Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
I förrgår bakade min partner burgarbröd med surdeg och jag skulle ha gjort burgare på svartabönor efter ett recept från @Killaloe , men vi snubblade över Anammas formbara i affären och blev så nyfikna att vi köpte den istället.
Stekte lök med chipotle, rökt paprika och en lite aning spiskummin, blandade med färsen och mosade svarta bönor, lite teri yaki. Stekte, åt med inlagd gurka, tomat, sallad och sån där läskig hamburgerdressing på tub, som jag först var så skeptisk mot och nu liksom hat-gillar. Färsen(och våra respektive ansträngningar!) fick högsta betyg!

Idag bjöd min far på grillat; revbensspjäll, majs samt egenodlad sparris och svartrot.
Jag fixade dessert i form av någorlunda mindre onyttig chokladmousse, dock utan kesella och med adekvat mängd choklad..:angel:
Överblivna äggvitor (då jag råkat göra vaniljsås till eftermiddagsfikats rabarberpaj) blandade med muscovadosocker och smält mörk choklad med en gnutta kaffe blev riktigt bra trots avsaknaden av fett.

Jag har också skördat brännässlor som jag funderar på att göra något med imorgon.

Typ sallad eller vad en nu ska kalla det blev dagens middag och den bestod av följande grejer;
Kyckling marinerad med örter som sen ugnsstektes på låg temperatur och sen skivades. Belugalinser vända i citronolja. Sötpotatis som rostats i ugn med chiliflakes. Avokado, gröna blad, strimlade sugar snaps, rödlök, solrosfrön, pumpakärnor och tranbär. Sen toppades allt med en lime- och chilisås. Gott. Gör nog om det fast utan kyckling framöver (funderat på om halloumi eller fetaost kan vara värt att lägga till istället men ja, det fungerar ju väldigt bra utan också såklart). Färgglatt var det åtminstone! :)
6C92F0DE-0675-4361-99E0-2055F81DFEE3.webp

Igår gjorde jag pesto på persilja och gröna ärtor och stekte små piffiga morotsbullar kryddade med timjan. Penne och spiralpasta till. Improviserad hallonkaka till efterrätt. Bullarna trillade som en dröm i pannan och kakan blev så god att hela gick åt, så jag ger mig själv 10 poäng av 10 möjliga! :D

Jag och särbon hade till största delen matmisär under vår roadtrip till Skåneland. Han var grining från början (någon kan möjligtvis ha tagit lite lång tid på sig att göra sig i ordning... :angel:) och stressad (eftersom han inte hade planerat rutten i förväg... :grin:) vilket gjorde att han inte ville stanna = hangry särbo som till slut stannade på mack. Dvs mackmat :wtf:

Dock köpte vi lite havskräftor på kvällen eftersom vi skulle invadera en snäll Bukefalist som gav oss sängplats så det blev ju lite uppstyrt mot att likna föda. Dagen efter åkte vi till en hamn där det fanns en fiskaffär (Bjäre fisk och skaldjur) och köpte mer havskräftor, fortsatte odysséen hemåt via Flora Linnea, diverse fabriksbutiker och vapenaffärer samt krönte det hela med inköp av en husbil vilket föranledde ett inköp av champagne. Vi kom hem mitt i natten så vi åt och drack godsakerna igår och oj... havskräftorna var bland de godaste vi ätit och jag kan tipsa om att vill man vara lite extra dekadent så tar man en ugnsbakad oliv och stoppar i lite kräftkött i den, smakerna dansar verkligen runt. Champagnen tog det hela till en nivå till också så vi var VÄLDIGT nöjda igår.

Tidig middag idag (för jag ska jobba nu när folk är lediga, inte rimligt alls :down: ) i form av smördegsflarn med böncréme, mandolinade gulbetor, fänkål och silverlök. Hyvlad zucchini, blandade gröna blad och så lite fetaost plus torkade tranbär som topping. Väldigt färgglatt (och gott) idag också :)

2365A7FA-6B6A-46E5-8DD6-7F03A70A91C3.webp

Jag och särbon hade till största delen matmisär under vår roadtrip till Skåneland.

Det är i sig djupt tragiskt och oacceptabelt att på något sätt förknippa Skåne med matmisär! Dock gläder det mig att Bjäre fisk och skaldjur levererade. Hoppas att Flora Linnea också gjorde det :-)

Men ge mig lite mer än 48 timmars förvarning nästa gång ni vistas i regionen, så jäklar garanterar jag att presentera "goer mad, möed mad och mad i rättan ti'. Åsså madaro."

För det är så vi vill ha det i vanliga fall i Skåne. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 662
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama