Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man rensar ogräs hela dagen, lägger man NATURLIGTVIS det ätliga ogräset i en särskild hög för sig. Främmande vore det mig att KASTA MAT; nässlor, maskrosblad och kirskål. Sen klipper man rejält med gräslök. Resultatet? Tja. Lokal chakchouka? Med tio vaktelägg.

Bifogade filer

• received_1822510944437013.webp
    received_1822510944437013.webp
    288,1 KB · Visningar: 17
Det är sommar, varm :down: och därmed dags för smoothies. Bästa recepten? Jag använder osötad juice och bananer istället för yoghurt plus frusna jordgubbar, hallon och blåbär. Funderar på att hälla i en persika om jag hittar det. Brukar vara skönt att ha en stor kanna i kylen när man inte orkar laga någonting.

Här semimatmisär(halvdan färskpotatis med stekt tofu och tomater) och preppande inför morgondagens brunch. Rör surdegspannkakssmet och förbereder bröddeg, har shoppat frukt en masse och har trillat små bullar av Anammas formbara. Resten får lösa sig imorgon.

Det är sommar, varm :down: och därmed dags för smoothies. Bästa recepten? Jag använder osötad juice och bananer istället för yoghurt plus frusna jordgubbar, hallon och blåbär. Funderar på att hälla i en persika om jag hittar det. Brukar vara skönt att ha en stor kanna i kylen när man inte orkar laga någonting.

Jag brukar ta hallon, mango, citron och bubbelvatten. Om jag vill ha den tjockare tar jag mjölk eller kokosmjölk. Banan är satans påfund i smoothies.

Jag brukar ta hallon, mango, citron och bubbelvatten. Om jag vill ha den tjockare tar jag mjölk eller kokosmjölk. Banan är satans påfund i smoothies.

Hmm, jag tycker om man kör lite banan för konsistensen sedan osötad juice - gärna tropisk eller något sådant plus mycket frysta bär brukar det smaka ok. Undrar vad som är nyttigast, yoghurt, banan eller juice?

Vi brukar pressa typ 3 apelsiner och en grapefruit. Ibland lime eller citron om någon ligger och skräpar. En mango, en morot, en bit ingefära och en bit gurkmeja. Det är väl standardreceptet. Gör oftast 1,5 liter så räcker det i ett par dagar. Persika eller nektarin är himmelskt i smoothie! Tar då kanske en halv mango. Eller ingen mango och bara persikor. :)

Edit: kör alltså allt i blendern. Om det inte framgick. :D

Hmm, jag tycker om man kör lite banan för konsistensen sedan osötad juice - gärna tropisk eller något sådant plus mycket frysta bär brukar det smaka ok. Undrar vad som är nyttigast, yoghurt, banan eller juice?
Det beror ju på vad du menar med nyttigast.

Det är i stort sett alltid nyttigare att äta frukten som den är, istället för att mixa den. Det glykemiska indexet är högre för smoothien än det var för frukten.

Det beror ju på vad du menar med nyttigast.

Det är i stort sett alltid nyttigare att äta frukten som den är, istället för att mixa den. Det glykemiska indexet är högre för smoothien än det var för frukten.

Menade mest ur kalorisynpunkt. Hmm, ingen här verkar använda yoghurt?

Menade mest ur kalorisynpunkt. Hmm, ingen här verkar använda yoghurt?
Min morgon-smoothie går oftast ut på bär, spenat, en klick helfet grekisk yoghurt, chiafrön, havregryn och en skvätt mjölk. Men då är det alltså det enda jag äter/dricker - är det mer tänkt som ett mellanmål behöver man ju inte stoppa i fullt så mycket som jag gör ;)

Både banan och juice innehåller ju en del socker, så helt vanlig osötad yoghurt är nyttigare åtminstone ur det perspektivet. Juice överlag är en ganska läskig sockerbov, om du frågar mig. Men ordet "nyttigt" är ju väldigt subjektivt...

Det har varit ont om både tid och energi på mitt håll på senaste, men jag börjar se ljuset i jobbtunneln. Idag köpte jag ett gott bröd med äpple och rödbeta på väg hem, som fick bli till chèvre-smörgåsar. Åts på en bädd av ruccola med pinjenötter och honung som garnering. Alldeles lagom fredagsmiddag efter en sådan här monstervecka.

När det står osötad/osockrad på juicepaketet tror ni det faktiskt inte innehåller tillsatt socker? Jag får alltid känslan av att det ändå stoppats i

När det står osötad/osockrad på juicepaketet tror ni det faktiskt inte innehåller tillsatt socker? Jag får alltid känslan av att det ändå stoppats i
Nej, det har jag mycket svårt att tro att de skulle komma undan med. Det är liksom lite olagligt ;) Däremot så är ju frukt väldigt sött, särskilt när man tar bort själva "substansen" och bara ser till den söta saften. På samma sätt blir det också lätt att komma upp i väldigt hög (frukt)sockerkonsumtion genom att dricka juice - en liter äppeljuice innehåller inte sällan runt 1,5 kg äpplen vilket skulle vara svårt att äta, men är relativt enkelt att hälla i sig.

Jag kör som du oftast. Tycker att banan i är jättegott - och jag brukar ofta ha lite övermogna bananer hemma som behöver konsumeras. Hallon eller blåbär till är gott. Tror inte att det är supernyttigt, em nyttigare än att äta en bulle i alla fall. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama