Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åt jag först färska hallon och blåbär med keso till lunch, sedan jordgubbar i Slottsskogen med min finfina rabarberdricka till ljuva toner av Symfonikerna, och sedan hamburgare med allt vad det innebär inne på Liseberg. Det var gott, sådär som sådan mat kan vara en gång i halvåret ;) När jag kom hem åt jag en bit ost och två skivor kallrökt skinka för att överleva natten.

Jag tror att jag kan få en liten skörd av egna jordgubbar till lunchen idag! Plus några odlade smultron. Det är ju flera veckor tidigare än vanligt denna galna vårsommar. Dessutom är ju både jordgubbarna och smultronen i första hand tänkta till plastBARNBARNET och systerBARNET när de hälsar på mig på semestern i juli.

Jag saknar kulturell kompetens att hantera en sommar som denna!

I tisdags kväll grillade jag med ett gäng kompisar. Halloumi, korvar, olika färdigsåser, fransk potatissallad, vattenmelon-fetasallad och bröd. Aperitif spritz och öl samt jordgubbar till efterrätt.

Gårdagen spenderades i Köpenhamn; smørrebröd och öl på Torvehallerne till lunch och större delen av eftermiddagen och kvällen spenderades på en badbrygga med maturvinsbar och danska jordgubbar.

Idag är jag i Helsingör med jobbet, siktar in mig på en Helsingörsstrut extra allt efter lunch!

Just ja, jag fick ju riktigt god rabarberkaka som min ömma moder hade bakat. Otroligt nog, kom hon ihåg att jag är laktosintolerant och hade köpt Oatleys vaniljsås på havre. Den var förvånansvärt god! Hon vispade den en stund, samt hällde i lite mer vanilj! (Det visade sig att hon hade funderat på att hälla i grädde, men kom på det där med laktosen. Skönt att slippa magknip, säger jag.)

Äääälskar Oatlys vaniljsås! Brukar köpa med mig ett lager av den när jag är hemma. Och dillchips såklart.

Lunch på en street food market i Helsingör, jag åt baos med pommes! SÅ gott, måste göra såna oftare.

Bifogade filer

• 0D8EE1B8-8A9E-4572-9568-F047C50B10FA.webp
    0D8EE1B8-8A9E-4572-9568-F047C50B10FA.webp
    150,9 KB · Visningar: 32
Mat är för tillfället inte riktigt min grej. Tog mig samman och ugnsstekte några laxbitar ikväll iaf. Så har jag mat ett par dagar. Gjorde även sallad till på kvarngryn, dill, lime och sjukt mycket sparris. Åt lite överbliven aioli till. Asgott. Lite jordgubbar och grädde efteråt. Och vin. Kunde varit sämre!

Igår bjöd jag min dyra moder med flera(men ingen är såklart viktigare än MAMMA) på sallad i trädgården. I botten av ett jättefat lade jag bulgur kokt i buljong och med stekt lök etc, gröna små blad, en massa stekt aubergine, squash och lök, picklad lök, chèvre i stora bitar, rostade valnötter och persikor stekta med rosmarin. Överflödet av olja, som nu smakade rosmarin efter persikostekningen blandade jag med pressad citron och hällde över salladen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 662
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama