Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Cashade in ännu en 30-årspresent igårkväll: middag på Bloom in the Park. Drivs av den första svenska kvinnan att få en michelinstjärna. Vi delade på en liten flaska champagne hemma hos mig först, och mitt sällskap som nyligen fyllt 30 fick present av mig; middag på Vollmers. Så nu ska vi planera in ännu en kalaskväll framöver!
Lite galen matupplevelse; man fick ingen presentation av rätterna eller vinet under kvällen, utan efteråt fick man en kod där man kunde kolla upp menyn. Meningen är att man ska utforska, smaka och resonera om maten. Allt var SVINGOTT! Lagrad champagne, fantastiska viner och maten var lite obeskrivbar En rätt som jag trodde var en skiva svamp bland tillbehören, visade sig sedan vara Rocky Mountain oyster. Googla det om ni inte vet vad det är... Huvudrättsköttet var alpacka, det kunde vi inte heller gissa. Mitt sällskap som är duktig på viner prickade dock in nästan alla druvor/distrikt, väldigt skickligt! Efter maten skickade restaurangen oss, med betald taxi, till sin syster"bar", en speakeasy-ginbar i Malmö med dold ringklocka. Där drack vi den godaste GT jag nånsin druckit med deras hemgjorda tonic, och fick deras visitkort och att vi var välkomna tillbaka. Visste absolut inte att såna ställen fanns i Malmö, det var som en tvåvåningslägenhet mitt i centrum, som var en bar/lounge. Bra kväll!
Våffelkoma.
Men jag är dessvärre lite skeptisk till min bokcirkel. Det är liiiite-pyttelite mer av Övre Medelklass än jag egentligen behöver, känner jag. Väldigt verserat och konversabelt. Väldigt.
Jag gillar verkligen tanken med bokcirkel, men det är svårt att hitta rätt, tycker jag. Mitt senaste försök var att vara med i en med feminism som tema, men det blev svårt när hälften ville ha en diskussionsgrupp för vetenskapliga artiklar och andra hälften ville läsa chicklit. Själv ville jag nog egentligen mest läsa goda romaner och diskutera dem så som jag läser, dvs genom feministiska glasögon, men på ett lättsamt, kravlöst och otvunget sätt. Jag gick ur när några ur gruppen ville sätta upp ordningsregler i stil med att komma i tid och alltid vara snälla mot varandra...Bokcirkel. Då serveras soppa. Mycket god tomatsoppa som säkert också var mycket fet, med basilikakräm och gott bröd till. Sallad vid sidan, mycket gott om valnötter i den, men också spenat, grönkål och små tomater. Vitt vin.
Men jag är dessvärre lite skeptisk till min bokcirkel. Det är liiiite-pyttelite mer av Övre Medelklass än jag egentligen behöver, känner jag. Väldigt verserat och konversabelt. Väldigt.
Har börjat äta fisk. Vilken fisk ska man äta för att det ska bli rätt?
Snarast lite tråkigt. Lite för väluppfostrat och konventionellt, kan man nog säga.Är det snobbigt eller bara tråkigt?
I den här cirkeln är jag den enda som har ett vanligt efternamn. De andra heter alla typ Gyllenhammar och Palme. En av dem är min kompis, resten är hennes kompisar. Min kompis brukar prata om hur avspända och öppna folk runt mig är, men inte förrän nu förstår jag riktigt vad hon menar.Jag gillar verkligen tanken med bokcirkel, men det är svårt att hitta rätt, tycker jag. Mitt senaste försök var att vara med i en med feminism som tema, men det blev svårt när hälften ville ha en diskussionsgrupp för vetenskapliga artiklar och andra hälften ville läsa chicklit. Själv ville jag nog egentligen mest läsa goda romaner och diskutera dem så som jag läser, dvs genom feministiska glasögon, men på ett lättsamt, kravlöst och otvunget sätt. Jag gick ur när några ur gruppen ville sätta upp ordningsregler i stil med att komma i tid och alltid vara snälla mot varandra...
I den här cirkeln är jag den enda som har ett vanligt efternamn. De andra heter alla typ Gyllenhammar och Palme. En av dem är min kompis, resten är hennes kompisar. Min kompis brukar prata om hur avspända och öppna folk runt mig är, men inte förrän nu förstår jag riktigt vad hon menar.
Gårdagen var en smärre orgie i pärlhalsband och ärvt porslin. Och välmodulerade repliker och tonfall.
Och visst, också glada skratt och rättvisemärkt choklad, men ändå.
Jag tycker nog att de ändå är lite för trevliga för att vara snobbiga. Men det känns överbeskyddat, allting. Både de och deras barn. De har också stora likheter med min svärmor och med min mormor.Låter både snobbigt och tråkigt tycker jag. Men det kan ju vara intressant ändå. Jag hamnar också in i sådana där grupperingar (och bland löjligt rika) ibland och det är oftast intressant, men det väcker också nån sorts intensiv lust att "göra fel" känner jag. Ungefär samma lust att röka cigarrer som jag alltid fick när jag besökte barnavårdscentraler med förnumstiga anslag på väggarna om hur skötsam man skulle vara som mor. (Jag ÄR skötsam, men aldrig blev jag så sugen på att inte vara det som då)
Laxbutiken ärHar haft en märklig mathelg. På fotoevent där det enda ätbara var kex i olika former (annars var allt toppen, men det fanns bara gratisfika av enklaste sort). Därför blev det frukt och en macka med stekt ägg och falukorv som upphittades på ett kafé i närheten. Ingen kulinariskt upplevelse i vanliga fall, men just då var den helt okej.
Sedan blev det en av dagarna också middag på Laxbutiken där jag aldrig ätit tidigare. Det var helt underbart gott, närmast himmelskt, faktiskt. Kan inte riktigt bedöma om det berodde på att maten verkligen var fantastisk eller om matmisären tidigare på dagen gjorde mitt omdöme lite omtöcknat.
Redan innan jag kom hit tänkte jag "kan du inte ta med 50 shades of Grey"?Jag tycker nog att de ändå är lite för trevliga för att vara snobbiga. Men det känns överbeskyddat, allting. Både de och deras barn. De har också stora likheter med min svärmor och med min mormor.
Och jag känner av en viss lust att opponera och bära mig åt. Funderar på att välja en riktigt argsint bok när det blir min tur och se hur det faller ut. Eftersom jag har önskat mig en bokcirkel i 30 år vill jag ändå ge det en ärlig chans.
Står ens jag ut med att läsa den?Redan innan jag kom hit tänkte jag "kan du inte ta med 50 shades of Grey"?
Vet inte, jag har inte läst den. Men jag skulle nog kunna tänka mig det om syftet var att se effekten i en cirkel som din.Står ens jag ut med att läsa den?