Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gräslökspaj och lammkorv. Rött lådvin.
Men hur gör man mer exakt?Sallad. Stekpannebröd. Kikärtsröra. Och stekt halloumi.
Jag har också gjort ett första försök att röka fisk på ett vedträ. Jag hade ändå tänt i spisen så jag skar av en tunn skiva lax för att testa. Björkved. Det fastnade nästan inget sot eller kol alls på fisken. Mycket förvånande resultat. Fullskaleförsök väntar. Då med olika sorters fisk, kryddning och ved.
Jag tänkte förresten baka något till lördagens påskmiddag, vi ska gå hem till sambons mamma och äta. Jag kan dock inte komma på en endaste påsk-relaterad kaka/tårta. Kan det verkligen vara så att det inte direkt finns? Något gult kan jag ju alltid få ihop, men finns det något lite mer spännande som jag glömt bort kanske?
Livet på landet. Det är så enkelt.Pluspoäng för dekadensnivån
Det finns ju vegetariskt "gelatin".Men alltså tips nu! Ska göra någon sorts chokladtårta. Hade tänkt ha hallonmousse i den, men insåg att två gäster är nyblivna helvegetarianer och då kan jag ju inte använda gelatin. Så vad gör jag nu: Står helt still. Choklad, hallon. Helst inte fööör stabbigt. Jag har färska jordgubbar också, som skulle kunna infogas nån stans.
Men alltså tips nu! Ska göra någon sorts chokladtårta. Hade tänkt ha hallonmousse i den, men insåg att två gäster är nyblivna helvegetarianer och då kan jag ju inte använda gelatin. Så vad gör jag nu: Står helt still. Choklad, hallon. Helst inte fööör stabbigt. Jag har färska jordgubbar också, som skulle kunna infogas nån stans.
Bakteriekulturen i kimchi gjorde säkert susen för magen tror jag, jäst mat är bra grejer!Middag med ett gäng vänner igår, jag gjorde frozen cheesecake med fläderblomssmak till efterrätt (saft från frysen ) och så gjorde vi bulgogi fast med flankstek. Såååå gott. Hade starka grejer till (kimchi, srirachamajo) och magen har ännu inte protesterat (Den kanske behövde chockas). Det här kan jag tänka mig att laga igen, och det går att vegetarisera enkelt.
@Tassetass @inverterad Tusen tack för förslag! Jag hade tänkt just passion-panna cotta faktiskt, men det faller på att jag inte vet exakt hur många som kommer (allt mellan 4 och 8 personer). Citronmarängpaj känns lite säkrare då, det är liksom lite mindre exakta portioner