Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde en mycket smarrig och enkel smörgås ikväll.
Vändstekte en skiva ljust lantbröd i lite smör. Lät svalna en liten stund. Smetade därefter på pepparrotscreme, la på tunna skivor kallrökt lax samt därefter tunt skivad avocado. Ovanpå strödde jag semitorkade körsbärstomater som jag gjort själv i ugnen. En skiva citron på toppen!
Avnjöt med ett gott vitt vin! :d

Operation Frysrens 18 fortgår. Idag blir det en hemmagjord alternativ hamburgare på älgfärs (alternativet består i att jag använder hembakat tunnbröd istället för vanligt hamburgerbröd :D). Färska tomater, gurka, rödlök (orkade inte pickla dem) samt hemmagjord Keselladressing till. Jag hoppas att det blir gott eller iaf ätbart.

Till middag blev det ugnsrostad potatis med räkröra, fetaost och grönsaker. Enkelt och smarrigt :d

Bifogade filer

• 1E1C5835-CCA9-49C8-9ECA-68817C41C3B3.webp
    1E1C5835-CCA9-49C8-9ECA-68817C41C3B3.webp
    122,9 KB · Visningar: 15
Recept på lingondressingen? Jag har älgrevben som ska grillas (jag kör bbq-grillning så det blir bra röksmak) och den borde ju kunna passa till.

Jag åt en löjligt god lingongrädde och hjortrongrädde till vilt i Grövelsjön för några år sedan. De hade blandat rårörda lingon respektive hjortron med uppvispad creme fraiche och uppvispad grädde. Kanske inte supernyttigt, men som sagt löjligt gott.

Bonden i närheten kör ut gödsel. Jag äter inte utomhus i dag :D. (Jag förlåter henom, hen lämnar jättefina kantzoner runt sina fält som alla ryttare får rida på året runt)

Här fick det bli mer salsa, lite gröna blad och kebabkryddad köttfärs tillsammans med vatten.

#spymätt Det blev mer än ätbart. Dressingen blev suverän måste jag säga och betydligt trevligare än de färdigköpta fettbomberna.

Inget recept men jag blandade Kesella, lättmajonäs, chilisås, bostongurka och Johnnys senap med habanero tills det smakade bra. Senapen gjorde ju att det blev rätt bra sting så vill man ha den mildare är det bara att ta en annan senap.

Och jag tänker ju inte falla för trenden att äta på balkongen - jag sitter minsann i trädgården :D
Igår lagade sambon middag; laxfile täckt med västerbottenost som stekts i ugnen ovanpå ett lager med spenat, gräddig sås samt pressad potatis. Avslutade kvällen med rabarberpaj på årets första skörd i trädgården med vaniljglass till.

Idag blev middagen ugnspannkaka med äpplen, kanel och socker ihop med vaniljglass - viktigt att svalka sig i värmen liksom :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17