Det var kebabsås. Jag vill inte att falaflar och pommes blir blöta. I dag åt jag upp allt på plats men ibland vill jag ta hem en del av maten och då är det viktigare att den är torr.Kan det bli för mycket sås om det är Toum (vitlökskräm)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var kebabsås. Jag vill inte att falaflar och pommes blir blöta. I dag åt jag upp allt på plats men ibland vill jag ta hem en del av maten och då är det viktigare att den är torr.Kan det bli för mycket sås om det är Toum (vitlökskräm)?
Aha, men då kan det lätt bli blaskigt.Det var kebabsås. Jag vill inte att falaflar och pommes blir blöta. I dag åt jag upp allt på plats men ibland vill jag ta hem en del av maten och då är det viktigare att den är torr.
Jag älskar selleri, men det gör ju inte alla. Jag brukar göra stavar av den och äta som den är (de innersta vita stjälkarna är mjällare än de yttre). Annars tärnar jag upp den och har med den i grytbasen när jag lagar soppa eller annan mat. Det kan aldrig bli fel med selleriIdag hade jag äntligen lite energi till att stå i köket, så nu puttrar en belugalinsgryta på spisen.
Skulle vara en stjälk selleri i, men man köper ju selleri i knippen om flera, så nu återstår att hitta fler recept med selleri i..
Jag gillar selleri som är tillagad, rå smakar den lite väl mycket.Jag älskar selleri, men det gör ju inte alla. Jag brukar göra stavar av den och äta som den är (de innersta vita stjälkarna är mjällare än de yttre). Annars tärnar jag upp den och har med den i grytbasen när jag lagar soppa eller annan mat. Det kan aldrig bli fel med selleri.
Då måste jag (återigen, har skrivit om denna förrIdag hade jag äntligen lite energi till att stå i köket, så nu puttrar en belugalinsgryta på spisen.
Skulle vara en stjälk selleri i, men man köper ju selleri i knippen om flera, så nu återstår att hitta fler recept med selleri i..
Jag har alltid selleri salt hemma ... det fungerar om man inte har farsk selleri hemma och lagar en soppa eller gryta. Ett par selleri stjalkar ger inte nagon direkt selleri smak ... men en mycket mer complex smakupplevelse. Selleri salt ar inte lika bra, men betydligt battre an att inte ha selleri alls i grytan.
/nu minns jag nagon gammal Svensk TV serie dar tva kockar smuttade pa alkoholen som skulle i matratten och varje episod blev de rejalt pa orat och avslutade med att, "Allt blir battre med selleri"/![]()
Låter jättegott, tack!Då måste jag (återigen, har skrivit om denna förr) tipsa om världens godaste grönsakssoppa. Jag brukar göra storkok och frysa in.
Fräs lök, mycket vitlök och chili i mycket olivolja. Häll på några stjälkar selleri och några morötter i bitar. Ner med ett par paket krossade tomater, fänkålsfrön och grönsaksbuljong. Två paket vita bönor, mixa det ena till mos så blir soppan lite tjockare. Avsluta med svartkål (grönkål går också bra) och persilja. Ät med olivolja, krutonger, mer persilja och riven ost. Jag brukar ta Västerbotten men det kan man ju anpassa om man vill.Visa bifogad fil 161221
Det går bra att frysa. Vanlig i italiensk grytbas https://www.zeta.nu/recept/soffritto/. Jag gillar också selleri tillsammans med tomat i en sallad eller salsa och god även i med mosad avocado.Jag gillar selleri som är tillagad, rå smakar den lite väl mycket.
Kan man frysa selleribitar eller är det dömt att misslyckas?
Tänker om man ska ha den i en gryta eller soppa.