Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igårkväll firade jag och Långe Sällskapet lite av hans framgångar med middag på Bastard, en av mina favoriter. De har en finfin innergård som vi satt på hela kvällen.
Vi började med naturbubbel, burrata med gröna jordgubbar, mynta och körvelolja, samt lättsaltad (typ rå) röding men hyvlade franska rädisor, gemsallad och någon örtig dressing. Mycket somrigt och fräscht allt! Sedan rödvin också av naturvinskataktär, grishuvudterrine med picklade senapsfrön och dijon (sällskapet fick äta det mesta av den där, jag snodde salladsgojset) och en fantastisk pizza med salamikorvsinnanmäte liksom (’nduja hette den), mozzarella, tomat och oregano. Kvällen avslutades på innergården bredvid, en vinbar. Det var 20 grader varmt vid halv elva!

Tidig middag idag pga jobb, så det blev sallad med olika mandolinade grönsaker, sparris och färskpotatis. Till det rökt makrill och smaksatt créme fraiche (pepparrot). Väldigt gott och lagom i värmen.

Avslutade även med lite vaniljglass, rabarberkompott och kolasås med flingsalt bara för att det är lördag och varmt :D

Äter det som min i aids avlidna onkel kallade Jordbær i en håndvænding.

Skiva jordgubbar, strö över lite socker och häll på en liten skvätt rött vin. Vänd runt det hela. Klart!

Bifogade filer

• 20180602_184657.webp
    20180602_184657.webp
    330,2 KB · Visningar: 78
Åh! Middag på lokal. Jag åt nummer two, five och six på bifogad meny. En flaska vitt delad på två till. Nu kaffe på balkongen. Haschångorna nerifrån skänker finfin harmoni.

Bifogade filer

• menyundergroundengelskayellow.webp
    menyundergroundengelskayellow.webp
    208,7 KB · Visningar: 75
Har överträffat mig själv! Fräst råkostmix med typ rödbetor, rättika, morötter och grönkål, råstekt broccoli med vitlök, bulgur med grönsaksbuljong, belugalinser med srirachamajo, samt en sås med hummus-bas, piffad med lite jordnötssmör, fisksås, chili, olivolja, sesamolja, sesamfrön, lite honung, massor av lime och citron samt koriander. Toppad med en näve sojabönor samt romanticatomater. Hade tänkt kombinera med stekt halloumi men det kändes fullständigt överflödigt. Åts med rosé i trädgården under en doftande chersmin, till porlet av en å, i typ 27 grader i skuggan. Jag säger inget mer.

Vad ÄR ens en onkel?? :)
På rimligt korrekt översatt danska är det en farbror eller morbror. I det här fallet är/var det min mammas bästa kompisar. Hon har just ingen släkt, men desto närmare och långa vänskapsrelationer. Jag har alltid kallat de här fyra männen onklar på båda språken. Jag tror att de vuxna valde det ordet när jag var liten för att underlätta för mig bland alla pingstvännerna å uppväxtorten.

På rimligt korrekt översatt danska är det en farbror eller morbror. I det här fallet är/var det min mammas bästa kompisar. Hon har just ingen släkt, men desto närmare och långa vänskapsrelationer. Jag har alltid kallat de här fyra männen onklar på båda språken. Jag tror att de vuxna valde det ordet när jag var liten för att underlätta för mig bland alla pingstvännerna å uppväxtorten.

Tänker på monokel, men det är ju en helt annan sak. :D Onkel är ett sådant speciellt ord med stämning. Tänker rökrock t.ex.

Lite ot kanske, men även onklar äter ju så länge de är i livet.

Har överträffat mig själv! Fräst råkostmix med typ rödbetor, rättika, morötter och grönkål, råstekt broccoli med vitlök, bulgur med grönsaksbuljong, belugalinser med srirachamajo, samt en sås med hummus-bas, piffad med lite jordnötssmör, fisksås, chili, olivolja, sesamolja, sesamfrön, lite honung, massor av lime och citron samt koriander. Toppad med en näve sojabönor samt romanticatomater. Hade tänkt kombinera med stekt halloumi men det kändes fullständigt överflödigt. Åts med rosé i trädgården under en doftande chersmin, till porlet av en å, i typ 27 grader i skuggan. Jag säger inget mer.
Alltså det låter helt fantastiskt verkligen! Var det någon färdig mix eller gjorde du själv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17