Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det ett recept på detta online? :o /En som inte är jätteförtjust i vanlig pesto men älskar ramslök :angel:

Nä jag hittade på!
Körde några bitar parmesan i en matberedare eftersom jag inte orkade riva den. Fyllde på med rejäla nävar ramslök (min var fryst, det funkar också), citronolivolja (annars ta vanlig olivolja och lite riven citronzest), flingsalt, nymalen svartpeppar och några valnötskärnor. Mixa tills slätt. Sedan fick jag fylla på med lite olivolja för min var för tjock. Sist ett par valnötskärnor till som bara ”pulsades” lite i mixern så det var lite bitar kvar.

Du kan göra nästan med vilket grönt och vilka nötter du vill! Kan tänka mig att spenat och ruccola funkar fint med.

Nä jag hittade på!
Körde några bitar parmesan i en matberedare eftersom jag inte orkade riva den. Fyllde på med rejäla nävar ramslök (min var fryst, det funkar också), citronolivolja (annars ta vanlig olivolja och lite riven citronzest), flingsalt, nymalen svartpeppar och några valnötskärnor. Mixa tills slätt. Sedan fick jag fylla på med lite olivolja för min var för tjock. Sist ett par valnötskärnor till som bara ”pulsades” lite i mixern så det var lite bitar kvar.

Du kan göra nästan med vilket grönt och vilka nötter du vill! Kan tänka mig att spenat och ruccola funkar fint med.

Måste bara prova detta i framtiden! Tack för att du tog dig tid att svara :love:

Mår förvånansvärt bra idag med tanke på all öl jag drack igår! Bl a en lustig hybrid mellan stout och red ale, en suris med smak av hallon och choklad, en mycket trevlig stout från Ardennerna samt flertalet saison. Kom hem väldigt glad i hatten och slirade ihop pasta med morotssås. :D

Igår kväll ville jag egentligen grilla, men det var ingen som orkade(nästa gång ringer jag @VLMF istället!). Så det blev tortillabröd(hemgjorda mycket fritt efter det recept som presenterats här i tråden) fyllda med tofu marinerad i liquid smoke, sriracha och soja, hyvlade morötter stekta med ramslök och sesamolja, en kimchirest, gröna blad, en gräddfilssås med koriander, lime och chili.
Låter helt fenomenalt verkligen så kanske tur att det inte blev grill (för erkänn att du hade gått på det säkra kortet ”färdigmarinerad flintastek” till grillning och inte så inspirerande matlagning som nu? ;) :D)

Ska plocka fram mitt marinerade lamm och se om det fortfarande är ätbart. Blir bara körsbärstomater och rödlök till det. Och kanske lite pitabröd men tyvärr ingen tsatsiki, förbaskat också, nej jag är inte alls beroende :angel:

Herregud. Det hade en gammal arbetskamrat med sig till alla en gång. Tala om kulturkrock. Och tala om att vi som var kulturkrockade hanterade det diskret.

Fattar inte varför/hur man kan köpa det - nej jag har inte gjort det efter första misstaget. Torrt som sandpapper i mitten och hälften försvinner när man skär bort svål och fett :confused:

Idag har jag varit på årsstämma. Fick jättegod lunch framförallt bestående av varmrökt lax. När jag kom hem på kvällen åt jag av min ugnsstekta lax (finns en bit kvar till lunchlåda imorgon :D) och matvetesallad. I solen på altanen. Ett glas cava till (gillar verkligen de där små svarta flaskorna som är ett glas!). Nu blir det nog en öl innan jag slocknar för dagen :P

Fattar inte varför/hur man kan köpa det - nej jag har inte gjort det efter första misstaget. Torrt som sandpapper i mitten och hälften försvinner när man skär bort svål och fett :confused:
Antar att det är enkelt? Iaf om en är som jag som grillar typ någon gång/år (alltså att jag sköter själva grillandet - jag äter grillat oftare om någon annan grillar :angel: ) och dessutom kanske kommer på det sent/inte är sådär värst inspirerad till matlagning. Det är ju smidigt med saker som är färdiga liksom tänker jag :)

Antar att det är enkelt? Iaf om en är som jag som grillar typ någon gång/år (alltså att jag sköter själva grillandet - jag äter grillat oftare om någon annan grillar :angel: ) och dessutom kanske kommer på det sent/inte är sådär värst inspirerad till matlagning. Det är ju smidigt med saker som är färdiga liksom tänker jag :)

Jag brukar marinera en rejäl sats och sedan lägga i frysen. Då kan man bara hala fram det när man känner köttbehov (vilket jag gör ofta) tyvärr för liten frys för att stuva in så mycket som möjligt. Men karréskivor man marinerat själv är :d gärna med bakad potatis och aioli eller en god tomatsallad med rödlök och balsamicovinäger.

Fast att lägga kött i marinad bara nån timme är bättre än färdigmarinerat ala grillkryddeblandning :p

Honung, hickoryglace, vitlök, kinesisk soya, balsamico/någon vinäger och timjan så är man hemma med en helt okej marinad som duger mer än väl till vardags :)

Jag brukar marinera en rejäl sats och sedan lägga i frysen. Då kan man bara hala fram det när man känner köttbehov (vilket jag gör ofta) tyvärr för liten frys för att stuva in så mycket som möjligt. Men karréskivor man marinerat själv är :d gärna med bakad potatis och aioli eller en god tomatsallad med rödlök och balsamicovinäger.
Fast att lägga kött i marinad bara nån timme är bättre än färdigmarinerat ala grillkryddeblandning :p
Ja såklart att det allra oftast är godare och relativt enkelt att fixa saker själv - jag försökte mest ge förklaringar till varför flintastek är relativt vanligt att köpa :) och jag tror att mycker handlar om att det är enkelt, snabbt, tillgängligt och kräver minimalt engagemang. Alla är ju liksom inte intresserade av mat så då är det ju bra att alternativen finns, även om en själv väljer bort dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 712
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama