Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle ha ätit räkor, vitlöksbröd, avocado och svart kaviar men mannen sårade mig och mina gravidhormoner så nu ligger jag här och tjurar (hungrig såklart) medan mannen gör sig redo att äta.

Gravidhormoner och klantarslen till karlar.. ja så kan det gå :meh:

Jag har också varit på The Barn och ja, det var riktigt bra. Underbara picklade grönsaker! @Petruska

Igår gjorde vi verkligen inget särskilt, men det som höjde det hela var något äppelrökt bacon, fantastisk smak! Det fick rinna av ordentligt och var riktigt krispigt och sååå smakrikt. Bröden var Max Friscobröd och så gjorde jag en dressing med yoghurt, lite majonnäs och sriracha.

Fläsk är verkligen löjligt gott när man äppelröker det. Tur att jag har gamla äppelträd som behöver beskäras rejält :D

Precis som @Killaloe är jag en känslig kropp och ikväll känsligare än vanligt efter att ha legat sjuk i veckan och varit tidigt uppe idag. Således var ett litet glas Prosecco till fördrink nog för att göra mig till kvällens underhållning, om vi säger så. Ingen öl till maten för mig av uppenbara skäl. Suck, så tråkigt. Tråkig var å andra sidan inte maten, vietnamesiska sommarrullar: korianderpesto, hyvlade morot och squash, bladspenat, avokado, stekta champinjoner, räkor, marinerad tofu, stekt bak choi och en het dippsås. Lika gott varje gång!

Precis som @Killaloe är jag en känslig kropp och ikväll känsligare än vanligt efter att ha legat sjuk i veckan och varit tidigt uppe idag. Således var ett litet glas Prosecco till fördrink nog för att göra mig till kvällens underhållning, om vi säger så. Ingen öl till maten för mig av uppenbara skäl. Suck, så tråkigt. Tråkig var å andra sidan inte maten, vietnamesiska sommarrullar: korianderpesto, hyvlade morot och squash, bladspenat, avokado, stekta champinjoner, räkor, marinerad tofu, stekt bak choi och en het dippsås. Lika gott varje gång!
Gillar allt utom alkoholkänslighet och korianderpesto.

Jag älskar korianderpesto*, men alkoholkänsligheten är verkligen ett skämt. Antingen får jag börja öva upp toleransen eller börja botanisera i systemets alkoholfria sortiment.

*ni är galna, både du och den där medhållaren @athena_arabians

Koriander i färsk form är djävulens tvålkrydda som kroppen inte skola låta intas. Amen.

Egentligen är alkoholtolerans inget att sträva efter faktiskt, det är ju ett gift (kan tillägga att jag inte är nykter nu :p) och det finns verkligen bra alkoholfria alternativ numera. Inte bara extremt sötsliskiga saker som tidigare.

Koriander i färsk form är djävulens tvålkrydda som kroppen inte skola låta intas. Amen.

Egentligen är alkoholtolerans inget att sträva efter faktiskt, det är ju ett gift (kan tillägga att jag inte är nykter nu :p) och det finns verkligen bra alkoholfria alternativ numera. Inte bara extremt sötsliskiga saker som tidigare.
Så länge intoleransen inte är en följd av skrumplever(vem vet?) antar jag att jag ska vara nöjd.

Om koriander har jag intet att tillägga.

Käkade nyss middag från Icas Matkasse. Ytterst tråkig sådan faktiskt. Kycklingklubbor i ugnen med salt och peppar, nudlar som man blandade med teriyakisås och kokt broccoli. Fantastiskt tråkigt.

Vi ska laga denna ikväll men har sedan vi fick menyn sagt att kycklingen låter dötråkig så vi kommer krydda den som kycklingklubborna vi fick i en matkasse för nån vecka sedan istället: Spiskummin, kanel, cayenne, salt, peppar och vitlök. :d
Krävs nog en annan smaksättning för nudlarna också då men det får vi fundera på under dagen.

Till lunch idag käkar vi resterna av den goda ugnskorven med potatismos från samma kasse. Aldrig gjort sådan med ströbröd förut men det blev mycket bättre än de vi gjort utan. Petade ner rödlöken i skårorna, smetade på ketchup och senap, strödde över osten och ströbrödet och så in i ugnen. Skippade bostongurkan helt och dränkte tomaterna i vinegrätten som var menad för rödlöken. :up:

Korianderpesto låter absolut ljuvligt! Men trist att vara så lättpåverkad.

:D *nickar instämmande och entusiastiskt*

Det är helt jäkla fantastiskt och faktiskt det som vann över mig från den onda sidan. Jag tyckte alltså inte alls om koriander förut, men den här peston var min inkörsport och nu klarar jag även tyngre stuff.

Cashade in ännu en 30-årspresent igårkväll: middag på Bloom in the Park. Drivs av den första svenska kvinnan att få en michelinstjärna. Vi delade på en liten flaska champagne hemma hos mig först, och mitt sällskap som nyligen fyllt 30 fick present av mig; middag på Vollmers. Så nu ska vi planera in ännu en kalaskväll framöver!

Lite galen matupplevelse; man fick ingen presentation av rätterna eller vinet under kvällen, utan efteråt fick man en kod där man kunde kolla upp menyn. Meningen är att man ska utforska, smaka och resonera om maten. Allt var SVINGOTT! Lagrad champagne, fantastiska viner och maten var lite obeskrivbar :D En rätt som jag trodde var en skiva svamp bland tillbehören, visade sig sedan vara Rocky Mountain oyster. Googla det om ni inte vet vad det är... :angel: Huvudrättsköttet var alpacka, det kunde vi inte heller gissa. Mitt sällskap som är duktig på viner prickade dock in nästan alla druvor/distrikt, väldigt skickligt! Efter maten skickade restaurangen oss, med betald taxi, till sin syster"bar", en speakeasy-ginbar i Malmö med dold ringklocka. Där drack vi den godaste GT jag nånsin druckit med deras hemgjorda tonic, och fick deras visitkort och att vi var välkomna tillbaka. Visste absolut inte att såna ställen fanns i Malmö, det var som en tvåvåningslägenhet mitt i centrum, som var en bar/lounge. Bra kväll!

Cashade in ännu en 30-årspresent igårkväll: middag på Bloom in the Park. Drivs av den första svenska kvinnan att få en michelinstjärna. Vi delade på en liten flaska champagne hemma hos mig först, och mitt sällskap som nyligen fyllt 30 fick present av mig; middag på Vollmers. Så nu ska vi planera in ännu en kalaskväll framöver!

Lite galen matupplevelse; man fick ingen presentation av rätterna eller vinet under kvällen, utan efteråt fick man en kod där man kunde kolla upp menyn. Meningen är att man ska utforska, smaka och resonera om maten. Allt var SVINGOTT! Lagrad champagne, fantastiska viner och maten var lite obeskrivbar :D En rätt som jag trodde var en skiva svamp bland tillbehören, visade sig sedan vara Rocky Mountain oyster. Googla det om ni inte vet vad det är... :angel: Huvudrättsköttet var alpacka, det kunde vi inte heller gissa. Mitt sällskap som är duktig på viner prickade dock in nästan alla druvor/distrikt, väldigt skickligt! Efter maten skickade restaurangen oss, med betald taxi, till sin syster"bar", en speakeasy-ginbar i Malmö med dold ringklocka. Där drack vi den godaste GT jag nånsin druckit med deras hemgjorda tonic, och fick deras visitkort och att vi var välkomna tillbaka. Visste absolut inte att såna ställen fanns i Malmö, det var som en tvåvåningslägenhet mitt i centrum, som var en bar/lounge. Bra kväll!

Wow, låter som en häftig upplevelse!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka