Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ringde min kära mor idag. Hon plockade de första kantarellerna på midsommarafton! Jag är lite avundsjuk. I stugan kring Grebbestadstrakterna om någon har vägarna förbi ;)

Till middag: matvete som jag sjöd med en buljongtärning, några kuber fryst hackad spenat och en liten påse frysta trattkantareller från höstas. Blandade i massa färsk timjan och rörde i en rejäl klick dijon på slutet. Åt ihop med rädisor och spenat från balkonglådan, tomater, färsk basilika, kimchi samt kidneybönor från tetra som jag grovt mosade ihop med finhackad rödlök, citron, persilja, olivolja och lite kryddor. Gott och snabbt! Jordgubbar med turkisk yoghurt och mortlat myntasocker till dessert bara för att jag kan.

Jag hade 4 "Louisiana korvar" ... ganska hot, men oh sa goda ... som jag slangde pa grillen tillsammans med de 4 korvbrod jag hittade i frysen ... till det alla tankbara tillbehor fran frysen. :d Snabbt, gott och nu ar det lite mindre i frysen. Men jag maste nog halla pa sa har i ett par veckor innan jag ar nere i botten.:cautious:
I morgon blir det "slow cooker". :cool:

Jag har hjälpt två nära vänner i deras nyköpta hus hela helgen. Tänk vad några liter färg kan göra :love:
Med anledning av detta har maten blivit enkel och snabblagad. Så sedan midsommar har maten varit:
Korv med bröd
Grillat med pommes
Midsommarafton firades med några flaskor bubbel och mer målning. Målar gör man bäst med ett bubbelglas i handen :D
Lista inför helgens målning:
Färg
Pensel
Bubbel :D

Mmmm fladersaft maste vara gott i nagon sorts bal ... med frukt, bar, och vin:p

I dag var vi med son, sonhustru och barnbarn till "Top golf" som ar en stor driving range i flera vaningar. De har mycket goda "snacks", ljuvlig lunch och jatte goda drinkar sa att alla som verkligen spelar ska kunna sla riktigt langt. :angel::rofl:

Nu ar det dags att ga in och gora det sista med en chili som puttrat hela dagen ... men hur mycket vi ater i kvall vet jag inte ... lunch burgarna var mycket stora.:d Det passar ju i och for sig bra att slanga ner ett par portioner chili i frysen igen. De sista gick at till "chili dogs" harom dagen.

Jag helstekte en välkryddad fläskytterfilé igår kväll. Tänkte att den skulle räcka till sådär fyra-fem portioner men hoppsan vad den krympte! Det blev knappt tre. I och för sig var den inte så stor från början, men vem tänker på att olika köttbitar är olika stora? ;)

Icas Grönmix till - det är broccoli, romanesco, haricots verts och brytsockerärter - och yoghurtsås med sriracha och lite annat gott.

Smådeppig matdag igår. I Berlin.

Frukosten var FANTASTISK!

Men sen. Till lunch beställde jag glatt från en vietnamesisk meny med maskinöversatt tyska. Det resulterade i typ en ångkokg degklump, stor som en punkterad fotboll ungefär samt - tack och lov - goda grillade grönsaker. Mest aubergine, med sesam och soja och lite annat.

Middagen på flygplatsen blev en kall - ISKALL - nudelsallad.

Och när jag kom hem SOV partner! Jag som hade tänkt mig att bli serverad en liten sängfösare i form av whisky. Nu tvingades jag hälla upp själv! :mad:

Puh, midsommar och strul med stambyte och uppbrutet sovrumsgolv i min uthyrda lägenhet har sugit matlagningslusten ur mig. Men nu så. Igår kväll lagade jag förnöjsamt ugnsstekt torskrygg som serverades med knaperstekta bacontärningar, kokt färskpotatis, morot och sockerärta samt skirat smör. Mitt favoritrosé till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 654
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 096
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar