Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bada ska provas i det snaraste. :d

Det är bra att slänga i lite konjak i blåbärspajen också :angel: I blåbären då, inte smuldegen :rofl:

Jag hade en skvatt bourbon i blabar/bjornbar/hallon pajen jag gjorde haromdagen. Just because. Blev super gott och ett par skopor "akta vanilj" glass till var fantastiskt. :D

Som omväxling efter viss överutfodring i Berlin, åt jag till middag edamamebönor med flingsalt, samt ugnsrostad grön sparris med sesamfrön, soja, lime och sriracha. Det var det hela. Sparrisen kostade 40 kronor/kilot.

Jag har hittat srirachaflaskan med tupp på! Den finns på närmaste Hemköp.

Gjorde en trevlig röra som serverades med kallrökt lax, färskpotatis och en rejäl sallad.
Grovhackade grönkål, mangold och broccoli, fräste det i olivolja ihop med gul lök och vitlök. När det mjuknat men fortfarande hade tuggmotstånd - i med turkisk yoghurt och bara värma. Kryddade med chili. vitpeppar och flingsalt.
Blev himla gott, faktiskt. Så det gör jag snart om. :d

Så himla härligt när man så smått kan börja leva av vad trädgården ger igen. :love:

Jag var på Liseberg igår för att se (eller mest lyssna) på Miss Li. Vi lyckades säkra en plats på Wärdshuset mittemot scenen redan vid 17-rycket och åt först en wrap från baren (min var med lax, pepparrot, någon sorts färskost och picklad rödlök, jättegott!) och lite senare en lokalproducerad varmkorv med massor av senap och ketchup. Det var fantastiskt ;)

Fick ett otroligt gott alkoholfritt vitt vin till också - det smakade kanske inte så mycket vin egentligen, utan snarare som någon sorts god, lite vass osötad druvjuice. Har mailat för att fråga vad det var för något för det vill jag ha igen!

Middag: en snabb lins-tomat-soppa med massa färska örter, vitlök och en decimeter halvmjuk purjolök från längst in i kylen. Toppade med mozarellabitar och mera örter. Ångad färsk broccoli med smör och flingsalt som sidedish och ett glas rött som snart blir två :)

SÅ avundsjuk på alla med trädgård!
Min lilla lilla balkong levererar bara spenat, franska rädisor, mynta, koriander och basilika just nu. Smultronplantorna vissnade, kan ha övervattnat dem :o

Som omväxling efter viss överutfodring i Berlin, åt jag till middag edamamebönor med flingsalt, samt ugnsrostad grön sparris med sesamfrön, soja, lime och sriracha. Det var det hela. Sparrisen kostade 40 kronor/kilot.

Jag har hittat srirachaflaskan med tupp på! Den finns på närmaste Hemköp.

Men vad tyckte du om tuppen?

Hoppar in i tråden. Ämnet kan ha varit uppe tidigare. Hur lyckas man med champinjonsåsen till pastan? Jag får ingen smak på den. På resturang smakar det himmelskt så jag vill också lyckas med smaken.

Senaste dagarnas mat har varit äh, inte särskilt inspirerande för att uttrycka det dinplimatiskt :angel: Har varit lägerledare för barn och därför har maten blivit därefter (även om våfflor iofs är gott :D ) Men nu är lägret över och trots att dagen bjöd på huvudvärk frän helvetet lyckades jag både laga och få i mig ugnsrostade rödlökskyftor och knippmorötter med harissa och spiskummin, en röra på créme fraiche, apelsin, sesamolja och vitlök samt couscous med russin, tranbär, avocado och mynta. Allt toppades med rostad hackad mandel samt surdegsknäcke med sesamfrön. Gott och framförallt mycket roligare att både laga och äta :up:

Nu har ni fått mig också att ägna en halvtimme (nåja) åt att gå runt i affären och leta efter en flaska med en tupp på. :D Men jag hittade ingen så jag fick köpa en annan.

Sen fixade jag en överdådig middag bestående av pulled oumph som jag åt i pitabröd med isbergssallad, gurka, goda småtomater och srirachamajonnäs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 654
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 096
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar