Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej tråden, jag har ett MATDILEMMA:

Nytt snyggt sällskap. Som på eget bevåg, på första ölträffen, lyfter frågan om de indiska restaurangerna på min gata.

(Paus för applåder, visslingar och pluspoäng)

Det finns tre stycken; mitt palak-hak, det haket som förra snygga-men-osympatiska-sällskapet gillade och det här tredje. Och han gillar det tredje! Vad ska jag göra? Jag har ätit där ett par gånger och det är ok. Hans favoriträtt är naanbrödet med mandel och russingojs i, som huvudrätt (!). Ändå kul och otippat, men han hade aldrig provat palak paneer, stort minus. DUMPA?
Och VAR är den kosmiska rättvisan i att detta TVÅ GÅNGER I RAD drabbar mig? :arghh:
Alltså som fellow russin-naan-fantast (JA, till huvudrätten!) så känner jag att jag måste gå in och ta den stackars pågen i försvar lite här faktiskt. Det kan helt enkelt vara så att han, precis som jag, dras till söta saker dygnet runt (och är han riktigt skarp så använder han detta som ytterst paneery raggningsreplik) och gladeligen äter fruktbröd till frukost, lunch och middag. Gärna med extra marmelad på.

Kan ni kanske mötas halvvägs, och äta palak paneer med fruktbröd på hans ställe först och sedan på ditt? Det viktigaste tror jag är att ni är redo att kompromissa lite och att ni har en öppen kommunikation om saken. Annars vet ju alla hur det kan gå.

Alltså som fellow russin-naan-fantast (JA, till huvudrätten!) så känner jag att jag måste gå in och ta den stackars pågen i försvar lite här faktiskt. Det kan helt enkelt vara så att han, precis som jag, dras till söta saker dygnet runt (och är han riktigt skarp så använder han detta som ytterst paneery raggningsreplik) och gladeligen äter fruktbröd till frukost, lunch och middag. Gärna med extra marmelad på.

Kan ni kanske mötas halvvägs, och äta palak paneer med fruktbröd på hans ställe först och sedan på ditt? Det viktigaste tror jag är att ni är redo att kompromissa lite och att ni har en öppen kommunikation om saken. Annars vet ju alla hur det kan gå.
Jag tänker mer att man kanske kan beställa 2-3 rätter gemensamt som huvudrätt, varav fruktbrödet är en. Och så äter båda parter av alla huvudrätter, som en liten matprovning (jfr vinprovning). Det tror jag MYCKET på som gemensamhetsskapande aktivitet!

Gårdagens rester till lunch. Ikväll är jag sugen på att göra tacos med någon slags bönröra som grund (kidney kanske) med guacamole och pico de gallo till. Måste bara hitta ett trevligt recept, är inte så hemma på bönfronten.

Sambon gjorde långkok igår; en underbar kycklinggryta med en massa grönsaker samt inslag av nejlika och ingefära som fick puttra i flera timmar. Det var gudomligt gott och smakade inte ett dugg sämre som lunch i dag! Igår åts den med brunt ris, idag med sallad.

Ikväll ska vi hem till en kollega som är portugis, så jag har på känn att det kanske blir någon slags fisk till middag. Förhoppningsvis lite pastéis de nata också, hennes sambo är en fena på att baka just sådana... :d

Tag då även arbetstiderna i beaktande, så att inte arbetet stör din dygnsrytm mer än absolut nödvändigt!

Det är så många parametrar att ta hänsyn till för att arbetet inte helt ska ödelägga livet, att man sedan får ta det yrke som bäst klarar testet. Oavsett vilket det är.
Men om en utgår från KONFERANGSTÄTHETEN i sitt yrkesval i första hand och därefter sådant som tillgång på gratispennor, så kanske arbetstider kan komma därefter och sådant som utvecklande arbetsuppgifter hamna någonstans ganska långt ner på listan. Det kan väl inte bli fel?

(Skämt åsido, jag funderar på att byta yrke och skola om mig, så att säga, men KONFERANGSPOTENTIALEN i yrket jag tänker på ser ut att vara ännu sämre än i mitt tidigare:(. Risken för en halv skinkfralla och termoskaffe som förplägnad vid sammankomster är överhängande, om vi säger så)

Skämt åsido, jag funderar på att byta yrke och skola om mig, så att säga, men KONFERANGSPOTENTIALEN i yrket jag tänker på ser ut att vara ännu sämre än i mitt tidigare:(. Risken för en halv skinkfralla och termoskaffe som förplägnad vid sammankomster är överhängande, om vi säger så)
Nu tycker jag du är negativ! Min vän inom ditt tilltänkta område forskar förvisso men hen var på KONGFERANGS på ett slott utanför Lyon i en vecka för en tid sedan. Och under våren är hen i Stockholm med övernattning i princip varje vecka så det finns ju potential! :up: :D

Hahaha PANEERY :rofl:
Vi kan väl vänta lite med att avgöra känner jag. Fast blir det fruktbröd dygnet runt är det en no-go!

Nu tycker jag du är negativ! Min vän inom ditt tilltänkta område forskar förvisso men hen var på KONGFERANGS på ett slott utanför Lyon i en vecka för en tid sedan. Och under våren är hen i Stockholm med övernattning i princip varje vecka så det finns ju potential! :up: :D
Det är såklart mycket beroende av arbetsgivare. Den största möjliga är nog inte så KONFERANGSTÄT, kan jag tänka mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka