Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu förbereder jag för lite matlådor till veckan. Ramslökspaj, dock med förra årets frysta ramslök (göra plats innan ny plockning!). Blandar nog i allt vad kylen har att erbjuda dessutom.

Bjuden på sopplunch. Hade kunnat vara god om kocken haft lite mer tålamod och låtit soppan koka lite till- nu smakade den mest besk burktomat och rå lök.

Investerade i nymodigheten med fritös/varmluftsugn-apparat i slutet av veckan och den har provats på olika sätt under helgen med goda resultat. Idag blev det heta kycklingvingar (sweet chilisås som bas) blåmögeldressing, morötter, selleri och gurka att dippa med också. En coleslaw till. Till efterrätt hemgjord chokladglass med frikostiga mängder grädde samt importerad lyxchoklad sen senaste pralintillverkningen. Jo, det blev gott allting.

Kycklingen med spiskummin, kanel och cayenne blev precis så bra som jag mindes den. Till lunchen tar vi couscous dock för nudlarna blev tråkiga.

Simpel frukost idag, te och ciabatta :d

Det där är matmisär! :down:

Jag har numera alltid fryst tärnad avokado hemma ifall jag skulle råka få med mig ett dåligt exemplar hem, för jag hatar att stå där utan avokado när jag väl behöver den.
Tycker du att den frysta funkar, alltså? Jag har varit lite skeptisk mot den, vilket delvis sammanhänger med att jag har fått halvfryst avocado i någon picadelisallad någon gång. Ett ställe där jag köper den ibland har för kallt för grönsakerna.

Jag är ingen storkonsument av avocado, men just därför kunde ju fryst vara smidigt att ta till. Funkar den som den är, så att säga, eller bör man göra tex guacamole av den?

Det där är matmisär! :down:

Jag har numera alltid fryst tärnad avokado hemma ifall jag skulle råka få med mig ett dåligt exemplar hem, för jag hatar att stå där utan avokado när jag väl behöver den.

Ja sjukt tråkigt! Den frysta har jag testat, fungerar om man äter den tillsammans med annat. Får köpa en förpackning att bunkra för nödfall.

Igår var det varma mackor-dieten som gällde hos mig ;) Tog fram grillen på eftermiddagen så att väninna och jag kunde göra oss en toast till hockeyn, och sedan när den ändå stod framme och brödet var köpt kunde jag ju lika gärna göra en till kvällsmat också... ;)

Dijon, prästost och en skinka från Jakobsdal som heter pepparkubb och var riktigt god. Ett par stora nävar sallad till kvällsmaten.

Tycker du att den frysta funkar, alltså? Jag har varit lite skeptisk mot den, vilket delvis sammanhänger med att jag har fått halvfryst avocado i någon picadelisallad någon gång. Ett ställe där jag köper den ibland har för kallt för grönsakerna.

Jag är ingen storkonsument av avocado, men just därför kunde ju fryst vara smidigt att ta till. Funkar den som den är, så att säga, eller bör man göra tex guacamole av den?

Det finns säkert variation mellan olika märken. Jag har testat Findus (tror jag). Den var inte tjänlig som människoföda.

Jag brukar köpa denna på Hemköp:

8437007354591.jpg_master_axfood_400

Har inga invändningar. En annan bra sak med den frysta är att den inte direkt blir missfärgad, så jag kan ta ut ur frysen på morgonen, ställa i kylen för att tina under dagen och den ser fortfarande fräsch ut på eftermiddagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka