Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ska jäsas första kvällen, blandas i mer grejer och jäsa en andra omgång dag 2, och bakas av kvällen dag 2 men får inte skäras i förrän morgon dag 3. Jag följer receptet slaviskt va!!
Ahaaa vi väntar aldrig så länge :o:angel: (eller, : Daniel: som min telefon nyss föreslog - varför har vi ingen sådan smiley?)

:crazy::crazy:

/mvh republikanen :D
Där kunde du lagt in minst en danilesmiley istället! :D

Råkostmixen var färdig i köpt påse. Ett gäng olika råa grönsaker, sköljda och hackade. Supersmidigt att ha som bas!
Älskar sådana smidiga mixar! Tycker coops coleslaw och tex mex är himla bra eftersom det blir mer rimliga mängder än om en själv ska köpa alla ingredienser :) (för det blir ju alltid så galet mycket typ kål över)

Jag har alltid tyckt att det är konstigt att det funkar. Jag kräver dock socker, utan socker blir det för mycket. Vilket rödvin som helst funkar. Igår tog jag sista slatten ur en baginbox.
Ja, det känns lite otippat! Men jag har en slatt rödvin kvar från gårdagens middag, och det har börjat komma in riktigt fina jordgubbar hos frukthandlaren i vårt kvarter, så jag tror minsann att jag ska testa ikväll! :)

Smakar soygurt bättre än havregurt? Eller, hur smakar soygurt? Och sojamjölk?
Vi har använt mycket havreprodukter men alltså, -gurt och -dryck är lite speciellt. Det funkar i smoothie men inte i ren form.

Mat har knappt existerat i dag pga alldeles för varmt och inga minimänniskor i huset. Ostsmörgås och frukt har funnits på menyn. Nu börjar jag bli lite hungrig så jag tror jag ska leta fram glass och bär ur frysen.

@Ariane Jag tycker soygurt är godare än havregurt. Men mellan iKaffe och sojamjölk (inte rent utan till kaffet alltså) är det mer dött lopp och då väljer jag hellre iKaffe eftersom den är svensk.

Jag åt köpemacka på Kallis till lunch, sedan blev det grillning på innergården nu på kvällen. I en FAST GRILL, då får man faktiskt, trots eldningsförbud. Halloumi, spariis, svamp, zucchini. Sötpotatisaioli och sallad med avokado och feta. Cava till :up:

Har också druckit iskaffe, men en enklare variant. Kallt kaffe, mjölk, isbitar och lite sockerlag. Sugrör.

Jag har fått feeling på rödbetor! Och har börjat fundera på att göra en rödbetspaj. Tänkte mig att smörsteka spenat och sedan varva spenat, tärnade rödbetor och chevreost i lager i ett pajskal. Och sen köra över en äggstanning med cremefraise och riven ost över. Tänker sen att det vore gott att toppa med typ solroskärnor och kanske ringa över lite honung?
Kritikern inom mig säger att pajen kanske kan bli ful pga att rödbetorna släpper så mkt färg även om man lägger dom i lager?

Åsikter från er mästerkockar??

Jag har fått feeling på rödbetor! Och har börjat fundera på att göra en rödbetspaj. Tänkte mig att smörsteka spenat och sedan varva spenat, tärnade rödbetor och chevreost i lager i ett pajskal. Och sen köra över en äggstanning med cremefraise och riven ost över. Tänker sen att det vore gott att toppa med typ solroskärnor och kanske ringa över lite honung?
Kritikern inom mig säger att pajen kanske kan bli ful pga att rödbetorna släpper så mkt färg även om man lägger dom i lager?

Åsikter från er mästerkockar??

Jag hade nog gjort den som en smulpaj istället. Eller utan pajskal.

Åh, jag gjorde världens godaste rödbetspaj förut! :love: Stekte tärnade rödbetor i olivolja, med honung, balsamvinäger (har jag för mig i alla fall :cautious:), timjan och rosmarin. Sedan fetaost utrört i lite äggstanning för att hålla ihop det hela. Jag blev helt beroende trots att jag inte ens gillar rödbetor egentligen.

Åh, jag gjorde världens godaste rödbetspaj förut! :love: Stekte tärnade rödbetor i olivolja, med honung, balsamvinäger (har jag för mig i alla fall :cautious:), timjan och rosmarin. Sedan fetaost utrört i lite äggstanning för att hålla ihop det hela. Jag blev helt beroende trots att jag inte ens gillar rödbetor egentligen.

Låter också supergott!!! Blev hela pajen liksom rosa eller hur blev det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17