Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm, jag tycks ha ärvt väldigt lite av den varan, trots att både mormor och morfar var rätt väl bevandrade i latin. Vad fint det vore om språk gick i arv, jag hade varit mycket mångspråkig.
Min morfar tog gärna upp bildande samtal om ord och latinska ordstammar och sådant med sina barnbarn. Han var språkprofessor. Vi reste också en del i Italien när jag var barn och då drillades jag i köksitalienska.

Igår lagade jag faktiskt mat. Om man får säga det om att koka spaghettini, strimla mager kassler, röra ner lite crème fraiche, sriracha och mycket peppar. Men just nu får jag nog det ;)

Idag ska jag anstränga mig lite mer eftersom jag bjudit hem en väninna på nationaldagsbrunch - dock utan direkt Sverigetema, det blir väl snarare somrig mat. Jag tänkte steka chilimarinerad halloumi, göra baconlindad sparris i ugnen, och göra en sallad på gröna sojabönor, fetaost, rödlök och kanske mynta om Ica har nån. Funderade på att baka bröd också men tror det blir overkill. Någon god alkoholfri cider eller äppelmust till, tror jag!

Igår lagade jag faktiskt mat. Om man får säga det om att koka spaghettini, strimla mager kassler, röra ner lite crème fraiche, sriracha och mycket peppar. Men just nu får jag nog det ;)

Idag ska jag anstränga mig lite mer eftersom jag bjudit hem en väninna på nationaldagsbrunch - dock utan direkt Sverigetema, det blir väl snarare somrig mat. Jag tänkte steka chilimarinerad halloumi, göra baconlindad sparris i ugnen, och göra en sallad på gröna sojabönor, fetaost, rödlök och kanske mynta om Ica har nån. Funderade på att baka bröd också men tror det blir overkill. Någon god alkoholfri cider eller äppelmust till, tror jag!
Tid o temperatur för sparris/bacon i ugn?

225 tills baconet ser klart ut. 10-15 min?

Ja, något sådant. Jag valde rökt skinka istället för bacon till slut, och då behövde det ju inte bli klart så att säga utan mest lite krispigt, jag hade nog inne dem i 200 grader i en knapp halvtimme eftersom jag samtidigt körde fyllda champinjoner som jag inte ville bränna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 667
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar