Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ugnsbakad färskpotatis med vitlök och timjan, halloumi, små paprikor och tomater, ekologisk närodlad gurka, vattenmelon, limepicklad rödlök och örtsås. Loka Crush Hallon.
Ugnsbakad kiwi, banan och jordgubbar med riven vit choklad, och vaniljglass.

Lyxfrukost med kafferågrbrödet, hommous, massa färsk frukt, kokta ägg och Picards bake off-croissanter som vi stoppade gruyere-skivor i :angel: Osten var rest från gårdagens strandpicknick.

Till middag skulle jag göra linschili med picklad rödlök, lime, koriander, CF och ris. Insåg försent att det inte fanns ris hemma. Blev linschili med pasta istället, får spara tillbehören till senare tillfälle :up:

Det är för varmt för mat, men till slut blev det en aptrist pastasallad. Dvs, den var rätt nyttig ety all god ost var slut, och ingen orkade göra mer än blanda lite olivolja och citron till dressing. Lunchens kvarglömda sallad, pasta och diverse grönt. Lite pinjenötter.

Eftersom det uppenbarligen är lättare att gå upp klockan sex när man ska träna med hästen än när man ska till jobbet studsade jag upp tidigt i morse och åt frukost. Åkte sedan till stallet, lastade gangstern och åkte till skogen och miljötränade lite. Första gången hon var iväg och såg en massa okända hästar och grejer. Gick bra (bortsett från att min högerarm är blåslagen. Måste ledträna utan loksele :angel:). Åt en halv medhavd stektäggmacka under fikat medan hon stod snällt fastbunden i ett träd. Sen stod hon inte snällt längre, så resten av mackan fick åka med hem. Väl tillbaks till stallet fick jag någon typ av lunch bestående av blandade halvfabrikat (svingott efter en förmiddag i skogen :D). Slocknade när jag kom hem. När jag återfick medvetandet åt jag upp den halva mackan och en överbliven kanelbulle till typ middag. Nu får jag chips och hipsteröl. Helt okej!

För att egentligen inte gilla frukt i mat är jag just nu ganska intresserad av frukt i mat... ;)

Igår blev det en sallad på rucola, platta persikor, honungsmelon, gurka, räkor och lite stenbitsrom. Citronolivolja och svartpeppar på toppen bara.

mobiluppladdning_5b1e222dddf2b31388747555.jpg

Vi hade tänkt laga pad thai till gäster i helgen. Köpte följaktligen kycklinglårfiléer i fredags. Helgen kom med 31 gradig värme vilket gjorde intresset för att sätta på ugnen minimalt. Vi grillade därför karré med partners patenterade rub, samt grillad potatis, sparris och broccoli. Fetaoströra till, samt allt för sött rosé, men all mat och dryck som intas utomhus i osannolik kvällsvärme är god mat och dryck.

Igår var det också 31 grader, men kycklinglårfiléerna krävde tillagning. Visade sig dock vara kycklingklubbor (!) vid närmare inspektion. De fick gå en stund i ugnen med en skvätt vitt vin, lite vatten, thaifond, sriracha, fisksås och lite olja. Under tiden fräste jag vitkål, salladslök, sojabönor, mandolinade morötter samt kokta risnudlar. Fräste runt tre ägg i också. Sås på ingefära, vitlök, chili, lite jordnötssmör, fisksås, yuzu, japansk soja, lite socker och massor av lime (samt en stor driva koriander på sidan av till mig). Blandade sen kycklingköttet med detta och lite jordnötter oppepå. Intogs utomhus (förstås). Gott.

För att egentligen inte gilla frukt i mat är jag just nu ganska intresserad av frukt i mat... ;)

Igår blev det en sallad på rucola, platta persikor, honungsmelon, gurka, räkor och lite stenbitsrom. Citronolivolja och svartpeppar på toppen bara.

mobiluppladdning_5b1e222dddf2b31388747555.jpg
Frukt har en mycket naturlig plats i maten vid värmebölja, tycker jag.

Idag är det inte värmebölja, men dags för mig att laga den där där planerade rätten med paneer och mango.

Igår hade jag familjeplikter: middag intogs i ett sällskap på fyra generationer på persisk restaurang. Blandade meze till förrätt och sedan fick jag gormeh sabzi till huvudrätt och saffransglass med pistagenötter till dessert.

Det här att jag är så pass mycket av Riktig Mamma att jag blir alldeles lycklig när plastBARNET tycker om gormeh sabzi. Hur ser vi på det? Det känns alarmerande.

Mulet och svalt väder idag så äntligen går det att få lite gjort hemma. Efter att ha storstädat garderoben gjorde jag en röd thaicurry med tofu, paprika och extra mycket lime. Nu bakar jag hallon- och vaniljmuffins gjorda med aquafaba.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 683
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama