Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju mitt muurikkaprojekt att tänka på. Fast inte märket, utan själva matlagningsmöjligheten. Vad tror ni om en gjutjärnspanna/stekhäll/paellapanna för utomhusbruk där jag lagar mat över öppen eld, och elden brinner i en enkel eldkorg av smide?

Igår åt vi färskpasta med kallrökt lax, färsk sparris och citron-crème fraiche. Somrigt, fräscht, enkelt, gott. Ett glas förvånansvärt gott rosévin till. Jag är annars en sådan som sällan tycker att det lönar sig att välja rosé framför vitt, men igår fick jag feeling och blev positivt överraskad.

Idag tog vi med oss resterna av vinet till parken och drack tillsammans med lite blandad plockmat sådär. Efter ett par timmar hade mitt ansikte tagit en skrämmande rosé-lik färg, så då gömde vi oss på en skuggig uteservering som tillhörde en mexikansk restaurang. Margaritas, tortillachips med guacamole, taquitos, albondigas, enchiladas och mer margaritas. Mums!

Jag har ju mitt muurikkaprojekt att tänka på. Fast inte märket, utan själva matlagningsmöjligheten. Vad tror ni om en gjutjärnspanna/stekhäll/paellapanna för utomhusbruk där jag lagar mat över öppen eld, och elden brinner i en enkel eldkorg av smide?

Piffigt, men gasol är ju enkelt... jag skulle få spader, vi har för många som blir hungriga för fort och jag vill kunna dra upp och ner värmen.

Citygross har ett billigt paellakit just nu, typ 650 för allt, dvs stativ, brännare och panna. Det är mer eller mindre gratis så särbon tvingade mig att köpa ett åt honom. Jag står dock på ved/briketternas sida i det hela :D
Briketter blir det inte. Jag har ved till dödagar efter min farfars bror.

Fiskbiffar på torsk och lax blev min middag idag. Kokt potatis, vitlökssås (blev väldigt stark alltså, men god), kålsallad, surdegsknäcke och gröna blad som tillbehör. Förvånansvärt gott alltså, det såg lite ledset ut i receptet men vi testade (för vi är så modiga typer :angel: ) och var mer än nöjda!

Innan på dagen gjorde jag en så himla god äpplekaka med hasselnötter och mandelmjöl som vi fikade på ihop med kaffe ute i den soliga delen av trädgården. :love: Himla fint.

Jag köpte en sådan här i lördags innan Internationell Författarscen på bibblan, ty behövde mig något till livs men inget större, så att säga:

mobiluppladdning_5aef4e47e087c353af079e50.webp

Alldeles för dyr för vad det är egentligen, men det är ju soppa på lokal i allmänhet. Nåväl, jag började förstås genast fantisera om att förpacka och frysa in en massa gazpacho i pet-flaskor till sommarens picknickar och luncher och sånt och igår förmiddags satte jag igång fabriken. Det visade sig vara jättesvårt även medelst tratt att få ner det hela i flaskor just, men burkar går ju också bra. God och stark blev den!

Googlade massa recept för att göra något festligt med all Hoisinsås och pannkakorna som blev över efter middagen med falsk pekinganka och hittade ett på Moo Shu. Originalet ska vara med fläskfärs, receptet var med Tofu och jag var alldeles för obenägen att ge tofu en chans just idag (har lite dåliga erfarenheter så har inte riktigt velat/vågat testa) så jag körde med nötfärs :D Hur som så var det nötfärs stekt med massor av soja, champinjoner (tvivlar på att det är just champinjoner i originalreceptet), morötter, lök, ingefära och vitkål. Åts sen med pannkakorna, strimlad knipplök, hoisin och så toppade jag med lite överblivna jordnötter. Alltså verkligen jättegott! Så nu när jag vet att jag gillade smakerna och receptet tänker jag nog att jag ska ge tofu ett försök med samma recept :) (men brun tofu då, det har jag lärt mig här..)
Åh, det lät gott! Det kan vi testa ihop (med brun tofu få :p ) nästa gång :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 683
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama