Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färskpotatis, sötpotatis, rättika och morot i ugnen som sedan blandades med en sorts gremolata på dragon med parmesan i (rotfrukterna, inte ugnen). Så kanske snarare en pesto utan nötter men med citronskal? Kall sås på gräddfil, chili och lite annat gott till, samt färska tomater, råa champinjoner och en färsbiff. Och ett par glas Some Zin.
 
@Petruska Jag har fatt nya friska ideer, och de tackar jag for. :)

Det har varit en traumatisk dag och min "Lill Tjej", dvs yngsta hunden ar tillbaka i operation i dag. :( I kvall blev det bonor, lite bacon, en halv burk champinjon soppa, lite makaroner och diverse kryddor till middag. Forvanansvart gott. Just nu avats glass med lakrits (for min del) och chocklad (for maken) hard topping. MUMS
 
Jag hade stora matlagningsambitioner i dag, sedan kom det ett sjukt barn med närhetsbehov emellan och till sist hamnade jag i "jag-skulle-ha-ätit-mat-för-en-timme-sedan"stadiet och då är jag väldigt övertygad om att jag kommer att dö inom bara några minuter så då tömde jag skålen med geisha i väntan på att min alternativa hopkoksmat skulle bli klar.
Det blev ris i kokosmjölk tillsammans med fräst kassler, bambuskott, vattenkastanj, purjolök och jordnötter. Kryddades med en salig blandning ur skåpet och det blev bra (eller var jag bara hungrig?).
 
Jag hade planerat att gå ut och äta en god korv tillsammans med plastbarnbarnet, men han var sjuk så han kunde inte följa med mig. Istället blev det yoghurt med jordgubbar, persika och nötter. Helt ok, men inte detsamma.
 
Idag hittade jag ett riktigt gott bröd(surt och gott, lagomgrovt och med precis så mycket skorpa och seghet som jag gillar) så både lunchen och middagen råkade bli mackor. Hoppsan.

Färskost, rökt kalkon, mozzarella, tomatskivor, färsk basilika och timjan, första ruccolan från balkongen, massa svartpeppar - vilken lyx! Efterrätt bestående av macka med färskost, skivad nektarin, lite honung och smulade valnötter.

Himmel vad många mackor jag satt i mig idag, hoppas magen inte får sota alltför mycket för mina synder.






Undrar om det inte är dags för nattmacka snart?:d
 
@hastflicka så tråkigt med hunden. Hoppas hon blir bra.

Jag befinner mig i en hyrd stuga i min uppväxtstad och till kvällsmat åt jag lax- och spenatpaj som min mamma kom över med. Nu har jag varit ute och sprungit och tänkte ta en bit tårta.

Till lunch blev det en halv varmkorv.
 
Årets festivalarbetshelg är över, och den avslutades med ehm...ett par cider, ett par rom, ett par champagneskålar och sen var förfallet ett faktum - älgkebab, en vego-pizzaslice och där ansåg jag mig vara mätt när någon plötsligt satte en tallrik med grillad halloumi, grillad lax och rostad sötpotatis och sallad på kantareller, svarta tomater och jordgubbar(!) och allt toppat av balsamico-creme i handen på mig. Japp, en annan är ju inte den som är den, så det vara bara att åta och se glad ut. Livet blev dock ganska runt om man säger så, både till midjemått och balans så tja...jag åt väl kanske inte upp allt på tallriken då. Dessvärre gick det lättare att dricka ytterligare champagne då. Hoppsan liksom. Men livet lekte. Och oj vad man förbränner maten och man blir så snygg av sådär mycket mat och dricka! På hemvägen framåt morgonen var jag nog nästan lite anorektisk, någon inhandlade en pp-hamburgare åt mig på en shellmack. Den var inte god. Och huvudvärk fick jag av den. Jag förstår inte varför. :angel:
 
Var koper Svenskar kyckling brost alternativt farsk fisk ute i landet? Jag ar i latt shock over hur manga olika sorters korv den lilla ICAn har ... ett par olika sorters biffar och flaskkotletter men inte en enda bit kyckling eller fisk. Och hur manga skrynkliga mangos jag sett i de sma butikernas gronsaks diskar ...
 
Jag har familj som är yrkesfiskare, så fisk har jag liksom den vägen. Köper dock ibland när jag ser något bra på exv ica kvantum som jag tycker håller bra kvalité på sina manuellt betjänade fiskdiskar. Tycker inte att maxibutikerna håller samma kvalité som kvantum faktiskt.
Kyckling köper jag av en vän som har uppfödning av ekokyckling, eller som fryst i affären och då svensk majskyckling. Men det är mer och mer sällan.
 
Kyckling är tillsammans med fläskkött de köttslag där konsumtionen ökat mycket på senare tid i Sverige, så kyckling borde finnas överallt. Jag äter det dock sällan numera. Själv bor jag vid kusten, jag undviker fisk när jag är i inlandet och jag vet inget om hur och var man köper den i inlandet.

Lunchen blev som så ofta på sommaren yoghurt med frukt och müsli. Utbudet på laktosfri yoghurt är provocerande litet.

Till middag: lammkorv, potatisgnocchi med hemodlade timjansorter, hemodlad rucola och spenat, fem sorters småtomater (inte hemodlade) och några rädisor (pappaodlade). Senap till korven. Vatten, pga en kombination av brist på öl och svensk alkoholopolitik.
 
Var koper Svenskar kyckling brost alternativt farsk fisk ute i landet? Jag ar i latt shock over hur manga olika sorters korv den lilla ICAn har ... ett par olika sorters biffar och flaskkotletter men inte en enda bit kyckling eller fisk. Och hur manga skrynkliga mangos jag sett i de sma butikernas gronsaks diskar ...

När vi är i torpidyllen får vi åka till staden (host) för att köpa färsk fisk.
Närmsta butik i byn satsar mest på färdigmarinerat och fryst dito vad gäller kött.
Annars är det som du säger korv som gäller, och fryst helfabrikat.

I staden finns stor Ica med fiskdisk och fiskbil på torsdagar.


Just matläget är en stor anledning för mig att bo i Storstad, jag får krupp av utbudet i byn där man för 5 år sedan blev utskrattad vid önskan om färsk svamp (champinjoner ping @Anna ) och färsk hel kyckling.
 
Jag har varit på barnkalas och ätit ljuvliga varma mackor och druckit småsur JP Chenet på box. Mycket trevligt för att vara barnkalas.
Väl hemma blev det nudlar med röd curry, vatten i glaset. Nu ska jag njuta av storstaden och jobba i ett par veckor, sen åter mot skogen.
 
@Hyacinth Precis. Jag haller pa att fa krupp har i mitten pa Sverige. :cautious:

Nu kommer en kompis som inte ater rott kott utan det maste bli kyckling och fisk. Den enda frysta mat jag har lagat till de senaste 10 aren ar nar hundarna ar daliga i magen och jag kokar ris och kyckling eller fisk. Jag vet inte ens vad man gor med fryst mat.

Tursamt nog ska vi hamta kompisen vid taget i en lite storre stad, dar det till och med finns en ICA Kvantum sa jag hoppas hitta bade kyckling och fisk dar. Det kanns dock valdigt markligt att man maste kora narmare en timma for att kunna hitta farska matvaror (men att mangon och avacadon fortfarande ar overmogna och gansa daliga). Uppenbarligen ar farska producter inte efterfragat i de mindre butikerna runt om.:confused:
 
Men du.@hastflicka Uppenbarligen befinner du dig i glesbygden. Sverige ÄR ett glest befolkat land.Överallt i världen är den kommersiella servicen begränsad på glesbygden pga litet kundunderlag. Det är faktiskt inte ett isolerat svenskt fenomen.

Att mangoskörden är dålig i Sverige, är däremot något vi får leva med. Klimatet, du vet.
 
Själv befinner jag mig i HALLONEXTAS! Yoghurt med hallon till frukost. Det blir nog yoghurt med hallon till lunch också. Funderar på hallonmarmelad som ett husligt litet semesterprojekt för dagen.

Firar även att Ramadan har börjat med att äta dadlar till frukost också. Dock efter soluppgången. Ganska länge efter. Jag är ingen särskilt from muslim.
 
Har precis inlett dagen med en riktigt trevlig frukost: frallor från favoritbageriet, med en röra av soyghurt, hackade rädisor, salladslök, dill, alger, tångkaviar och citronsaft på. Chokladhavremjölk i kaffet för extra (barnslig) lyx.
 
Nu minns jag varför jag så sällan köper bröd. Det tar ju aldrig slut! Mackor till frukost idag fastän jag mest kände för yoghurt och så kommer jag in här och läser om hallon och tidigare nämnda mejeriprodukt. Sommarfrukostarnas sommarfrukost. Gott kaffe fick jag åtminstone.:)

Till middag: lammkorv, potatisgnocchi med hemodlade timjansorter, hemodlad rucola och spenat, fem sorters småtomater (inte hemodlade) och några rädisor (pappaodlade). Senap till korven. Vatten, pga en kombination av brist på öl och svensk alkoholopolitik.
Hemodla mig hit och pappaodla mig dit!:D Min ruccola vill sig inte riktigt i år(kanske för att den blivit svårt försummad) och någon ny omgång sår jag icke. Timjanen däremot(försummad även den, men den tar det bättre) växer som aldrig förr. Snart är ärtorna mogna och jag som inte satte några tomater i år har ändå en sen liten tomatplanta på gång mitt bland mynta och citronmeliss. Får kanske ge den en chans så att jag kan skryta med egenodlad tomat någon gång i oktober...

Lammkorv stod jag(vegetarianen, vad hände? Kalkon igår, lammkorv idag, imorgon...?) och fingrade på inne på Coop igår, men fegade ur. En annan gång.
 
Men du.@hastflicka Uppenbarligen befinner du dig i glesbygden. Sverige ÄR ett glest befolkat land.Överallt i världen är den kommersiella servicen begränsad på glesbygden pga litet kundunderlag. Det är faktiskt inte ett isolerat svenskt fenomen.

Att mangoskörden är dålig i Sverige, är däremot något vi får leva med. Klimatet, du vet.

Mina funderingar pa mat inkop i Sverige var pa inget satt ett personligt pahopp pa dig ... utan just funderingar da jag inte tillbringat nagon langre tid har pa 30 ar och inte riktigt minns hur det var da.
Om det kanns battre for dig om jag gor kritiska jamforelser med min nuvarande hemort kan jag ju klaga pa de undermaliga rodbettorna dar ... vad det nu skulle tjana till nar jag hittade sa fina har i den lilla butiken.

hastflicka/som bor i glesbyggd aven pa hemorten
 
Nejdå, @hastflicka Det verkar bara så långsökt att bege sig till ett så här kallt och ocentralt beläget land och sen förvånas över att mangon och avokadon inte är som den ska.

Alltså, jag bor i storstad till stor del för att kunna handla mat vettigt. Och i viss mån bor jag på västkusten för fiskens skull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 593
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp