Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har MISÄR på ett två timmar försenat tåg mot HUFVUDSTAN. Ätit wrap, kanelbulle och Daim Mint. Klen tröst att det är slottskonferangs i två dagar sedan!

Nådde du Hufvudstaden till sist? Min partner gav sig av med tåg kl 8, och kom sedan hem med Alingsåspendeln cirka 5 timmar senare.

Rester till lunch: en halv burgare från igår, kall färskpotatis, avokado, fet yoghurt med persilja, en bit stekt tofu från gårdagens lunch.

Till middag(på balkongen, var annars?) pasta med ramslök, broccoli, och sockerärtor, blåmögelost och en skvätt vitt vin.

En vansinnigt god apelsin till efterrätt. Alltså vansinnigt god. Perfekt saftighet, lagom syra och mycket söt utan att vara mjäkig alls. Ack, se livets små glädjeämnen...

Jätte, jättekonstigt att jag i natt drömde att jag satt fast på ett tåg i Linköping - trots att jag inte förrän nu var medveten om de senaste SJ-problemen! Fast SJ har väl i och för sig alltid problem, så det är på så sätt en ständigt aktuell mardröm antar jag...

Nåja, det fanns i alla fall ingen mat på det där tåget jag satt fast på, så jag var vrålhungrig när jag vaknade vilket är högst ovanligt för att vara mig. Eftersom att jag p.g.a ovan nämna mardröm även vaknade en timme för tidigt, hade jag tid att faktiskt laga frukost och gjorde omelett med lite av gårdagens middagslax, spenat, cheddar och lite vitlök. Smoothie på färska skotska jordgubbar, yoghurt, chiafrön och mjölk till. PARTNER blev mäkta förvånad när han kom upp till dukat bord, men verkade inte begripa ett ord av mitt svammel om tågstrul i Linköping.

Till lunch blev det ännu mer av gårdagens middagslax tillsammans med rostad sötpotatis, morot, paprika och fetaostkräm.

Eftersom att jag vägrar äta lax en fjärde gång det här dygnet (lärdom: se till att bjuda hem lite folk nästa gång ni bestämmer er för att tillaga en hel laxsida) kommer jag ikväll istället tillaga grönsaksrisotto med courgette, aubergine och massor av parmesan.

Jobbet kom i vägen för min matlagning :mad: Eftersom jag köpte en blygsam mängd svindyr svensk färskpotatis hade jag tänkt att röka lite regnbåge att äta till den för att lyxa rejält och brandskatta mina ramslökar till såsen men icke! Jag ska tydligen åka bort på jobb imorgon så nu blev det tvätt av kläder och packning istället :cautious:

Det fick blir köpt kallrökt lax i skivor till potatisen.

Gårdagens mos blev dagens fiskgratäng med spenat & persilja. Glömde köpa hem räkor.

Blev helt ok serverades med gurka; machesalkad, rädisor och alfalfagroddar. Kommer göras om.
20180515_195858.webp

(lärdom: se till att bjuda hem lite folk nästa gång ni bestämmer er för att tillaga en hel laxsida)
Jag brukar, innan jag tillagar laxsida, skära bort en del om vi inte är så många som ska äta. Sen fryser jag laxen i lagom stora bitar och tar fram vid nästa laxiga tillfälle. Betydligt roligare än färdigfryst lax i bit, men det förutsätter ju såklart att laxen är färsk och att en inte är sugen på lax flera gånger om dagen i några dagar :D

Åt frukost på Pom & Flora med en väninna, även hon som valde ställe. Jag åt en Yoghurtbowl med ingefärsgranola, rabarberkompott och jordgubbar. Och en grillad skiva bananbröd med jordnötssmör. Grapelemonad till. Gottigt och mättande! Åkte därefter ut till ett slott i Sigtuna, åt en andrafrukost :angel: med massa kaffe.
Hade anmält vegetarisk kost fast plus fisk (gör oftast det på konferangser), fick varmrökt lax med brynt smör och små fina rostade potatisar till lunch. Vegansk pumpasoppa och trevlig salladsbuffé till förrätt.
Till middag fick vi ceviche på lax och hälleflundra med torkad ramslök till förrätt (vitt vin), jag fick en jättebit hälleflundra med brynt smör och ångkokta primörer till huvudrätt. Rött vin till. Tonkaglass med rabarberkompott (ser kanske ett mönster i min matdag?) och flarn till dessert.

Någon som vågar gissa på att min lunch imorgon blir fisk med brynt smör? :D

Igår hade jag Fått Nog, efter kollektivtrafikskaos för tredje gången på en vecka och en massa jobbSKIT rent ut sagt. Det resulterade i att jag åt a) överbliven pastasallad från i lördags b) två ganska stora bitar Borgmästarost och c) ett par skivor kycklingfärslimpa från frysen d) en egeninfryst isglass på FunLight kiwi/päron.

Sen var allt lite bättre ;)

Lunch från studentutfodringen. Jaja. Jag blev i alla fall mätt.

Ikväll lär det bli korv (vegan eller köttdito) på ett mycket Ungdomligt Kulturevent.

Torsk med ångade grönsaker till slottslunch idag! :D:D
Champinjonsoppa till förrätt.

Avslutade vistelsen med tågbyte på Sthlm C, hann med ett glas champagne i skuggan på takbaren på Scandic bredvid centralen med en väninna. Nöjd med min multitasking de här dagarna. Nu på ett icke försenat tåg mot Malmö.

Till lunch en sallad ihopslängd medan jag samtidigt packade ihop dator och drack kaffe efter att ha fått mina morgonrutiner ruckade på av ett oväntat rörmokarbesök vid okristlig timme. Tack vare att jag hade både mogen avokado, ramslök och frysta gröna sojabönor hemma blev salladen helt okej med en klatt keso, lite hyvlad squash och ett gäng romanticotomater, rostade solrosfrön(förrostade, alltså, ingen tid för sånt finlir annars), olivolja och lite balsamico. Okej, men lite trist. Fick stödäta en liten bit kladdkaka till kaffet vid tretiden.

Lunch blev en mycket oinspirerad tallrik på lokal, gravad lax, färskpotatis och nån kletig dillsås.
Alla övriga åt köttbullar med mos, men där gick min gräns när det är närmare 30 grader.
Oerhört trevligt sällskap gjorde dock lunchen trevlig.

Middag för de små TRISSLOTTERNA; pasta, ärtor, pepparrot, färskost och en slatt soya-jox.

Jag och kära DUVFAN ska äta en hemlagad hamburgare är tanken, det händer nästan aldrig men ibland är det gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama