Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flädern blommar men jag har NOLL lust att göra flädersaft. Vilket blir första året på länge utan saft. Klarar jag mig utan gin&fläder till nästa år? Någon som har någon kul idé till fläderbären istället? Behöver inte vara saft, tänker picklat eller torkat eller liknande.

Flädersorbet naturligtvis! SIA hade världens godaste flädersorbet men naturligtvis rök den för länge sedan medan den eländiga mangon aldrig tar slut. Eller sherbet om du vill gör det lite fylligare. :d

Flädersorbet hade varit gott @MJLee
Mitt problem är mest att jag inte pallar något just nu när flädern blommar, men antagligen har lite mer inspiration om ett par veckor när det istället är fläderbär. Men det kanske man kan göra sorbet på med?

Kriste-mat. Typ oblat? Nattvard?

Så läste jag också och satt här och undrade och undrade... :D

Igår lagade jag "riktig", planerad mat för första gången på evigheter. Tänkte impa på någon trots låg höjd över havet!

Torskrygg som föräldrarna (eller deras vänner) dragit upp på Fröya i april, varsamt ugnsstekt med pepparrot, dill, citron, smör och lite vitlök. Herr Kuvert, lätt kokta och sedan tillgosade i en vitvinsvinägrett med dragon. Ett knippe sparris, förstås! Och istället för sås, en liten räkröra på turkisk yoghurt, räkor, röd stenbitsrom och dill.

Barnvänligt bubbel till (Chapel Hill som är det enda som finns på mitt lilla Ica - jag tycker att det är helt okej) och till efterrätt stekte jag mango och ananas från frysen med röd chili och serverade med Sias vaniljglass som jag tycker är fullständigt gudomlig.

Så läste jag också och satt här och undrade och undrade... :D

Igår lagade jag "riktig", planerad mat för första gången på evigheter. Tänkte impa på någon trots låg höjd över havet!

Torskrygg som föräldrarna (eller deras vänner) dragit upp på Fröya i april, varsamt ugnsstekt med pepparrot, dill, citron, smör och lite vitlök. Herr Kuvert, lätt kokta och sedan tillgosade i en vitvinsvinägrett med dragon. Ett knippe sparris, förstås! Och istället för sås, en liten räkröra på turkisk yoghurt, räkor, röd stenbitsrom och dill.

Barnvänligt bubbel till (Chapel Hill som är det enda som finns på mitt lilla Ica - jag tycker att det är helt okej) och till efterrätt stekte jag mango och ananas från frysen med röd chili och serverade med Sias vaniljglass som jag tycker är fullständigt gudomlig.
Då återstår endast en fråga: hade den kortväxte vett att uppskatta maten?

Då återstår endast en fråga: hade den kortväxte vett att uppskatta maten?

Oh ja, sannerligen! :D

Är hen kortväxt? :eek: Låg höjd över havet? Hur ska detta gå?

:D

Alltså kortväxt och kortväxt, men inte många cm, om ens fler än en, högre över havet än jag som är 170. Jag ska genast ringa höjdcertifierade terapeuter innan jag blir förälskad.

Kriste-mat var det ine om jag förstod dejtingtråden rätt. Spoilers vågar jag mig inte på:D

Det beror väl på hur man väljer att hylla (?) Herren (?) :D

Jag har varit på lite aw med en god vän och druckit en helt enormt god läskedryck som hette någonting pink grapefruit soda. Är pink grapefruit alltid blodgrape, tro? Antar det. Hur som helst var den jättegod och matchade min klänning perfekt. Kom på att jag drack en Fanta pink grapefruit häromveckan också som också var jättegod om man är lagd åt det hållet.

Väl hemma svängde jag ihop en liten kvällsmat bestående av fyllda champinjonhattar med ädelost, lite rökt skinka, några överblivna räkor nerrörda i lite överbliven mangoraja och en hel ask körsbärstomater. Strax ska jag äta färska hallon och blåbär, antingen med keso eller turkisk yoghurt.

Det beror väl på hur man väljer att hylla (?) Herren (?) :D

Jag har varit på lite aw med en god vän och druckit en helt enormt god läskedryck som hette någonting pink grapefruit soda. Är pink grapefruit alltid blodgrape, tro? Antar det. Hur som helst var den jättegod och matchade min klänning perfekt. Kom på att jag drack en Fanta pink grapefruit häromveckan också som också var jättegod om man är lagd åt det hållet.

Väl hemma svängde jag ihop en liten kvällsmat bestående av fyllda champinjonhattar med ädelost, lite rökt skinka, några överblivna räkor nerrörda i lite överbliven mangoraja och en hel ask körsbärstomater. Strax ska jag äta färska hallon och blåbär, antingen med keso eller turkisk yoghurt.

Champinjonhatt. Vilket bra ord! Ska önska mig en champinjonhatt i födelsedagspresent i år, får ju aldrig den jäkla ölbärshjälmen jag önskat mig alla andra år. :mad:

Jag har ätit svenska jordgubbar idag. Det var godare än en nånsin kan föreställa sig när en äter nån stackars stressad liten bleksiktig gubbe på nån efterrätt under höst- och vinterhalvåret. Ingenting till, intogs i bersån till ljudet av gulligt barnprat och fågelsång.

Ikväll fick det bli grillad kyckling och potatissallad inköpt på Hemköp så jag slapp laga mat .Dom har perfekt grillad kyckling där inte torr alls som den brukar vara

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama