Tittar in i ditt kök del 27

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 075
  • Visningar Visningar 51 552
Jag gjorde en pastagratäng enligt detta receptet i går, tänkte presentera något nytt för familjen när vi ändå hade massa falukorv hemma. Jag gör också stora portioner för att kunna ha som matlådor etc.

Jag brukar inte följa recept vanligtvis, men i går tänkte jag att "nu djäklar ska jag följa ett recept till punkt och pricka" det var bara det att hissen gick inte helt upp, min hjärna läste sweet-chili sås (var jag fått seetet från vet jag inte, skulle vara chilisås), så jag vräkte ner närmare två dl sweetchili i gratängen. Det blev sött, väldigt sött, lite konstigt tillsammans med falukorven. Det blev lite samma lika resultat som är maken marinerade kyckling med konjak i stället för whiskey :D

Nåväl, vi har kvar en massa gratäng, familjen får så lov att äta den i kväll, ibland är ju mat bara bulk, själv jobbar jag vidare på linssoppan från i måndags...

Idag hade jag äntligen lite energi till att stå i köket, så nu puttrar en belugalinsgryta på spisen.
Skulle vara en stjälk selleri i, men man köper ju selleri i knippen om flera, så nu återstår att hitta fler recept med selleri i..

kalops.webp

Kalops :d

Idag hade jag äntligen lite energi till att stå i köket, så nu puttrar en belugalinsgryta på spisen.
Skulle vara en stjälk selleri i, men man köper ju selleri i knippen om flera, så nu återstår att hitta fler recept med selleri i..
Jag älskar selleri, men det gör ju inte alla. Jag brukar göra stavar av den och äta som den är (de innersta vita stjälkarna är mjällare än de yttre). Annars tärnar jag upp den och har med den i grytbasen när jag lagar soppa eller annan mat. Det kan aldrig bli fel med selleri ;).

Jag älskar selleri, men det gör ju inte alla. Jag brukar göra stavar av den och äta som den är (de innersta vita stjälkarna är mjällare än de yttre). Annars tärnar jag upp den och har med den i grytbasen när jag lagar soppa eller annan mat. Det kan aldrig bli fel med selleri ;).
Jag gillar selleri som är tillagad, rå smakar den lite väl mycket. 😅

Kan man frysa selleribitar eller är det dömt att misslyckas?
Tänker om man ska ha den i en gryta eller soppa.

Då måste jag (återigen, har skrivit om denna förr :D) tipsa om världens godaste grönsakssoppa. Jag brukar göra storkok och frysa in.
Fräs lök, mycket vitlök och chili i mycket olivolja. Häll på några stjälkar selleri och några morötter i bitar. Ner med ett par paket krossade tomater, fänkålsfrön och grönsaksbuljong. Två paket vita bönor, mixa det ena till mos så blir soppan lite tjockare. Avsluta med svartkål (grönkål går också bra) och persilja. Ät med olivolja, krutonger, mer persilja och riven ost. Jag brukar ta Västerbotten men det kan man ju anpassa om man vill.
980.webp

Jag har alltid selleri salt hemma ... det fungerar om man inte har farsk selleri hemma och lagar en soppa eller gryta. Ett par selleri stjalkar ger inte nagon direkt selleri smak ... men en mycket mer complex smakupplevelse. Selleri salt ar inte lika bra, men betydligt battre an att inte ha selleri alls i grytan.

/nu minns jag nagon gammal Svensk TV serie dar tva kockar smuttade pa alkoholen som skulle i matratten och varje episod blev de rejalt pa orat och avslutade med att, "Allt blir battre med selleri"/ :p

Jag har alltid selleri salt hemma ... det fungerar om man inte har farsk selleri hemma och lagar en soppa eller gryta. Ett par selleri stjalkar ger inte nagon direkt selleri smak ... men en mycket mer complex smakupplevelse. Selleri salt ar inte lika bra, men betydligt battre an att inte ha selleri alls i grytan.

/nu minns jag nagon gammal Svensk TV serie dar tva kockar smuttade pa alkoholen som skulle i matratten och varje episod blev de rejalt pa orat och avslutade med att, "Allt blir battre med selleri"/ :p

:D

Då måste jag (återigen, har skrivit om denna förr :D) tipsa om världens godaste grönsakssoppa. Jag brukar göra storkok och frysa in.
Fräs lök, mycket vitlök och chili i mycket olivolja. Häll på några stjälkar selleri och några morötter i bitar. Ner med ett par paket krossade tomater, fänkålsfrön och grönsaksbuljong. Två paket vita bönor, mixa det ena till mos så blir soppan lite tjockare. Avsluta med svartkål (grönkål går också bra) och persilja. Ät med olivolja, krutonger, mer persilja och riven ost. Jag brukar ta Västerbotten men det kan man ju anpassa om man vill.Visa bifogad fil 161221
Låter jättegott, tack! 😊

Jag gillar selleri som är tillagad, rå smakar den lite väl mycket. 😅

Kan man frysa selleribitar eller är det dömt att misslyckas?
Tänker om man ska ha den i en gryta eller soppa.
Det går bra att frysa. Vanlig i italiensk grytbas https://www.zeta.nu/recept/soffritto/. Jag gillar också selleri tillsammans med tomat i en sallad eller salsa och god även i med mosad avocado.

Jag är ett stort fan av selleri helt enkelt :D.

Har en gryta boeuf bourguignon på spisen, som ska serveras med bulgur 😍. Det är verkligen min favorit-söndagsmat under vinterhalvåret och som bonus smakar den ännu bättre dagen efter, när man kommer hem från jobbet och är måndagstrött 😊!

Allt pizzasnack här på Buke renderade i pizza. Kalljäst på torrjäst. Mycket bra deg, lätt att svinga ut.

Provade att baka en på stenarna och en på förvärmd plåt. Resultatet är att det blir mycket bättre på stenen. Förvärmd plåt slutar alltid med att osten blir bränd och botten inte riktigt klar.

IMG_8044.webp

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 007
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 636
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 075
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
93 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka