Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kom särbon från jobbet (jobbar inte långt ifrån mig och är ledig för kort för att ta sig hem=jag får rå om honom!) och vi åt kräftor. Vi blev lite besvikna, det var meningen att de skulle vara superjumbo, dvs 8-15 per kg men de var som vanliga jumbokräftor. De var goda iaf. Till det lite ost och bröd. Han hade med sig rabarber hemifrån också så jag har gjort egen rabarbermarmelad som blev jättegod :d Jag har rabarber kvar i frysen så jag ska göra mer marmelad och testa att lägga till ingefära.
 
Fetivalmat, återigen kycklingfilé i mässen, med mangoris och någon slags kokosmjölksåshistoria, plus sallad och bröd. En Langos under sena natten, med gräddfil, salt och rödlök och ost. Skulle ätit en köfte men de hann stänga innan jag kunde slita mig iväg från min post. Nytt försök idag. Om jag hittar dit.
 
K
körsbärsvin:D

Tidigare har jag haft svårt för allt som har med körsbär att göra(utom att äta dem som de är), men förra sommaren blev jag bjuden på en gudomlig körsbärssylt. Det var nästan som när jag började uppskatta oliver i femtonårsåldern, helt plötsligt förstod jag smaken.

Nu blir jag nyfiken på körsbärsvin, som jag skytt dels på grund av körsbärsgrejen, dels på grund av minnen av dåliga tonårsfyllor. Körsbärsvin smugglade vi flitigt från Danmark, det var sött, billigt och lättdrucket. Kanske är tonåren tillräckligt avlägsna nu så jag törs smaka?
 
Körsbärssylt är lite som oliver också, @Koltrast, åtminstone när det är jag som har gjort den. Man sitter och spottar kärnor omkring sig på ett trivsamt vis i båda fallen. Min körsbärssylt får endast serveras när måltiden äger rum utomhus.
 
Körsbärssylt är lite som oliver också, @Koltrast, åtminstone när det är jag som har gjort den. Man sitter och spottar kärnor omkring sig på ett trivsamt vis i båda fallen. Min körsbärssylt får endast serveras när måltiden äger rum utomhus.

Haha, jag kommer att tänka på hur man efter längre seglatser kommer på sig själv med att slänga kärnor, skruttar och smulor över axeln och först mitt i rörelsen, när det redan är för sent, inser att man nu är inomhus och på land. Och i värst fall hemma hos nån annan.

En gång gjorde jag plommonsylt enligt ett recept som uppmanade en till att koka på hela frukten, med kärna och allt. Bara att räkna antalet frukter först och sen fiska upp alla kärnor när sylten kokt ihop. Eller inte, eftersom jag använde vildplommon av körsbärsstorlek.:D Tyvärr hade jag ingen trädgård eller båt att ät sylten i.

Krisberry, drack man väl i sin ungdom?
Krisberry? Kirsberry? Låter bekant. Fy fasen vd sött och slibbigt det var.
 
Vi kom tillbaka till Dalarna i dag, med sjuk hund och inte direkt lage for att stanna och handla. Till min forvaning hittade jag ett paket algskav i frysen, och tillsammans med ett halvt paket bacon, diverse kryddor, nagra potatisar, rod paprika, ett par halvslokiga varlokar och en jalapeno blev det, enligt maken, helt gudomligt gott. Han maste ha varit hungrig.:D Det var faktiskt riktigt gott ...
 
Krisberry? Kirsberry? Låter bekant. Fy fasen vd sött och slibbigt det var.

A freudian slip.

Man hamnade ju i kris av att dricka slisket. Bakfull som fan och klibbig både på insidan och utsidan av allt sockret.

Idag har jag bjudit på min jordgubbar-rabarber-fläder middag! Det blev riktigt gott.

Partners tårta blev sublim! Rabarberkompott med rom i mellan bottnarna, fläderfromage över alltsammans och så dekorerad med cointreaux-marinerade jordgubbar!

Vi drack även Aperol Spritz ur en urgröpt vattenmelon dekorerad med regnbågsflaggor.
 
Igår behövdes det ätas upp en falukorv, så jag gjorde en sorts gryta / pastasås, med riven lök / morot / palsternacka i botten och en massa andra grönsaker i en tomatsås, i med brynt korv, serverade tagliatelle till och en gremolata att strö uppepå. Det gick hem! Jag åt några stekta zucchiniskivor till också.

I förrgår blev det stekt makrill... mmmm, att det kan vara så enormt gott!
 
Kidneybönor, salladslök och körsbärstomater med dressing, vegetarisk schnitzel, morotsbitar, crème fraiche paprika & chili.
Jordgubbstårta, äppelmust.
 
Kirsberry, drack man väl i sin ungdom?

Åh, nostalgi! Undrar om inte Kirsberry var den första alkoholhaltiga dryck jag smakade till och med? Bjöds till kaffe och tårta vid högtidliga tillfällen, dock inte i sådana mängder att det uppstod någon direkt berusning. Det är nog ett kvarts sekel sedan jag smakade den senast. Innan jag smakade (tror att det var innan i alla fall...) så var jag mest fascinerad över flaskan som hade ett litet litet "glas" monterat framtill. Det pillrade jag ur och hade till dockskåpet. :)
 
Jag hade tänkt att göra pasta med en sås med fläskfilé men så ville svärmor bjuda på sjömansbiff idag så det blir det istället :)
 
@Petruska Det later som en fantastisk tarta. Till och med jag skulle laga dessert om du vill dela med dig av receptet. :)

Det finns inget recept. :( Partner letade upp recept på tårtbotten som verkade bra (han använder inte bakpulver, utan varmvispar äggsmeten), lade ihop lite olika receptidéer till en rabarberkompott och lade sedan ihop lite andra recept till något mellanting mellan flädermousse och fläderfromage. De cointreaux-marinerade jordgubbarna var mitt kreativa bidrag. Man skivar jordgubbarna och häller på spriten och väntar ett par timmar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 593
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp