Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis till respektive kap, @Miran och @miransMAKE!

Tack, tack för alla grattis! :love:
På midsommar var jag i ett helt nytt social sammanhang. Och alla bjudna familjer skulle ta med och grilla det de själva ville ha. Värdparet stod för övriga ingredienser.

Till min stora förvåning väckte det UPPSEENDE att jag såsom KVINNA tog plats vid grillen. Både män och kvinnor kommenterade detta flera gånger, som om det var något helt nytt att kvinnor faktiskt kan grilla.

Alltså, jag trodde att det var en myt att det är så:confused:.

Tack, tack för alla grattis! :love:
På midsommar var jag i ett helt nytt social sammanhang. Och alla bjudna familjer skulle ta med och grilla det de själva ville ha. Värdparet stod för övriga ingredienser.

Till min stora förvåning väckte det UPPSEENDE att jag såsom KVINNA tog plats vid grillen. Både män och kvinnor kommenterade detta flera gånger, som om det var något helt nytt att kvinnor faktiskt kan grilla.

Alltså, jag trodde att det var en myt att det är så:confused:.

Nej, det är det inte :meh:

/grilltångsinnehaverskan

Nej, det är det inte :meh:

/grilltångsinnehaverskan

Menar du att det inte är en myt?

Alltså, här snackar vi om män som ALDRIG annars tillagar mat, tydligen. Så hur kan de då tro att de plötsligt har superkoll på hur olika matvaror ska hanteras?:confused:

Det är ju skillnad på nyblivna maken som varit grillansvarig i "sitt tidigare liv", men som kan laga mat och gör det. Ändå har han nu backat undan från grillen till förmån för mig. Alltså, jag gillar verkligen att grilla.

Alltså, här snackar vi om män som ALDRIG annars tillagar mat, tydligen. Så hur kan de då tro att de plötsligt har superkoll på hur olika matvaror ska hanteras?:confused:

Det är ju skillnad på nyblivna maken som varit grillansvarig i "sitt tidigare liv", men som kan laga mat och gör det. Ändå har han nu backat undan från grillen till förmån för mig. Alltså, jag gillar verkligen att grilla.

Det är inte en myt och nej, de vet oftast inte vad de gör. Senaste festen jag anordnade för jobbet var det jag som grillade. Det möttes av kommentarer (inte spydigt utan förvånade). Efteråt tyckte de att det var mycket godare än när det var den tidigare grillaren (en man) som grillat :meh:

Min man kan också laga mat men jag är duktigare på att grilla. Han är också slö så han slipper gärna :p

Jag gissar också på att de flesta "grillmästare" har en fru/partner som stått för marinad, köttval osv :grin:

Det är inte en myt och nej, de vet oftast inte vad de gör. Senaste festen jag anordnade för jobbet var det jag som grillade. Det möttes av kommentarer (inte spydigt utan förvånade). Efteråt tyckte de att det var mycket godare än när det var den tidigare grillaren (en man) som grillat :meh:

Min man kan också laga mat men jag är duktigare på att grilla. Han är också slö så han slipper gärna :p

Jag gissar också på att de flesta "grillmästare" har en fru/partner som stått för marinad, köttval osv :grin:
Samt handling, dukning, tillbehör, efterrätt och disk.

Jag har hjälpt två nära vänner i deras nyköpta hus hela helgen. Tänk vad några liter färg kan göra :love:
Med anledning av detta har maten blivit enkel och snabblagad. Så sedan midsommar har maten varit:
Korv med bröd
Grillat med pommes
Midsommarafton firades med några flaskor bubbel och mer målning. Målar gör man bäst med ett bubbelglas i handen :D

Jag har hjälpt två nära vänner i deras nyköpta hus hela helgen. Tänk vad några liter färg kan göra :love:
Med anledning av detta har maten blivit enkel och snabblagad. Så sedan midsommar har maten varit:
Korv med bröd
Grillat med pommes
Midsommarafton firades med några flaskor bubbel och mer målning. Målar gör man bäst med ett bubbelglas i handen :D

Jag har empiriskt (och väldigt självuppoffrande) testat om cider gör lövkrattning lättare och kan meddela att det fungerar. Tar man sedan en flaska mousserande och lite havskräftor blir det tom nästan njutbart att bära diverse ris :up:

Resultatet av grillningens maskulinisering i min närhet är att alla vettiga män undviker grillen till varje pris.

Jag lärde mig grilla som barn, sittande i min pappas knä. Till följd av detta trodde jag att grillning var en syssla för de krymplingar som inte kan gå, samt för barn. Men jag hade tydligen fel.

I vår familj är det oftast mannen som lagar mat och då också grillar. Han älskar det och jag är rätt ljummet inställd till kökssysslor. Samt betydligt sämre på det.
Jag dukar fint och diskar bra dock.. :p
Vi skojar ofta om att jag skär upp saker på fel ledd efter en citronfadäs. Nu hotar jag skära avocados, svampar, bröd etc åt fel håll bara för att jävlas.

I helgen har vi grillat ekologiskt nötkött, gemsallad som jag skurit åt rätt håll och oljat med vitlöks/chili-olja, majskolvar, marinerade skogschampinjoner, halloumi, knipplök i smör- och krydd-knyten och till det bea.

Sen åt vi toast skagen med färdig skagenröra som vi spetsat med extra räkor och dill och efter det röding med dillkokt färskpotatis och skirat smör. Till efterrätt åt vi jättegod knäckig rabarberpaj med kockos. Till det vaniljsås.

Och igår åt vi grillade, marinerade sparerribs med grillad gemsallad, bifftomat och marinerade skogskantareller.

Fö fick jag bästa frukosten:
Nygjord toast skagen först. Sen stekt erns-falukorvskivor, baked beans, stekt ägg med Johnnys senap med Mango och Habanero.
Efter det fruktsallad med underbara nektariner och färska hallon och stora blåbär och apelsin.
Och ett underbart Japanskt te med puffat ris. I det hade vi en jättegod citron-honung.

Vi har druckit goda viner a la Amarone, Ripasso och någon god Rose. Sen hade vi fått en låda med olika Danska provöl från DK-kunder. Så vi provade några olika. Kul! Trots att jag inte dricker öl är det kul att testa nytt.
/Bortskämd!!

Jag bestamde mig for att anvanda ugnen i dag nar det ar sa varmt att ACn ar pa i alla handleser. Jag fick en mastodont sot potatis pa lite drygt ett kilo av en kompis och bakade den i dag. Sedan gropte jag ur allt, gjorde skinnen riktigt krispiga medan jag blandade ut innehallet med lite knaperstekt och smulad bacon, jalapenos, philadelphia ost, graslok, vanlig lok, ra majs, och lite riven ost jag hade over.
Det blev jatte gott ... sarskilt de crispiga skinnen.:d

Blir inte så mycket lagat, äter bara hos svärmor. Bakade dock en paj igår på hallon och mango från frysen, smulet blev vanligt smul med hälften av mjölet utbytt mot maldmandel. Åts med vaniljvisp. Helt ok.

Hemma i Sverige igen och det första jag köpte var svenska jordgubbar, blev också dagens frukost med mjölk och socker!

Men min midsommarlunch var resans höjdare; femrätters menu del dia som hamnrestaurangen först inte ville låta oss beställa eftersom vi var turister och inte locals.. men eftersom det var just den jag fått rekommenderad av en local innan gick de med på det. Gazpacho till förrätt, katalanskt bröd med utsmetad tomat som tillbehör, omelett med torsk till förrätt (!), paella till huvudrätt, glass/frukt till dessert och mandelsockerkaka till kaffet. Ett glas öl till och hela kalaset gick på 12 euro per person :D Kvällstid kostar paellan till turister 40 euro... men det var seriöst den godaste paella jag ätit, riset var riktigt tuggigt ris av risottotyp och jättefina skaldjur och musslor.

Midsommarmiddag blev picknick på stranden med bubbel och alla spanska delikatesser vi kunde hitta på supermercado :D

I övrigt älskar jag utomlandsfrukostar och all eftermiddagscava på semestrar!

Ha! Efter att ha grillat själv och ätit gott fick vi idag nödluncha i Sandviken. Vilken MISÄR! Hur man kan döda en räksallad så fullständigt övergår mitt förstånd. Oliver med paprika i. SALLADSOST. Sjuka mängder tomater. Isbergssallad. En ägg så hårdkokt att det smulade om gulan. Gurka i så stora bitar att man fick dela dem tre ggr.

Plus: fina, handskalade räkor. De tio som var i salladen var fina.

Ha! Efter att ha grillat själv och ätit gott fick vi idag nödluncha i Sandviken. Vilken MISÄR! Hur man kan döda en räksallad så fullständigt övergår mitt förstånd. Oliver med paprika i. SALLADSOST. Sjuka mängder tomater. Isbergssallad. En ägg så hårdkokt att det smulade om gulan. Gurka i så stora bitar att man fick dela dem tre ggr.

Plus: fina, handskalade räkor. De tio som var i salladen var fina.

Sandviksmisär.

Och i förekommande fall barnpassningen under tiden.

Sporten i att grilla är att fixa alla bitarna samtidigt som man sköter grillandet. Att hålla koll på barn, såser, grejer i ugnen, dukandet samt umgås med gäster medan man grillar så gäller det att vara snabbfotad och ha superkoll. Till och med ett halvt glas vin innan det är färdiggrillat kan få förödande konsekvenser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 654
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 096
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar