Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick till slut ihop canneloni fyllda med stekt rödspätta, ricotta, kapris och persilja, i en gräddig citronsås toppat med parmesan. Till det en sallad på tunnt skuren fänkål och äpple med babyspenat, dressat i citron och olivolja. Salladen blev riktigt fräsch och god, den andra maten helt ok. Att ersätta min efterlängtade SAFFRAN (:cry:) med citron funkade hyfsat, men det blir ju lite enformigt med citron som dominerande smak i både mat och sallad.
 
Jag har ätit vettig mat i helgen, tjohoo! Igår delikatesspotatis med fiskbiffar, skirat smör, pepparrot och stekt gurka (samt en kapris för jag tänkte jag skulle vara vuxen och provsmaka men NEJ! Det kommer jag inte göra om).
Idag hemgjord pizza, en med svamp, paprika, tomatsås och mängder med ost. En med créme fraiche, pesto, zucchini, fetaost och rödlök.

Dessutom massa jättegod mango och passionsfruktssorbet. Det är typ det bästa jag ätit på länge (eller några dagar iaf - men det beror nog mest på att det innehåller socker och är kallt)
 
Penicillin främst. Råkade se läskig dokumentär om odlad norsk lax. Och den vildfångade som häckar omkring innehåller nästan lika mycket skräp. Dessutom går det åt ohemula mängder fisk för att göra fiskfodret.
Min hund får inte foder med fisk längre p.g.a. jag forskade runt lite om den odlade laxen. Däremot så ansåg jag att den är säkert att själva, då och då. :cautious:
 
Jag läste på om vad de använde för att avlusa laxen och kände bara WTF!
Jag förstår inte hur man kan industrialisera processen med djur så pass (och rättfärdiga det) som man gör med en del djurarter. :down:

Nej.

Men vi släpper spåret, det är fel tråd för det:)
 
I lördags var jag iväg på Fårfest i Kil (i Värmland) med ett gäng kompisar. Otroligt rolig utflykt om man gillar stickning och sånt. Och får, då. Jag åt en hamburgare till lunch som var riktigt god men inte värd priset. Jag är egentligen väldigt dålig på lamm, men jo, det var gott.

Väl hemkommen till boyfriend fick jag en fransk fiskgryta med rödspätta och kapris. Fantastiskt gott!

Igår gjorde vi (han) oss (sig) till och gjorde hemgjord blåbärssoppa och björnbärsscones, Vasaloppet till ära, till någon sorts brunch. Till kvällen gjorde jag mig till och gjorde något så ovanligt som en sorts söndagsstek.

mobiluppladdning_5c7d15689606ee45c686d78a.jpg


Köttet är en vanlig nötstek. Saltad och pepprad och insmetad med lite dijonsenap och så fick den gå till typ 56 grader. Sedan rostade jag potatis, morot, rödlök och spetspaprika med vitlök, chili och lite honung, samt ett helt gäng tomater, och så en trevlig liten rödvinsreduktion med timjan i som sås.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
25 754
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
456
Senast: Migo
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 342
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 453
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp