Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men Baileys!? Kom igen! Mina studenter gick ut och drack ÖL sedan jag rundat av dagens duvning med att ingen av deras uppsatser oroar mig. Betyg meddelas nästa vecka.

Sötnosarna!
Jag drack VATTEN till lunchen efter avslutad tenta. Det borde ge tillräckligt med vuxenpoäng för att kompensera för Baileysen (som förövrigt fungerar alldeles utmärkt som dessert när omdömet börjar tyna bort) :D

Son hade precis som @Killaloe dålig dag. Länsade FÖRÄLDRAHEMMET på sill och rågbröd samt fick sin ÖMMA MODER att bjuda på en resa till Prag. Vad gör man inte för att bilda ungdomen? (Jag gör fan aldrig annat.)
mina föräldrar bjöd minsann inte mig på resa till Prag, inte ens bensinkostnaden hem stod dom för. Ska ha ett allvarligt samtal med dem imorgon och fråga påtala att jag också behöver sådan stöttning!

Nästa lördag ska jag ha lite "mingel" i min nya lägenhet. Har verkligen så svårt att komma på vad jag ska bjuda på! Några förslag? Eftersom lägenheten är liten och bara har plats för fyra personer runt matbordet så tänkte jag mig mer mingel, att man plockar själv och slår sig ner typ lite varstans. Kanske om vädret tillåter att man kan mingla på balkongen osv också.
Plockmat/snittar är nog att föredra. Ge mig gärna tips!! Gästerna är i ganska hög grad "finsmakare" men inte speciellt svårbjudna. Min kompis som är väldigt bra på vin ska sköta den biten så jag behöver "bara" komma på maten så matchar hon vinet.

Jag var en fattig student när SONEN var liten. Det tycks driva mig att vilja vara generös MODER ur den övre medelklassen nu. Typ kompensatoriskt.
Samma för mina föräldrar men resorna (mina) uteblir ändå :( Måste verkligen prata allvar med dem, inte rimligt att dom lägger så mycket tid och pengar på egna resor när dom kunde sponsra mig?!

Samma för mina föräldrar men resorna (mina) uteblir ändå :( Måste verkligen prata allvar med dem, inte rimligt att dom lägger så mycket tid och pengar på egna resor när dom kunde sponsra mig?!
Verkligen inte! Du är ju deras BARN! Du är deras livs mening!! Det borde du verkligen förklara för dem.

Nästa lördag ska jag ha lite "mingel" i min nya lägenhet. Har verkligen så svårt att komma på vad jag ska bjuda på! Några förslag? Eftersom lägenheten är liten och bara har plats för fyra personer runt matbordet så tänkte jag mig mer mingel, att man plockar själv och slår sig ner typ lite varstans. Kanske om vädret tillåter att man kan mingla på balkongen osv också.
Plockmat/snittar är nog att föredra. Ge mig gärna tips!! Gästerna är i ganska hög grad "finsmakare" men inte speciellt svårbjudna. Min kompis som är väldigt bra på vin ska sköta den biten så jag behöver "bara" komma på maten så matchar hon vinet.
Jag tänker att det finns tre spår att följa, grovt räknat.

1. Dyrt, gott och liksom fin-konservativt. Tänk löjrom. Småsmå potatisplättar med löjrom, stor som en munsbit. Det stuket.

2. Något tema, mellanöstern, regnbågen, vad som helst.

3. Rådande säsong all in. Alltså ätliga blommor på snittarna, snajdiga nässelkanapéer, typ.

Jag tänker att det finns tre spår att följa, grovt räknat.

1. Dyrt, gott och liksom fin-konservativt. Tänk löjrom. Småsmå potatisplättar med löjrom, stor som en munsbit. Det stuket.

2. Något tema, mellanöstern, regnbågen, vad som helst.

3. Rådande säsong all in. Alltså ätliga blommor på snittarna, snajdiga nässelkanapéer, typ.

Tack för tips! Jag tror att gästerna skulle uppskatta ngt i stil med trean! Bra med mycket vegetariskt också då minst en av gästerna är veg!

Tack för tips! Jag tror att gästerna skulle uppskatta ngt i stil med trean! Bra med mycket vegetariskt också då minst en av gästerna är veg!

Jag instämmer och lägger till min nya last, ugnsbakade oliver. Så gott, så enkelt och ohyggligt trevligt till bubbel. Jag använder både gröna och svarta av bra kvalité och bakar dem ordentligt, så det börjar blir lite blåsor på dem (lägg in ett rejält antal, man måste ju provsmaka under tiden för att kolla när de är färdiga :angel:).

Jamen då har jag idéer! Tex små snittar med skivat vaktelägg och finhackad gräslök. Små snittar, eller små salladsassietter med jordgubbar, mango och finhackad färsk rosmarin. Små plättar/crepes med räkor, blåbär och rödlök. Små ostsnittar med blomman från penséer på! Små snittar med lax och kronblad från rosor, eller ringblommekronblad. Sånt.

Jamen då har jag idéer! Tex små snittar med skivat vaktelägg och finhackad gräslök. Små snittar, eller små salladsassietter med jordgubbar, mango och finhackad färsk rosmarin. Små plättar/crepes med räkor, blåbär och rödlök. Små ostsnittar med blomman från penséer på! Små snittar med lax och kronblad från rosor, eller ringblommekronblad. Sånt.

Låter fantastiskt! :bow: Fick också tips om att skära/hyvla rödbeta tunt och vika ihop till knyten/blommor och fylla med getostcreme och lite honung. Kanske strössla lite havssalt över?
Kanske kan man göra nån slags laxcreme med varmrökt lax och pepparrot och lägga på gurkskivor istället för bröd? Och toppa med ngt snyggt?

All inspiration och tips välkomnas! :)

Jag instämmer och lägger till min nya last, ugnsbakade oliver. Så gott, så enkelt och ohyggligt trevligt till bubbel. Jag använder både gröna och svarta av bra kvalité och bakar dem ordentligt, så det börjar blir lite blåsor på dem (lägg in ett rejält antal, man måste ju provsmaka under tiden för att kolla när de är färdiga :angel:).

Perfekt! Det låter enkelt och gott som snacks! :bow:

Låter fantastiskt! :bow: Fick också tips om att skära/hyvla rödbeta tunt och vika ihop till knyten/blommor och fylla med getostcreme och lite honung. Kanske strössla lite havssalt över?
Kanske kan man göra nån slags laxcreme med varmrökt lax och pepparrot och lägga på gurkskivor istället för bröd? Och toppa med ngt snyggt?

All inspiration och tips välkomnas! :)
Flingsalt är ju snyggast. Om du strösslar salt över mer än en grej, kan du ju köpa grovkornigt rosa himalayasalt också! Det finns även snyggt brunt flingsalt som är rökigt.

Jag hade nog bytt gurkskivorna mot zucchiniskivor. Det känns stabilare, tror jag?

Du kan ju även använda såna där färdiga små degformar och lägga saker i dem. Tex ärtpesto med citronzest på. Och kanske en räka eller nåt.

Parmesan och päron är gott ihop. Gärna till Grappa. Egentligen inte så säsongsbetonat, men allt med Italien är ju lite sommar på nåt vis.

Och små skivade tomater i alla färger med mozzarella och färsk basilika.

Tusen tack för alla tips @Petruska !! :bow: Det hade varit supersnyggt med rosa Himalayasalt på rödbetor tänker jag!
När jag nyss flörtade med den i guldskor klädde floristen, kom jag på att små knäckemackor med skivade små färskpotatisar och tex en bit matjes liksom blir en onormalt normal normalitet på den där buffén. Precis så där att gästerna tror på att allt ogräs och alla blommor faktiskt är ogiftigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama