Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tabbouleh-inspirerad matvetesallad här, med bladpersilja, gurka, tomat, rödlök, kalamataoliver och massor av citronsaft. Kycklingfilé med mycket vitlök och citron uppepå! Gott, kycklingen blev perfekt för en gångs skull.

A200C49F-FBB8-4588-8B5B-92FFE3564C2C.jpeg
 
Fyndade en skål överbliven pasta i kylen så värmde den ihop med pesto (inte egentillverkad) och fetaost. Fredagslyx var ordet! :D
Har dessutom fått försenade födelsedagspresenter/julklappar från en kompis och paketet innehöll såväl marsipanbröd som yoghurtdoppade majskakor, kan vara så att det redan är slut :angel: :D (men det äääär viktigt med efterrätt, faktiskt)
 
Har rymt till särbon en sväng så det blev tupp i vin igår :love: En av svärmors tuppar och vi hade hennes potatis till också, pressad. Pressad potatis är så underskattat! Ett tråkigt rött till, ingen av oss var imponerad men det var ett nytt vin (nytt för oss då) så vi var ju tvungna att prova.

Ikväll blir det räkfrossa med plock och jag tänker bli lite lätt salongs. Jag har jobbat för mycket och ätit för lite...
 
För många år sedan fick jag en väldigt god rätt hemma hos irakier. Det var basmatiris, lammfärs och bondbönor, allt i samma gryta. Jag har under åren lagat egna varianter på den rätten, och det blir alltid gott. Men jag tror att det också blir mer och mer olikt originalet och jag kommer förstås inte ihåg vad rätten heter på arabiska.

Nåväl, nu har jag köpt lammfärs och ska laga detta ikväll. Precis som @athena_arabians tänker jag bli lite salongs.
 
Varit på kalas där det bjöds på lite snacks (salta spiraler och stjärnor) och mousserande till fördrink.
Till maten blev drt surdegsbröd, två olika sorters, gravadlax med sås, tyvärr något för söt, vill ha lite mer bit i. Remoulade med rostbiff och rostadlök, sallad till, en del skinka och salami.
Potatisgratäng med aioli, kycklingfiléer och marinerade quornfiléer. Jordgubbstårta till efterrätt (tycker inte om jordgubbs-nånting, endast vanliga färska går ner) men de andra i sällskapet tyckte den smakade väldigt bra. Lite plockgodis till tårtan och kaffet.
Som vanligt fick jag och min syster varsin matlåda hem! Lycka :)
 
Ikväll till Mellon blev det hembakad pizza på baksten :)

Med inspiration härifrån hade jag créme fraîche, serranoskinka, parmesan och mozzarella på och det blev otroligt gott :d
Till det Ripassovinet som jag tipsade om i vintråden

Till efterrätt 2 st Kit Kat som jag måste ersätta innan barnet märker något :angel:

26158
 
Igår lagade vi daal med hundratusen rostade och mortlar kryddor. Till det hade vi ris, semilyckade naanbröd, picklad rödlök, lime, koriander, mango, yoghurt, rostad kokos och koriander. Öl till med och utan alkohol och så efteråt glass med hallonsås (på frysta hallon, en nödlösning), rostad kokos, lime och mango. Gästerna rullade hem och jag var mycket nöjd med att slippa gå någonstans, så mätt var jag.

Nu kan jag inte sova och är uppe och nallar en överbliven bit naan.
 
För många år sedan fick jag en väldigt god rätt hemma hos irakier. Det var basmatiris, lammfärs och bondbönor, allt i samma gryta. Jag har under åren lagat egna varianter på den rätten, och det blir alltid gott. Men jag tror att det också blir mer och mer olikt originalet och jag kommer förstås inte ihåg vad rätten heter på arabiska.

Nåväl, nu har jag köpt lammfärs och ska laga detta ikväll. Precis som @athena_arabians tänker jag bli lite salongs.

Det fungerade med salongs, särbon öppnade en flaska mousserande Brochet :D
 
Dagen tillbringa hos föräldrarna. Har fått kinesisk torrstekt biff med ris och en svamp- och broccolisallad av min Ömma Moder till lunch, middagen ska jag fixa. Hade tänkt fiskcanneloni i saffranssås, men gissa vem som glömde saffranet i kassan på ICA? Så nu blir det alltså saffranssås utan saffran. Misär.
 
I går lagade jag hjortfärsjärpar och potatisstomp. Gjorde en sås med trallkantareller och gula kantareller som järparna fick ligga och puttra en stund i. Det blev helt okej i min smak medans maken var lyrisk.
Rött vin till.
Det blev järpar och sås över så idag åt vi det igen, nu med bandpasta. Det blev godare tyckte jag.

26210
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 754
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 342
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 453
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp