Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag började träna, för några år sedan (2011 när jag började på en arbetsplats som hade friskvårdstimme och generösa friskvårdsbidrag), mutade jag mig själv med att efter träningen fick jag plocka upp take away och ta ett glas vin (rimligt, jag vet. Men det funkade! Numer tränar jag regelbundet, med viss glädje, och utan mutor!). Detta har ju då sällskapet snappat upp, så när han följer med på träning plockar vi upp take away på hemvägen. Inspirerad av @Petruska blev det iranskt, gormeh sabzi. Jäklar vad mycket mat! Har en rejäl portion till lunch imorgon med. Men vad gör man med den hela råa löken som följde med i brödpåsen?? Vi funderade på om man skulle ta en tugga men det slutade med att vi skar några skivor rå lök över alltihop. Bubbelvatten till (nån måtta får det vara).

Fortsätter med frukt och sallad som inte är fruktsallad.

Igår, rucola, vattenmelon, honungsmelon, gurka, blåbär, platta persikor och halloumi. Citronolivolja och svartpeppar. Gott!

mobiluppladdning_5b1f68159606ee4fa0ebc6fd.jpg

Hur smakar kelpnudlar? @Trani Det låter väldigt spännande om inte annat! :D

Vi har ätit ostgratinerad fänkål med krämig bulgur och Harry kuvert idag till middag. Helt okej men lite träiga fänkålar på sina håll.

Vi fick helgrillad ryggbiff med rostade grönsaker och salsa på gårdagens middag. Vädret var perfekt, vi satt i skuggan under stora träd och det var mer en känsla av "goda vänner som käkar tillsammans" än "kollegor som träffas sällan och kanske inte har så mycket mer än arbetet gemensamt". Det blev riktigt lyckat.

"Tarted up" grekisk sallad igår, alltså med tillsatt melon ;)

mobiluppladdning_5b2109219606ee4f7428a356.jpg

Jag minns inte om jag har berättat här i tråden att det visar sig enligt DNA-test att min dyre fader är 1,9% grek till sina 98,1% skandinav, så jag känner ju nu naturligtvis en oerhörd fädernelandsaffinitet och äter, utöver frukt, oliver mest hela tiden. (Först skrev jag att det ryckte i den grekiska lantbaguetten men hejdade mig, som ni märker.)

Idag blev jag bjuden på fjäsklunch på stan av en potentiell leverantör. Pannbiff, potatispuré och någon god bräserad lök. Husmansaktigt och fräscht för att vara halvtung mat såhär i solskenet. Ikväll får jag visst goda smörgåsar på en klippa när jag flexar ut och åker ut till skärgården för att bada och besöka god vän :love:

Det har visat sig att jag får murken mage av sojayoghurten. Konstigt, då jag tål sojabönor och alla andra bönor och linser.

Jag får rutten mage av en massa sojabaserade grejor, tyvärr även Anammas färser, men dock inte av sojabönor.

Jag letade runt lite på nätet, och det är tydligen inte helt ovanligt att man får dålig mage just av sojaprodukter, även om man inte får det av bönor. Jag får det heller inte av tofu, vad jag har kunnat notera.

Jag letade runt lite på nätet, och det är tydligen inte helt ovanligt att man får dålig mage just av sojaprodukter, även om man inte får det av bönor. Jag får det heller inte av tofu, vad jag har kunnat notera.
Jag tror att tofu är en fermenterad produkt och visst brukar väl sådana vara mer magvänliga? För min dramaqueen-mage är tofu okej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 712
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama