Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har jag ätit tro.

Jo i lördags gjorde jag en variant på Maria Montazamis Very Berry-sallad, som alltså är en kycklingsallad med bär och ädelost och en helt gudomlig björnbärsvinägrett. Jag använde mig av rucola, färska hallon, tinade björnbär, stekt kyckling av filé och smulad Kvibille ädel. Vinägretten är helt enkelt björnbär som mixas med vitvinsvinäger, olja (jag tog citronolivolja som jag är svag för), schalottenlök (jag tog vanlig gul), dijonsenap (jag tog grov) och salt.

mobiluppladdning_5b12ec9d2a6b22698d607668.jpg

I söndags åt jag falafelrulle vid haaaaavet. God, det var intressanta saker i den, saltgurka och något som jag tror kanske var inlagd rättika eller något sådant.

Igår stekte jag en pepparbiff, fyllde några små svampar med lite gorgonzola och duttade den överblivna vinägretten från i lördags på ruccola och blåbär.

mobiluppladdning_5b1638769606ee4f3dd1186d.jpg

För att vara i dietsvängen tycker jag ändå att jag äter rätt gott ;)
När min partner dietar har hen som strikt princip att enbart äta det goda(ste).

Vad har jag ätit tro.

Jo i lördags gjorde jag en variant på Maria Montazamis Very Berry-sallad, som alltså är en kycklingsallad med bär och ädelost och en helt gudomlig björnbärsvinägrett. Jag använde mig av rucola, färska hallon, tinade björnbär, stekt kyckling av filé och smulad Kvibille ädel. Vinägretten är helt enkelt björnbär som mixas med vitvinsvinäger, olja (jag tog citronolivolja som jag är svag för), schalottenlök (jag tog vanlig gul), dijonsenap (jag tog grov) och salt.

mobiluppladdning_5b12ec9d2a6b22698d607668.jpg

I söndags åt jag falafelrulle vid haaaaavet. God, det var intressanta saker i den, saltgurka och något som jag tror kanske var inlagd rättika eller något sådant.

Igår stekte jag en pepparbiff, fyllde några små svampar med lite gorgonzola och duttade den överblivna vinägretten från i lördags på ruccola och blåbär.

mobiluppladdning_5b1638769606ee4f3dd1186d.jpg

För att vara i dietsvängen tycker jag ändå att jag äter rätt gott ;)
Salladen låter fantastisk och skall provas pronto! Trodde väl aldrig att Maria Montazami skulle kunna bidra med något positivt i mitt liv!

Spaghetti med tomatsås till tidig middag. Såsen blev lite på temat rensning av kylen med rivna morötter, riven kålrot och riven rotselleri. Hittade även linser som jag putsade i och balsamvinäger. Åts med grönsallad (från trädgården) och salladsost.

Alltså, jag har misslyckats med helfabrikat idag. Trodde knappt ens att det var möjligt. Men tydligen mår färsk ravioli inte så bra av att man kokar den i 8 minuter istället för 3 (mina ögon fyllde i lite på trean där så att det såg ut som en åtta). Och pastavatten som det flutit ut ricotta & spenat-blandning i ser inte jätteaptitligt ut, tro det eller ej.

Det var knappt ätbart, men krävde i alla fall inte mycket av tänderna. Piffade upp det lite med söta små tomater och en klick pesto för att dölja den värsta misären, det hjälpte marginellt. Tröstade mig sedan med jordgubbar och glass.

1.webp

Alltså, jag har misslyckats med helfabrikat idag. Trodde knappt ens att det var möjligt. Men tydligen mår färsk ravioli inte så bra av att man kokar den i 8 minuter istället för 3 (mina ögon fyllde i lite på trean där så att det såg ut som en åtta). Och pastavatten som det flutit ut ricotta & spenat-blandning i ser inte jätteaptitligt ut, tro det eller ej.

Det var knappt ätbart, men krävde i alla fall inte mycket av tänderna. Piffade upp det lite med söta små tomater och en klick pesto för att dölja den värsta misären, det hjälpte marginellt. Tröstade mig sedan med jordgubbar och glass.

Älskling då! Man ska STEKA den. Sen i med lite vatten och vin och på med ett lock. Häpp!

Just ja, jag fick ju riktigt god rabarberkaka som min ömma moder hade bakat. Otroligt nog, kom hon ihåg att jag är laktosintolerant och hade köpt Oatleys vaniljsås på havre. Den var förvånansvärt god! Hon vispade den en stund, samt hällde i lite mer vanilj! (Det visade sig att hon hade funderat på att hälla i grädde, men kom på det där med laktosen. Skönt att slippa magknip, säger jag.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama