Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har jobbat och matlådat. En BOWL med räkor, mango, syrade morötter, picklad kål, wasabisoja, nötter och quinoa.

Nu gör jag ny version, lax, sushiris, surkål, kimchi, wasabinötter och broccoli.

Älskar min lilla bento-matlåda. Turkos. Panda på locket. Och massa fack.

Paj idag med kirskål, spenat, nässlor och knipplök. Körsbärstomater och fetaost som topping. Till det gröna blad och valnötter.

Om kroger kommer på våren kommer jag iaf att vara självförsörjande på ogräs - det känns som en liten tröst när jag tittar på kirskåls- och nässelinvationen i trädgården :angel:

Grön sparris, snedskuren i bitar som sig bör! Stekt med finhackad (ny kniv :love:) schalottenlök i mycket fett. Myyycket fett. I en annan panna stektes bruna champinjoner med mer schalottenlök, vitlök och vårlök (en anar ett tema), på med havregrädde, gröna ärter, en mycket liten slurk kikkoman. Rörde i finhackad gräslök på slutet. Varför vet jag inte. Passade med resten av löken kanske. Kokt färskpotatis till. Proppmätt nu. Tänkte egentligen dricka en spruttig rivaner till, men sambo kom hem med min favorit: gurkläsk! Så rivanern får vänta. Gött idag. Snart halv tio och balkongdörren står på vid gavel. Fåglarna gastar och vrålar utanför. :)

Gurkläsk alltså?! Berätta mer! :love:

Cucumis heter den! Gurka och lite basilika. Finns en lavendelläsk från samma företag. Tyskland har hur mycket knäpp läsk som helst! :D
CUCUMIS-GURKE.jpg

Igår eftermiddag blev det strandpicknick på Ribban med bubbel och snacks för att fira sällskapets framgångar! Slås varje sommar av hur tillgängligt havet och naturen är i Malmö. Det var vindstilla och gick att sitta ute till kl 21, vi hämtade finpizza också så det blev lite riktig middag med :angel:

Tre olika sorters pastarätter till lunch med amerikanska pannkakor till efterrätt.

Men middagen...
Regnbågstartar till förrätt, timjansstekt oxfilé med potatisfondant till varmrätt och småländsk ostkaka med hjortron :love: till efterrätt. Det kan ha blivit en aning för mycket vlin för idag är jag lite ynklig och dricker väldigt mycket vatten.

Lunchat på gårdagens rester (övervägande andel potatis :love:) och UNNAT mig en isglass. Upptäckte en ny läsk som jag strax skall förtära, har orimligt höga förväntningar!

Bifogade filer

• tmp-cam-490332697.webp
    tmp-cam-490332697.webp
    37,1 KB · Visningar: 14
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 683
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama