkelt anpassa matlagningen till det lokala utbudet, snarare än att försöka anpassa utbudet till matlagningen. Trenden går dessutom mot ekologiskt och lokalproducerat, vilket gör att grönsaksdiskarna ofta är rätt säsongsbetonade. Just nu finns det jättefin färsk vitkål, t ex.

Sen blir man ju också van vid det lokala utbudet - när jag var i New York tidigare i år, så blev jag alldeles olycklig när jag försökte handla grönsaker, fast jag letade upp de största premiumbutikerna jag kunde hitta runt union square. De grönsaker som fanns var enorma, blanka saker helt utan doft och smak, som såg ut och smakade som att de var gjorda av plast. Ekologiska grönsaker fanns det typ ingenting av, inte ens där. Säkert fanns där saker som hade gjort dig lycklig, men med svenska ögon så fanns där just ingenting i grönsaksväg att bli lycklig över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp