Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kör som du oftast. Tycker att banan i är jättegott - och jag brukar ofta ha lite övermogna bananer hemma som behöver konsumeras. Hallon eller blåbär till är gott. Tror inte att det är supernyttigt, em nyttigare än att äta en bulle i alla fall. :)

Det är ungefär så jag tänker. Det blir mycket socker pga frukten, men gott och enkelt när det är varmt och man inte riktigt orkar laga någonting. Ska se om jag kan hitta nektariner eller persikor och lägga till hallon, blåbär och jordgubbar och bananer. Yummy :d Ett bra tips jag fick är att man skär bananer i bitar och fryser dem. Då behöver man inte gå och köpa bananer om man känner för att göra en smoothie.

Känns som det börjar bli dags för bästa färskpotatissalladen. Färskpotatis skrubbad, rödlök, citron, en skvätt olivolja och grovhackad dill med lite flingsalt. Tsatsiki, tomatsallad, ruccola med basilikavinäger (koriander för de som gillar det) och något att slänga på grillen. Färsk fruktsallad till efterrätt. :d

Efter att ha badat en hel dag på Lalandia, vilket medförde såväl russinfingrar som blåmärken, skrapsår, simhud mellan tårna och en allmänt mörbultad men adrenalinkickad känsla, grillade vi igen. Halloumi och portabello, tzatzikin från igår, rödlök, tomater, sallad, gurka, köpebea och klyftpotatis i ugn. Alla satte i sig två burgare var och ett lass med potatis. Rosé till och bananer på grillen fyllda med mjölkchoklad till dessert. Sedan allmän matkoma. Hade behövt lite resorb också.

Jag har bakat idag!

32402372_10214068104834799_952082425754681344_n.jpg

Kladdkakemuffins med nutella. Jordgubbarna är bara där som fjäsk för de som ska få äta.

Två underbara dagar med slit i trädgården från morgon till kväll. Igår åt vi svärmors gröna ärtsoppa och varma mackor på surdegsbröd med västerbotten. Idag tog jag Under 10:ans recept på fruktig kokosmjölksgryta och moddade det lite. Lök, vitlök, ingefära, röd curry, citrongräs, chili, lime och koriander fick smaksätta grytan med kikärter, tomatkross, kokosmjölk och jordnötssmör. Bulgur, koriander och banan till. Synnerligen mumsigt.

Efter att övriga delar av familjen meddelat sen ankomst skippade jag laxen och tzatzikin och salladen och åt bara potatis. Gode Gud alltså. Pyttesmå färskpotatisar jag kokade och delade på mitten. Vände ihop med en pesto-ish på ramslök, pistagenötter och olivolja samt salt och lite citron. Skippade osten.
Det var så gott att jag baxnade. Sköljde ner med ett glas rosé, SKORK nöjde sig med potatisen.

Rökta räkor och rödvin. Samt ett par rejäla portioner matvetesallad med en massa goda grönsaker och orimligt mycket lime. Nu är jag mycket besviken över att jag åt upp all glass igår. Det var å andra sidan all middag jag fick igår, men ändå. Lejonet & Björnens havssalt och kola var sjukt god! Även till bubbel :)

Rökta räkor och rödvin. Samt ett par rejäla portioner matvetesallad med en massa goda grönsaker och orimligt mycket lime. Nu är jag mycket besviken över att jag åt upp all glass igår. Det var å andra sidan all middag jag fick igår, men ändå. Lejonet & Björnens havssalt och kola var sjukt god! Även till bubbel :)

Allt går till bubbel :up:

Här blev det fryspizza idag, är dödstrött och lite låg eftersom särbon åkte hem idag (pizzan pimpades med champinjoner, skivad tomat och mer ost). Igår grillade vi, fläskytterfilé, oxfilé, svamp och baconlindad sparris. I ugnen bakad potatis och särbon gjorde en creme fraiche-röra med rom till och jag tog tryffelbearnaise.

@athena_arabians Lite beroende på vad man har för bubbel. Min bekant som håller i provningar av olika slag har lärt mig att man behöver ett rätt sött bubbel till söt mat... Det här var inte sjukt gott ihop, egentligen. Så jag åt glassen först och drack bubblet sedan.

Hittade däremot mörk choklad som fungerar utmärkt till det röda vinet!

@athena_arabians Lite beroende på vad man har för bubbel. Min bekant som håller i provningar av olika slag har lärt mig att man behöver ett rätt sött bubbel till söt mat... Det här var inte sjukt gott ihop, egentligen. Så jag åt glassen först och drack bubblet sedan.

Hittade däremot mörk choklad som fungerar utmärkt till det röda vinet!

Rött vin och choklad är magiskt!

Haft besök över helgen, och igår fixade vi en supergod kycklingpaj med köpt smördeg, champinjoner och massa purjo :d Det receptet läggs definitivt till bland standard matlådorna!

På kvällen anslöt fler vänner för att kolla ESC. Vi förfikade med kolapaj, fruktsallad, vispad grädde och misslyckade havrekakor :D

Jag lär mig aldrig att göra goda biffar av svarta bönor. Inte heller de jag gjorde igår blev särskilt bra. Surdegsbröd, guacamole, pucklad lök och turkisk sallad - ezme - till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama